جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


باهم کتاب بخوانیم


باهم کتاب بخوانیم
عادات مطالعه خوب به طور طبیعی سراغ افراد نمی آیند. آنها را باید آموخت. مهارت های مطالعه در مدرسه به فرزندتان آموزش داده می شود. شما می توانید آنچه آنها در این زمینه یاد گرفته اند را به وسیله تشویق کردن تقویت کنید تا این که از این مهارت ها به بهترین شکل استفاده کنند. بچه هایی که از مهارت های قوی در خواندن برخوردارند می توانند براحتی در تمام زمینه ها به موفقیت دست یابند، به عنوان پدر یا مادر می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا به فرزندتان برای کسب این مهارت ها کمک کنید. از شما انتظار نمی رود طریقه خواندن را به آنها بیاموزید بلکه می توانید محیطی فراهم آورید که در آن خواندن یک فعالیت ارزشمند و مشترک تلقی شود.
یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به خواندن تشویق کنید آن است که خود شما هم اهل مطالعه باشید. وقتی بچه ها در حالتی بزرگ شوند که ببینند والدینشان از مطالعه لذت می برند، آنها هم به طور طبیعی در این زمینه کنجکاوی هایی نشان می دهند. به همین دلیل باید کتاب و مجلات همچون وسایل خانگی از قبیل تلویزیون و ضبط صوت در منزل شما موجود باشند.
پیشنهادهای ذیل را برای تبدیل محیط خانه خود به محل مناسبی برای مطالعه به کار ببندید.
برای فرزندتان کتاب بخوانید: یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به مطالعه تشویق کنید آن است که برایشان کتاب بخوانید. این کار را زمانی شروع کنید که او خیلی کوچک است و تا وقتی میل دارد گوش کند، این کار را ادامه دهید.
به خواندن فرزندتان گوش دهید: بچه ها دوست دارند برای والدینشان کتاب بخوانند. این عامل تقویت کننده اعتماد به نفس بوده و در ضمن مهارت های خواندن را در آنها افزایش می دهد. خواندن با صدای بلند این فرصت را برای بچه ها فراهم می آورد که به نقطه گذاری ها و زیر و بم کردن صدا توجه ویژه ای اعمال کنند. توجه داشته باشید وقتی فرزندانتان با صدای بلند چیزی را می خوانند از آنها ایراد نگیرید. به خاطر داشته باشید که شما می خواهید این عمل یک فعالیت لذتبخش باشد.
به صورت منظم به کتابخانه سری بزنید: در کتابخانه به قسمت کتاب بچه ها مراجعه کنید. در آنجا کتابهای خواندنی بسیاری برای بچه هایی در تمام گروههای سنی وجود دارد.
کتابدار هم می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا کتاب مناسب را انتخاب کنید؛ بعلاوه کتابخانه ها بیشتر برای بچه ها باشگاه های مطالعه و ساعت های قصه خوانی برگزار می کنند که بهتر است از این برنامه ها هم استفاده کنید.
به فرزندتان کمک کنید تا کارت عضویت کتابخانه را دریافت کند: داشتن کارت عضویت کتابخانه به بچه ها کمک می کند احساس مسوولیت و غرور را در خود پرورش دهند. تاکید کنید فرزندتان با امضائ کردن کارت عضویت در واقع قول می دهد به قوانین کتابخانه احترام بگذارد و از کتابهایی که به طور امانی دریافت می کنند، به بهترین شکل نگهداری کند.
به آنها کمک کنید برای خودشان کتابخانه تشکیل دهند: بندرت می توان چیزهایی را پیدا کرد که مانند جمع آوری کتابهای ارزشمند بچه ها را ارضا کند. بسیار اتفاق می افتد آنان این کتابها را برای تمام طول عمر نگهداری می کنند و آنها را به نسلهای بعدی هم هدیه می دهند. لزومی ندارد کتابها گران قیمت باشند و می توان آنها را از نمایشگاه کتاب مدارس ، حراج کتابفروشی ها، حراجهای خانگی یا باشگاه های کتاب تهیه کرد.
به آنها آبونمان ، یک مجله را هدیه دهید: مجله های خوب متعددی می توان پیدا کرد که برای بچه ها منتشر می شوند. بسیاری از این مجلات بر علایق ویژه ای تاکید دارند، بنابراین شما باید آن چیزی را در نظر بگیرید که به طور اخص مورد توجه فرزندتان باشد مثل صنایع دستی ، رایانه ، بازیها، ادبیات ، تاریخ و...
آنها را به داستان نویسی تشویق کنید: بسیاری از کودکان که از خواندن یا گوش کردن به داستان لذت می برند به نوشتن یا نقاشی کردن داستان هایی از خودشان هم علاقه مندند. اگر فرزندانتان کوچک هستند از آنها بخواهید داستان های تخیلی خود را به شما بگویند و شما آنها را یادداشت کنید. شما می توانید داستان او را به صورت یک یا دو جمله در هر صفحه بنویسید و سپس صفحات را به هم بچسبانید و آنها را به او برگردانید تا درباره موضوع آن نقاشی کند. نتیجه کار مطمئنا داستان قشنگی خواهد بود. بچه های بزرگتر را تشویق کنید تا داستان بنویسند. برای این کار وسایل مورد لزوم از قبیل مداد، خودکار، کاغذ خطدار و بی خط و قلم نشانگر را هم در اختیارشان قرار دهید واز همه مهمتر این که داستان آنها را بخوانید و آن را تحسین کنید.
تلویزیون را خاموش و با هم مطالعه کنید: بعضی خانواده ها دریافته اند یک ساعت مطالعه می تواند پایانی خوشایند و آرام بخش برای یک روز کاری پر مشغله باشد.
این واقعیت که کنار فرزندان خود مطالعه کنید بر ارزشی که برای مطالعه قائلید می افزاید؛ بعلاوه این یک ساعت زمان مناسبی برای بچه ها خواهد بود تا افکارشان را درباره کتابهایی که در دست دارند با شما مطرح کنند.
خوب خواندن
مهارت های قوی در درک مطلب ، مبنای موفقیت در همه زمینه ها هستند. شما می توانید به فرزندتان کمک کنید تا این مهارت ها را با خوب خواندن پرورش دهد.
خوب خواندن شیوه ای است که به آنها کمک می کند به وسیله افزایش مهارت های درک مطالب نوشته شده و مطالب شنیداری کتابخوان های بهتری شوند. یک جلسه خوب خواندن فقط حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد.
۱- برای فرزندتان کتاب بخوانید: برای فرزندتان به مدت ۵ دقیقه با صدای بلند کتاب بخوانید و اطمینان حاصل کنید کتابی را که برای او می خوانید در دست مطالعه اوست.
کلمات را با دقت و به روشنی تلفظ کنید و هنگام روبه رو شدن با ویرگول و نقطه به اندازه کافی تامل کنید.
۲- وقتی فرزندتان کتاب می خواند به او گوش کنید: از فرزندتان بخواهید ادامه همان کتاب را با صدای بلند بخواند. اما باید دقیقا از نقطه ای شروع کند که شما خواندن را متوقف کرده اید. به او یادآوری کنید که کتاب را به صورت شمرده و طوری بخواند که آنچه بر زبان می آورد، دارای معنا باشد. به همین دلیل است که کتاب خواندن شما از اهمیت خاصی برخوردار است و به صورت الگویی برای فرزندتان درمی آید. توجه داشته باشید وقتی فرزندتان کتاب می خواند، او را متوقف نکنید تا ایرادهایش را گوشزد کنید. اگر او لغتی را اشتباه ادا کرد آن را یادداشت کنید و بعد تذکر دهید.
۳- درباره آنچه خوانده است سوالاتی بپرسید: با پرسیدن سوالهایی کلی راجع به آنچه شما و او با صدای بلند خوانده اید، گوش کردن و خواندن او را آزمایش کنید.
درباره پاسخهایش با او صحبت کنید و نظرتان را بگویید. هر زمانی که امکان داشت یک جلسه خوب خواندن با فرزندتان ترتیب دهید. این شیوه راه خوبی برای پرورش مهارت های خواندن و روشی عالی است تا نشان دهید تا چه حد برای مطالعه اهمیت قائلید. بسیاری از خانواده ها دریافته اند جلسه های خوب خواندن به صورت منظم روش سرگرم کننده ای برای مطالعه وی است. در این جلسه ها از خواندن کتابی که مورد علاقه خاص فرزندتان است شروع کنید.
در جلسات بعدی همین کتاب را تا انتها ادامه دهید. هرگاه فرزند شما اشتیاق داشته باشد که دریابد بعد در داستان چه اتفاقی خواهد افتاد برای پیوستن به شما در جلسه خوب خواندن تمایل بیشتری نشان خواهد داد.
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید