جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی گذرا به گروه‌های هشت‌گانه در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا


نگاهی گذرا به گروه‌های هشت‌گانه در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا
تا یکی، دو سال پیش، هنگامی که گروه‌بندی مسابقات بزرگ اعلام می‌شد، گمانه‌زنی بر سر تعیین قهرمان براساس نام تیم‌ها، روشی متداول بود که در بیشتر موارد نیز با درستی و موفقیت همراه می‌گردید، اما با توجه به عملکرد و نتایجی که تیم‌هائی مانند پورتو، موناکو، آیندهوون، لیون و لیورپول در دیدارهای اروپائی برجای نهادند، تجزیه و تحلیل و برآورد بازی‌ها و نتایج، نباید و نمی‌تواند به مانند گذشته، براساس نام و سابقه تیم‌ها و تنها روی کاغذ، انجام پذیرد و صاحب اعتبار باشد.بر این اساس، اینک که پس از انجام قرعه‌کشی رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان اروپا با حاضرین در گروه‌های هشت‌گانه آشنا شده‌ایم، اگر قرار نباشد ”نام‌هائی“ را به‌عنوان مهمترین وجه و عامل تعیین‌کننده در صعود به مرحله بعدی مؤثر بدانیم، بدون تردید، جدا از نتایج برآمده از حساب احتمالات، روند رو به رشد فوتبال را به‌طور عام در اروپا و عملکرد خوب و گاه عالی برخی از تیم‌ها، چون اودینزه، ویارئال، رئال‌بتیس، شالکه و لیل را به‌طور خاص، یک سره نادیده انگاشته‌ایم.به هر حال و با وجود اینکه گمانه‌زنی براساس نتایج برآمده از قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، نمی‌تواند سرنوشت نهائی تیم‌های صعودکننده را تمام و کمال مشخص کند؛ اما به‌عنوان یک ”پیش‌داوری“ متداول، با نگاهی گذرا به گروه‌های هشت‌گانه، شانس و امکان صعود بالقوه ۳۲ تیم حاضر در این مرحله را بررسی می‌کنیم:
بایرن مونیخ و یووه،
آرسنال و آژاکس باید صعود کنند
در نگاه نخست به گروه A چهار تیم حاضر به سرعت که یوونتوس و بایرن‌مونیخ در شرایطی که بروژ و راپیدوین را در کنار خود دارند، به‌گونه‌ای بالقوه باید به مرحله بعد صعود کنند. تفاوت آشکاری که چه از منظر پیشینه و مقام و چه از منظر توانائی‌های کمی و کیفی میان دو نماینده پرافتخار ایتالیا و آلمان با دو تیم دیگر وجود دارد، ما را از سر اجبار به این نتیجه می‌رساند که بروژ و راپیدوین، حتی برای کسب مقام سوم معتبر برای صعود نیز، از شانس چندانی برخوردار نباشد و در این رهگذر چه بسا تنها در تعیین تیم اول گروه، بتواند نقش بازی کند.
در گروه B نیز کم و بیش چنین شرایطی وجود دارد. در واقع آرسن‌ونگر و شاگردانش با قرار گرفتن در کنار آژاکس، اسپارتاپراگ و تون، بدون در نظر گرفتن حساب احتمالات، باید به‌گونه‌ای منطقی، از بابت صعود، مشکل چندانی نداشته باشند و به‌دنبال آنها، اگر براساس آگاهی و محاسبات روی کاغذ، نماینده سوئیس (که حضورش در این مرحله یک شگفتی به حساب می‌آید) را با کمترین شانس، حذف شده بدانیم و همچنین اسپارتاپراگ را که در یکی، دو فصل گذشته، عملکرد قابل‌ توجهی از خود در دیدارهای اروپائی برجای ننهاده و بالقوه نیز در این فصل، از ارتقاء کیفی برخوردار نشده است، تیمی نخواهد بود که بتواند برای آرسنال و آژاکس مزاحمت‌ چندانی ایجاد نماید. در نهایت در گروه B به‌طور منطقی باید شاهد صعود آرسنال و آژاکس باشیم، ضمن اینکه حضور یکی از سومی‌های دارای شرایط صعود، در این گروه چندان شدنی نشان نمی‌دهد.
اینتر، رئال‌مادرید و لیون، شانس‌های بالقوه صعود
در گروه H جائی که اینتر، پورتو، رنجرز و تیم نه چندان سرشناس آرتمدیا براتیسلاوا حضور دارند، مانچینی و شاگردانش نباید از قرعه ناراضی باشند، چرا که ناگریز از رویاروئی با رقیبان ایتالیائی خود ـ حتی اودینزه ـ و بزرگان دیگری چون چلسی، منچستریونایتد و... به خود خود، بخشی از راه صعود آنها را همواره خواهد کرد. در میان دیگر تیم‌های حاضر در این گروه، بدون تردید، تیم ”براتیسلاوا“ را باید صاحب کمترین شانس دانست و با توجه به پیشینه عملکرد چند فصل گذشته رنجرز و همچنین شرایط کنونی پورتو که از دوران طلائی خود، فاصله گرفته است، می‌توان نسبت به صعود اینتر با خوشبینی فراوان نگاه کرد، ضمن اینکه میان پورتو و رنجرز، انتخاب تیم دوم، کار راحتی نیست و نمی‌توان نسبت به برتری یکی بر دیگری به گمانه‌زنی پرداخت.از طرف دیگر در گروه F با وجود قابل احترام بودن المپیاکوس و روزنبرگ، به‌طور بالقوه نمی‌توان برای نمایندگان فوتبال یونان و بروژ در رقابت با رئال‌مادرید و لیون، شانس چندانی در نظر گرفت. در واقع نمایندگان اسپانیا و فرانسه با توجه به توانائی‌هائی که دارند، باید برای کسب مقام اول گروه F به رقابت برخیزند، ضمن اینکه چه بسا المپیاکوس و روزنبرگ نیز در میان خود، یک‌سومی قابل صعود را معرفی می‌کنند.
گروه C، رقابت‌های فشرده و شانس بالای بارسا
در گروه C، و در ظاهر توان و شانس بارسا برای رفتن به مرحله بعدی در مقایسه با پاناتینایکوس، برمن و اودینزه، بیشتر نشان می‌دهد. در حالی که برای انتخاب تیم دوم و با وجود عملکرد بسیار خوب اودینزه، گمانه‌زنی بسیار دشوار است، چرا که تیم یونانی و تیم نماینده آلمان، با وجود اینکه در زمره بزرگان به حساب نمی‌آیند، اما در قیاس با نماینده ایتالیا نباید تفات چندانی داشته باشند. به هر حال گروه C و با تمام برتری‌هائی که می‌توان و باید به حساب شاگردان ریکارد واریز کرد، دیدارهای دشواری برای بارسا قابل پیش‌بینی است، ضمن اینکه در جریان رقابت برای کسب مقام دوم، احتمال زیادی وجود دارد که تیم سوم این گروه نیز بتواند امتیازات لازم را برای صعود به‌دست آورد. در واقع با وجود زیاد بودن شانس نماینده اسپانیا برای صعود، می‌توان شاهد بازی‌های فشرده‌ای در گروه C بود.
گروه E، شانس بالای میلان و سخت‌کوشی فنر باغچه
در گروه E که میلان، آیندهوون، شالکه و فنر باغچه حضور دارند، میلان و آیندهوون، یکی به‌خاطر توانائی‌های بالقوه و دیگری با توجه به عملکرد فصل گذشته‌اش، می‌توانند در جمع حاضرین در مرحله بعد قرار داشته باشند. در حالی که شالکه و فنر باغچه نیز، نه تنها حریفان دست و پا بسته‌ای نیستند، بلکه نماینده‌ ترک‌ها در کارنامه یک دهه گذشته خود، نشان زیادی از سخت‌کوشی و به اصطلاح موی دماغ بزرگان شدن را ثبت کرده است.با توجه به این مسائل، به نظر می‌رسد که شاگردان آنچلوتی با تمام برتری‌های کمی و کیفی، نباید نسبت به صعود خود دچار ساده‌پنداری شوند. از طرفی دیگر، آیندهوون پدیده فصل گذشته جام قهرمانان اروپا نیز اگر دچار ضعف نشده باشد، دلیلی نیز برای ارتقاء سطح کیفی آن ـ دست‌کم در حال حاضر ـ وجود ندارد.به هر حال در ارتباط با گروه E، گفتنی اینکه باید منتظر دیدارهای بسیار درگیرانه و غیرقابل انتظاری بود، اما اگر از سر اجبار قرار بر گمانه‌زنی باشد، به نظر نمی‌رسد در کنار شانس نخست صعود، شالکه از پائین‌ترین بخت برخوردار باشد، ضمن اینکه فنر باغچه با خصوصیاتی که از این تیم سراغ داریم، بر سر مقام دوم، درست و حسابی به پای آیندهوون می‌پیچد و آخر اینکه می‌توان تیم سوم گروه E را واجد صعود پنداشت.
ویارئال و ادامه شگفتی
از بازی‌های روزگار اینکه قرعه کاری کرد تا دیه‌گو فورلان پس از حضور ناموفق در منچستریونایتد، اینک به‌عنوان بهترین گلزن فصل گذشته باشگاه‌های اروپا و با پیراهن تیم شگفت‌انگیز ویارئال، در اولدترافورد مقابل شاگردان فرگوسن که با بیشتر آنها همبازی بوده، به میدان برود.
در این رهگذر و نه تنها به‌خاطر فورلان و ویارئال، بلکه با توجه به حضور لیل و بنفیکا در گروه D، منچستریونایتد با تمام برتری‌های بالقوه و حتی نشانه‌های بسیار روشنی که در دیدارهای آغاز فصل از خود بروز داده است، نمی‌تواند و نباید نسبت به خطرناک بودن رقیبان، بی‌تفاوت باشد. به همین خاطر و با وجود بالا بودن شانس منچستر برای صعود، گروه D را باید در زمره تیم‌های مشکل‌آفرین مرحله گروهی دانست، چرا که بنفیکا، لیل و ویارئال اگر نتواند یونایتد را در رسیدن به مرحله بعد ناکام نمایند، اما برای دستیابی به مقام دوم و در عین حال معرفی یک‌سوم واجد امتیاز صعود، سخت‌کوشی و انگیزه زیادی را بروز خواهند داد که در این میان چه بسا ویارئال، در ادامه شگفتی‌های خود، بیش از دو تیم دیگر توان کسب مقام دوم را داشته باشد.
گروه G و دیدارهای دشوار و خاطره‌انگیز
با در کنار هم قرار گرفتن لیورپول و چلسی در گروه G، بدوت تردید باید منتظر دیدارهای فشرده، حساس و در عین حال دشوار، میان دو نماینده انگلستان بود که در این رهگذر، اگر از پیروزی سرنوشت‌ساز شاگردان بنی‌تز در بازی نیمه‌نهائی جام قهرمانان اروپا در فصل گذشته که راه قهرمانی لیورپول را هموار ساخت بگذریم، عملکرد چلسی در رویاروئی با لیورپول در لیگ برتر، به‌طور کامل به سود شاگردان مورینیو تمام شده است، ضمن اینکه شرایط کمی و کیفی لیورپول با وجود اینکه در قیاس با فصل گذشته بهتر نشان می‌دهد، اما نسبت به داشته‌های چلسی، بدون تردید، فاصله‌ای مشهور دارد.از سوی دیگر، رئال‌بتیس که در مرحله مقدماتی توانست موناکو را از میان بردارد، همراه با آندرلشت که به نظر می‌رسد نسبت به فصل پیش، قوی‌تر شده است، هر دو از جمله حریفانی هستند که لیورپول و چلسی در رویاروئی با آنها با تمام برتری‌های بالقوه نمی‌تواند برای کسب امتیاز خاطری آسوده داشته باشند.از دیگر مشخصه‌های گروه G به رویاروئی لیورپول با آندرلشت برمی‌گردد که خاطرات، دیدارها و رقابت‌های دیرپای این دو تیم قدیمی اروپا را در گذشته‌های نه چندان دور زنده خواهد کرد. به هر حال، برتری نمادین و کیفی چلسی به‌گونه‌ای است که شانس این تیم را برای صعود بالا می‌برد. از سوی دیگر برای معرفی تیم دیگر و همچنین یک‌سومی واجد صعود، انتخاب از میان لیورپول، آندرلشت و بتیس دشوار می‌نماید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید