جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پینهٔ شست پا


- پینهٔ شست پا نشانهٔ چیست؟
پینه شست پا ممکن است از هنگان تولد وجود داشته باشد و پزشکان می‌گویند استعداد پیدایش آن یک صف ارثی است. دلیل ظاهر شدن ناگهانی این پینه‌ها پوشیدن کفش تنگ است.
با افزایش سن، پوشیدن کفش تنگ عملاً باعث رشد غیر هادی استخوان‌ها و بزرگی کیسهٔ پر از مایع مفصل شست پا می‌شود. وقتی مفصل برآمده و دردناک شود، خوردگی عضروف اطراف آن روی می‌دهد و حتی ممکن است تمام پا درد بگیرد.
- درمان پینهٔ شست پا
برای از بین بردن پینهٔ شست پا نکات زیر را رعایت کنید.
کفش‌هایتان را قالب بزنید. اگر کفش مورد علاقهٔ شما باعث ایجاد پینه یا تحریک آن می‌شود، آنها را به کفاش بدهید تا با قالب زدن آنها را کمی بزرگ‌تر کند.
کفش راحتی بپوشید. اگر معمولاً لباس‌های راحت می‌پوشید، از کفش راحتی یا صندل استفاده کنید، یا حتی پا برهنه راه بروید. هرچه کفش آزادتر باشد آزار کمتری به ناحیهٔ پینه وارد می‌شود.
روی پینه را بپوشانید. گذاشتن بالشتک‌های مخصوص پینه بر روی آن پوشیدن کفش را راحت‌تر می‌کند. چسب پشت این بالشتک‌ها به کفش چسبیده و روی آن ثابت می‌شود. برای مصرف طولانی مدت از بالشتک‌های ساخته شده از سیلیکون استفاده کنید. هر دو نوع این بالشتک‌ها در داروخانه‌ها موجودند.
کفش را واکس بزنید. واکس زدن هفتگی کفش‌ها چرم آنها را نرم کرده و هنگام پوشیدن به جای فشار بر روی پینه، شکل آن را به‌خود می‌گیرند.
ورزش کنید. ورزش زیر خشکی مفصلی همراه با پینه را کم می‌کند. دو سر یک نوار ۵/۲ در ۴۵ سانتی‌متری نخی را حلقه کرده و به دور دو شست پا بیندازید پاشنهٔ پاها را با فاصلهٔ کشیدن شدن نوار روی زمین ثابت نگاهدارید و به آهستگی شست‌ها را از هم دور کرده و بعد از پنج ثانیه آزاد کنید. این کار را ده بار تکرار کنید. هر روز یک بار بیشتر این ورزش را بکنید تا به ۲۵ بار در روز برسد.
کفی استفاده کنید. استفاده از کفی‌های مخصوصی (ساخته شده از پلاستیک یا گرافیت) که حرکت پا را در کفش محدود می‌کنند، درد ناشی از مالش کفش بر روی پینه را کاهش می‌‌دهند.
کفش سفارشی بپوشید. کفشی که با توجه به وجود پینه در شست پای شما ساخته شود، پایتان را آزار نمی‌دهد. سازندهٔ کفش‌های طبی محل پینه را روی کفش گشادتر می‌گیرد تا روی آن فشار نیاورد.
پینه را بردارید. اگر با همهٔ اینها درد پینه از بین نرفت، به فکر جراحی آن باشید. پزشک قسمتی از استخوانی را که باعث ناراحتی و سفتی مفصل شده است برمی‌دارد. جراحی باید آخرین راه علاج باشد.


همچنین مشاهده کنید