پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


ترسیم شهر نمونه


ترسیم شهر نمونه
اساساً طرح مدینه فاضله از روزگار باستان تاكنون بدین صورت بوده كه انسان كه عشق به تكامل و پیشرفت در او نهفته است وانگیزه اعتلاجویی و والاگرایی ذاتی اوست، هنگامی كه جامعه برتر و زندگی انسانی و عالی تر را تصور كرد، درباره آن اندیشید و آن را در مغز خویش پرورش داد و كوشید آن جامعه را بسازد و به آن جامعه برسد. مدینه فاضله ای كه افلاطون می سازد و آن را در آسمانها جای می دهد، تجسم درونی و نظری او برای زندگی در یك محیط حق و عدل است.
اسكاروایلد می گوید: نقشه جهان نمایی كه مدینه فاضله را نشان ندهد، حتی ارزش نگاه كردن را ندارد. زیرا این نقشه مملكتی را كه انسانیت در آن فرود آمده كنار گذاشته است. هنگامی كه انسانیت در چنین مملكتی فرود آمد، به اطراف نظر می اندازد و همین كه ناحیه بهتری پیداكرد، كشتی خود را به سوی آن می برد، پیشرفت تحقق مدینه فاضله است. انسانیت زمانی شكوفایی و تلألو خواهد داشت كه در چنین محیطی زندگانی كند. بدون آن زندگی انسانی معنی و مفهومی نخواهد داشت. جمله آخر این اعتراف زیباست: «پیشرفت تحقق مدینه فاضله است.»
بنتام فیلسوف انگلیسی می گوید: اگر بتوان این چهار نوع حقوق با قانون (حقوق طبیعی یا قانون طبیعت - حقوق اخلاقی یا قانون اخلاق - حقوق سیاسی یا قانون دولت - حقوق مذهبی یا قانون دین) را با یكدیگر تركیب كرده و مبدل به یك كد واحد كرد، مسلماً بشر به عالی ترین نقطه كمال خواهد رسید.
یكی ازمصداق های «آرمان شهر»، امنیت و آرامش است. اما چگونه می توان این آرامش را به دست آورد؟ در گوشه گوشه قوانین شهری این امنیت لحاظ شده است اما به كار بستن آنها همتی عالی می طلبد. در اینجا به بخشی از این قوانین كه اگر رعایت شوند، به آرمان شهر نزدیك خواهیم شد، اشاره می كنیم.
۱- بستن كمربند ایمنی برای رانندگان و سرنشینان جلو وسائل نقلیه اجباری بوده ونبستن آن جریمه قانونی دارد. زیرا در صورت استفاده نكردن از این وسیله امنیتی، هنگام ترمزهای ناگهانی و تصادفات، راننده و سرنشینان به خارج از خودرو پرتاب شده و احتمال ایراد صدمات جسمانی بویژه در ناحیه سر و صورت و سینه و ستون فقرات افزایش می یابد.
۲- استفاده از كلاه ایمنی برای حفاظت سر راننده موتوسیكلت و یا دیگر سرنشین احتمالی آن بسیار مؤثر بوده و در تصادفات و سقوط به زمین، ناحیه سر همواره در معرض اصابت با اجسام خارجی سطح زمین است.
۳- رعایت حق تقدم عبور در تقاطع ها، یكی از عوامل مهم ایجاد ایمنی و برقراری نظم عبور و مرور و شناخت حقوق اشخاص اعم از رانندگان و عابرین پیاده است.
۴- عابرین پیاده در طول خیابان باید از پیاده روها و برای عبور از عرض خیابانها باید از خط كشی های ویژه گذرگاه عابر پیاده و یا در صورت وجود پلهای غیرهمسطح از آنها استفاده كنند. هنگامی كه خیابان دارای پیاده رو نباشد و عابرین پیاده مجبور به استفاده از طول سواره رو باشند، باید از منتهی الیه سمت چپ مسیر خود به طوری كه حركت وسائل نقلیه در خلاف جهت ایشان انجام گیرد، عبور كنند. در این روش حركت وسائل نقلیه در معرض دید پیادگان قرار می گیرند و احتمال وقوع حادثه به حداقل كاهش پیدا می كند.
۵- پیادگان باید هنگام عبور از عرض خیابانهای دوطرفه ابتدا باید سمت چپ مسیر خود را كنترل و پس از اطمینان از نبود خطر با احتیاط وارد خیابان شده و تا رسیدن به نیمه خیابان همچنان متوجه جریان حركت وسائل نقلیه ای كه از سمت چپ خود در حركت هستند باشند و پس از رسیدن به نیمه خیابان، توقف و با مشاهده و كنترل جریان حركت وسائل نقلیه ای كه از سمت راست در حال حركت هستند، با احتیاط عرض خیابان را طی كنند. هیچ وقت بدون توجه به حركت وسیله نقلیه و به طور ناگهانی وارد مسیر حركت وسائل نقلیه نشوید.
۶- عابران پیاده در محلهایی كه به وسیله چراغ قرمز عابر پیاده، عبور آنان برای مدت زمانی نسبت به عبور وسائل نقلیه ممنوع می شود، حق ندارند از عرض خیابان عبور كنند و باید تا زمان تغییر رنگ چراغ و تبدیل آن به سبز توقف كرده و حق تقدم عبور وسائل نقلیه را محترم بشمارند و پس از روشن شدن چراغ سبز عابر، از گذرگاه پیاده عبور كنند.
۷- توجه به تابلوهای ممنوعیت توقف و رعایت آنها می تواند رانندگی و آمد و شد را تسهیل و ضریب ایمنی ترافیك را افزایش دهد. توقفهای دوبله نه تنها تخلف محسوب شده و ظرفیت معابر را كاهش می دهد بلكه منشأ بروز و ظهور تخلفات حادثه ساز دیگر مانند تغییر مسیرهای ناگهانی و تجاوز و انحراف به سمت چپ خیابانها و همچنین وقوع تصادف می شود.
۸- ایستگاههای تاكسی و اتوبوس ویژه توقف و محل پیاده و سوار كردن مسافرین برای وسائل نقلیه عمومی است. توقف سایر وسائل نقلیه در ایستگاههای مزبور، تجاوز به حقوق دیگران و موجب ایجاد تخلفات بعدی برای رانندگان اتوبوس و تاكسی مانند توقف دوبله و توقف خارج از ایستگاه و عدم سرویس دهی مطلوب به شهروندان می شود.
۹- لازمه رانندگی ایمن و قانونمند، توجه كامل به جلو وعدم اشتغال فكری و جسمی به موارد و وسائل دیگر غیر از ملزومات رانندگی است. صحبت كردن توأم با برگرداندن سر به اطراف كه توجه به جلو را دچار اختلال كند ولو برای یك لحظه، ممكن است حوادث زیان باری را به وجود آورد. به یاد داشته باشید در سرعت ۴۰كیلومتر، یك ثانیه بی توجهی به جلو برابر است با حدود ۱۱متر رانندگی با چشم بسته!؟ بنابراین سعی كنید همواره توجه خود را به جلو معطوف كنید تا بتوانید خوب ببینید و در مواقع ضروری، عكس العمل به موقع را در مقابله با خطرات احتمالی نشان دهید.
۱۰- هنگام رانندگی در پشت وسیله نقلیه دیگر، فاصله ایمن را حفظ كنید. مناسب ترین راه برای تعیین وتخمین فاصله وسیله نقلیه جلویی، رعایت قاعده دوثانیه است، به این ترتیب كه در سرعتهای یكنواخت و ثابت برای آنكه این فاصله را به دست آورید، از لحظه ای كه وسیله نقلیه جلویی از كنار نقطه مشخصی عبور می كند، شروع به شمارش می كنید (۱۰۰۲-۱۰۰۱) اگر در شماره یكهزار و دو به آن نقطه رسیدید، فاصله مناسبی را اتخاذ كرده اید و اگر كمتر بود، سعی كنید با كاهش سرعت، فاصله اتومبیل خود را مقداری زیاد كنید تا قاعده و فرمول بالا تحقق پیدا كند. به یاد داشته باشید آمار تصادفات نشان می دهد كه بی توجهی به جلو و رعایت نكردن فاصله نسبت به وسیله نقلیه جلویی از علل عمده وقوع تصادفات به شمار می روند.
۱۱ - سرعت از عوامل اصلی وقوع تصادفات رانندگی است. عقربه سرعت نما هرچقدر عدد بالا را نشان دهد به همان میزان امكان كنترل وسیله نقلیه از طرف راننده كاهش پیدا كرده و فرصت انجام واكنش بموقع و مؤثر از راننده سلب می شود و به عبارتی افزایش سرعت در اغلب موارد راننده را در مقابله با خطرات رانندگی در وضعیت عدم فرار از وقوع حوادث قرار می دهد.
۱۲ - سرعت مطمئن یا ایمن سرعتی است كه راننده با توجه به شرایط مكانی و زمانی اتخاذ می كند كه در صورت مواجه شدن با خطر بتواند وسیله نقلیه را كنترل و از وقوع حادثه جلوگیری كند.
۱۳ - خط كشی راه ها زبان تعیین حقوق و سهم استفاده اشخاص اعم از رانندگان و عابرین پیاده در خیابان ها و جاده ها است. سهم عبور خود را بدانیم و بشناسیم و برای استفاده از سهم عبور دیگران حقوق آنان را محترم شماریم و بدانیم حق استفاده اولیه با آنان است. با رعایت تقدم عبور و استفاده دیگران، جامعه را به رعایت حقوق خود ترغیب و ملزم كنیم. حركت بین دو خط تعیین شده استفاده از حقوق قانونی و مشروع ماست برای تغییر خط حركت به حقوق رانندگان وسایل نقلیه خطوط مجاور احترام بگذاریم و قبل از استفاده از خطوط مورد استفاده آنان، با دادن علامت و زدن چراغ راهنما از آنان رخصت بخواهیم.
۱۴ - بیشترین تأخیر زمانی و انباشت حجم ترافیك از گردش های ناصحیح و تغییر خطوط عبوری ناشی می شود. قبل از رسیدن به تقاطع ها باید مسیر خود را انتخاب كنیم.
۱۵ - تابلوهای راهنمایی و رانندگی نماد كمك، همیاری و ضامن و حافظ منافع افراد و اجتماع هستند، همانگونه كه تابلوی یكطرفه، پیام رسان آرامش خاطر و امنیت عبور در یك خیابان می باشد، تابلوی عبور ممنوع در طرف دیگر نیز به منزله اعلام خطر عبور و نشانه احتمال بروز حوادث در مسیر می باشد. پیام تابلوهای باز دارنده را جدی بگیریم، آرامش و امنیت عبور دیگران را بر هم نزنیم.
۱۶ - چراغ های راهنمایی و رانندگی و مأمورین پلیس راهنمایی برای تنظیم عبور و مرور و ایجاد ترافیك سالم و روان به كار گرفته می شوند. در تقاطع ها، چراغ های راهنمایی در هر رنگی كه روشن باشند در صورت حضور پلیس باید از فرمان پلیس راهنما تبعیت كرد.
۱۷ - ایستگاه های اتوبوس وتاكسی با بررسی های كارشناسی و در نظر گرفتن منافع عمومی انتخاب و تعیین شده اند رعایت مصالح عمومی مردم ایجاد می كند صرفاً دنبال منافع شخصی نباشیم، با قدری تفكر و تعمق، آثار ضرر و زیان را در آنچه كه به دست می آوریم می توانیم دریابیم. ما می توانیم با استفاده از محل های مجاز برای توقف به بهبود ترافیك كمك كنیم و وحدت را با كلمه (ما) توأم با رعایت منافع عمومی در جامعه محقق سازیم.
۱۸ - چشم برای دیدن، قلب برای زنده ماندن، دست و پا برای انجام كار و راه رفتن و مغز برای هدایت و فرماندهی بدن انسان آفریده شده است. فقدان یا نقصان در هر یك از اعضای بدن مشكلاتی را فراهم می سازد، در اتومبیل نیز چراغ ها به منزله چشم، موتور به منزله قلب، چرخ ها به منزله دست و پا و فرمان بسان مغز انسان به كار می رود. استفاده دلچسب و ایمن از اتومبیل مستلزم سلامت آن است پس همواره تلاش كنیم سلامت وسیله نقلیه خود را حفظ كنیم.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید