جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خاصیت چای


خاصیت چای
چای بعد از آب، یكی از محبوب‌ترین و رایج ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود، ضمن اینكه در برابر ابتلا به چند بیماری ایجاد ایمنی می‌كند:
چای، یاری دهنده قلب
در سال ۲۰۰۲ در هلند، تعداد ۴۸۰۷ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند، این افراد كه روزی حداقل ۱۳ اونس چای می‌نوشیدند، نسبت به افرادی كه اصلا چای نمی‌خورند، ۵۰ درصد كمتر در معرض خطر حمله قلبی قرار داشتند.
در همین سال، محققین در بوستون دریافتند كه احتمال مرگ بیماران قلبی كه روزانه دو یا چند فنجان چای می‌نوشند طی چهارسال، به میزان ۴۴ درصد كاهش می‌یابد.
طبق تحقیقاتی كه در آمریكا انجام شده است، چای به طور متوسط تا ۱۰ درصد كلسترول خون را كاهش می‌دهد. در مواردی هم كه كلسترول دیواره‌های رگها را پوشانده است، گفته می‌شود كه آنتی اكسیدان‌های موجود در چای از تخریب لایه درونی رگها جلوگیری می‌كند.
تحقیقات انجام شده در مورد چای به عنوان داروی مبارزه با سرطان كه در سال ۱۹۹۸ در كشور چای سبز و بیش از آن در روز، سرطان را حدود ۹ سال در زنان و ۳ سال در مردان به تأخیر می‌اندازد.
طبق مطالعاتی كه در كانادا در سال ۱۹۹۸ انجام شد، اگر مردان ۳ فنجان چای در روز بنوشند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها تا ۳۰ درصد كاهش می‌یابد.
چای، تقویت كننده استخوان
به نظر می‌رسد كه آنتی اكسیدان های موجود در چای از استخوان‌ها مراقبت می كنند. چای حاوی فلوراید نیز از چسبیدن باكتری به دندان جلوگیری كرده، در نتیجه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌كند.
جفری بلومبرگ، متخصص علوم تغذیه در دانشگاه TUFIS معتقد است كه چای سبز و سیاه هر دو دارای خاصیت ایجاد ایمنی هستند.
حتی چای سرد كه اغلب رقیق تر است می‌باشد نیز مفید است. البته آنتی اكسید‌ان‌های موجود در چای در اثر ماندن فاسد می‌شود و بهتر است چای تازه مصرف شود.اگر كافئین باعث بی‌خوابی می‌شود چای را كافئین زدایی كنید. این كار تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنتی اكسیدان آن را كم می‌كند. (فواید درمانی چای‌های گیاهی كاملا تثبیت نشده است.)
دكتر بلومبرگ می‌گوید: اگر جزو كسانی هستید كه چای نمی‌نوشند، بدانید كه روزی یك فنجان چای سلامتی شما را بیشتر تأمین می‌كند.
نوشیدن چهار فنجان چای در روز به مراتب تأثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت. من چای را دوست دارم و معتقدم كه به هر میزان كه می‌توانید چای بنوشید.»
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید