شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شیوه های همراه با موفقیت برای ترک سیگار


شیوه های همراه با موفقیت برای ترک سیگار
موسسه بین المللی سرطان به تازگی روشهای تازه ای برای ترك سیگار ارائه كرده است كه به تلاش فردی كسانی كه سیگار می كشند ، كمتر نیاز دارد . شخصیت های بسیاری كه مدتها به كشیدن سیگار عادت داشته اند ، راه های مختلف و متنوعی برای ترك سیگار ارائه می كنند كه خود ، آن راه ها را آزموده و توفیق یافته اند . با این حال شیوه های همراه با موفقیت برای ترك سیگار در همگان یكسان نیست . به عبارت دیگر ، آنچه ممكن است به نظر دیگران ابلهانه جلوه كند ، امكان دارد به طور دقیق همان روشی باشد كه فردی دیگر برای ترك سیگار به آن نیازمند است . كسی كه به تازگی از سیگار كناره گرفته است می گوید : “ راههای عجیب و سحر آمیز برای ترك سیگار وجود ندارد اما می توان روش هایی را به كار گرفت كه بسیار سودمند و موثر هستند اگر در ابتدا موفق نشدید ، دوباره امتحان كنید . ” زمانی كه به ترك سیگار می اندیشیم ، بهتر است انگیزه ها و دلایل خود را در فهرستی جای دهیم و هر شب پیش از سفر به عالم خواب ، یكی از دلایل را ۱۰ بار در ذهن خود تكرار كنیم . برای ترك سیگار ، باید تصمیمی قطعی و خلل ناپذیر اتخاذ كنیم و برای آن اعتبار و ارزش قائل شویم چرا كه در غیر این صورت ، دچار پدیده ای مضر و زشت خواهیم شد كه “ تكرار ترك ” خوانده می شود . گذشته از این ، باید از افكار و اندیشه های منفی و نگران كننده دوری كنیم و بی اعتنا از كنار این پرسش بگذریم كه : “ چه خواهد شد ؟ ، با چه مشكلاتی مواجه خواهم شد ؟ ” افزون بر حفظ سلامت خود و احساس تعهد نسبت به دیگران ، لازم است دلایل شخصی خود را در ذهن مرور كنیم . به عنوان مثال ، ما زمانی دراز برای بیرون رفتن از خانه و خریدن سیگار ؛ سپس كشیدن آن صرف می كنیم و یا تپش شدید قلب خود را به هنگام بالا رفتن از پله ها ، نادیده می گیریم . حقیقت این است كه همین دلایل ، كافی است تا روزی مشخص مانند : سال نو ، یك روز ملی ، مذهبی و یا مورد علاقه به هر دلیل ـ را در نظر بگیریم و در آن روز ویژه ، برای همیشه با سیگار خداحافظی كنیم . پس از ترك بهتر است وضعیت بدنی خود را تصحیح كنیم و در فكر برنامه ورزشی ملایمی باشیم . دست در روزهای نخست ، مایعات بیشتری بنوشیم و با پرهیز از كارهای دشوار ، فرصت هایی را كه برای استراحت پیش می آید ، مغتنم شمریم . شیوه ای كه ما را به هدف نزدیك تر خواهد ساخت ، اینست كه برای نظارت بر ایام ترك سیگار و همدلی با خود ، دوستی را انتخاب كرده و از او بخواهیم بر تاریخ دقیق ترك و روزهای پس از آن ، نظارت كند . هر روز ، هزینه خرید سیگار ـ و كبریت ـ را كنار بگذاریم و اگر سیگار كشیدیم ، خود را جریمه كنیم .
آغاز راه
ابتدا باید از تعداد سیگارهایی كه در طول یك روز می كشیم ، بكاهیم . در این مرحله می توانیم تنها تا نیمه یك نخ سیگار را بكشیم و همزمان ، روشن كردن سیگار نخست را ساعتی به تعویق اندازیم . راه دیگر ، كشیدن سیگار در ساعاتی به خصوص از روز و شب است . می توانیم پیشتر درباره تعداد سیگارهایی كه در یك روز خواهیم كشید تصمیم بگیریم و به هنگام احساس اشتیاق به كشیدن سیگار در ساعات نخست روز ، چند دقیقه صبر پیشه كنیم و در همان مدت ، نوع فعالیت خود را تغییر داده و یا با كسی به گفت و گو بنشینیم . اگر عادت دارید سیگار را به شكل انبوه ( بسته بندی در كارتن ) تهیه كنیم ، می بایست این عادت را نیز از یاد ببریم . در ضمن ، اگر سیگار به همراه نداشته باشیم و در خانه یا اداره برای دستیابی به سیگار با دشواری مواجه شویم ، حركتی سودمند ـ به سود خود ـ انجام داده ایم . تغییر شرایط كلی ، یكی از مناسب ترین شیوه های ترك سیگار است . به مفهوم روشن تر ، اگر عادت داریم به همراه اطرافیان سیگار بكشیم ، رفتاری متضاد پیشه كرده و به تنهایی به این كار بپردازیم . بسیاری از ما ، به “ روشن كردن سیگار به طور بی اختیار ” عادت داریم . اگر هر بار كه شعله آتش را به سیگار نزدیك می كنیم ، آینه ای در دسترس داشته و خود را در این حالت در آینه بنگریم ، ممكن است در این كار تجدید نظر كرده و به جای آن ، نوشیدنی گرم یا سرد بنوشیم . شیر ، یكی از نوشیدنی هایست كه با سیگار ناسازگار است . برخی خوراكی ها و غذاهای اصلی ، شخص را به كشیدن سیگار پس از صرف غذا تشویق می كنند كه البته این حالت در همگان ـ به نسبت نوع غذا ـ متفاوت است . بسیاری از معتادان به سیگار ، به هنگام ترك از خالی كردن زیر سیگاری خودداری كرده و از این راه ، ضمن شمارش ته سیگارها ، منظره ناخوشایند سیگارهای خاموش شده و بوی ماندگی ناشی از سیگارهای خاموش و انباشته را از نظر گاه كسی كه سیگار نمی كشد و به تنفس هوای آزاد و تازه عادت دارد ، تجربه می كنند .
یكی ـ دوهفته پیش از ترك سیگار ، می توان با ایجاد تغییر در نوع سیگار و استفاده از انواعی كه دارای درصد قطران و نیكوتین كمتری هستند ، از وابستگی جسمی خود به سیگار كاست . بهتر است در روز به یادماندنی و خاطره انگیز ترك سیگار ، مجموعه ای از ته سیگارهایی را كه در روزهای گذشته كشیده ایم ؛همین طور بسته های سیگار و كبریت و فندك ها و زیر سیگاری ها را از خود دور ساخته و در كوتاه زمان ، به دندانپزشك مراجعه كرده و دندان های خود را از رد پای سیاه سیگار پاك كنیم . روز ترك سیگار را می توان با ورزش ، تماشای فیلمی ارزشمند ، پیاده روی یا دوچرخه سواری و پذیرایی از خود ، به پایان برد .پس از ترك سیگار …
گذراندن اوقات در مكانهای عمومی كه كشیدن سیگار در آنها ممنوع است ( كتابخانه ، سینما ، تئاتر ، موزه ، و … ) و نوشیدن آب و آب میوه ، از شیوه های مفیدی است كه دیگران آن را تجربه كرده اند .
باید از نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی هایی كه موجب افزایش میل به كشیدن سیگار می گردند ، خودداری كرد و جای خالی سیگار درلای انگشتان را با مداد ، دسته كلیدی زینتی ، و یا رشته تسبیح ، از یاد برد . با قرار دادن خلال دندان و یا سیگاری خاموش بین لب ها نیز می توان خاطره پر دود سیگار را از ذهن لب های كبود بیرون راند . به كسانی كه عادت داشته اند به هنگام رانندگی و هدایت اتومبیل ، سیگار بكشند ، توصیه شده پس از ترك سیگار ، مدتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند . اگر بتوانیم پس از ترك سیگار به ورزشهایی چون : شنا ، تنیس ، هندبال و اصولا فعالیتهایی كه به استفاده از دو دست نیاز دارند بپردازیم یا در اوقات فراقت جدول كلمات متقاطع حل كرده و یا در كارهای خانه مشاركت كنیم ، بخشی بزرگ از دشواری های دوران ترك سیگار را به آسانی پشت سر خواهیم گذارد . دگرگون ساختن فعالیتهای روزانه به گونه ای كه پر محتوا ، راضی كننده ، و دارای اهمیت باشند ، تازگی و جاذبه ای نو به كارهای ما خواهد بخشید و جسم و روح را نیز از خمودی و آرامش كاذب رها خواهد ساخت . اگر بضاعت یاری كند ، می توان در پایان هر ماه ، دوستان و آشنایان را گرد هم آورد و به همراه آنان ، تغییرات و تحولاتی را كه در وجود خویش و در رابطه با جامعه ـ پس از ترك سیگار ـ پدید آمده ، مرور كرد . این كار ، كسانی را كه هنوز سیگار می كشند به ترك سیگار ترغیب كرده و به باور می رساند . برپایه یافته های علمی ، نیكوتین موجود در سیگار ، قند خون را افزایش داده ؛ در نتیجه گرسنگی را كاهش می دهد . از سوی دیگر ، اضافه شدن وزن بدن پس از ترك سیگار ، شماری از ترك كنندگان را نگران می سازد . این گروه می توانند با توجه به نكات آتی ، نگرانی خود را مرتفع سازند :
ـ همه كسانی كه سیگار را ترك می كنند ، دچار اضافه وزن نمی شوند بلكه یك سوم آنان كاهش وزن یافته ؛ یك سوم وزن پیشین خود را حفظ كرده ، و یك سوم باقی مانده ، ناچار از تحمل وزن اضافی بدن می گردند .
ـ ترك سیگار به طور كلی باز یافتن سلامت است و به وزن اضافی بدن می ارزد . اگر اطمینان دارید پس از ترك سیگار به وزن اضافی دچار خواهید شد :
همزمان با برنامه ریزی برای ترك سیگار ، از برنامه غذایی مناسبی پیروی كنید كه نظر شما را تامین سازد . استفاده از غذای كم حجم پر انرژی ؛ اندازه گیری روزانه وزن بدن ، و سرانجام پرداختن به ورزش به طور مستمر ، به هراس برخی ترك كنندگان سیگار از تحمل وزن اضافی بدن پایان می دهد .
شما كه سیگار می كشید ؛ آیا تاكنون به فرآیند مخاطره آمیزی كه برای سوزاندن و از بین بردن درون انسانها در جریان است اندیشیده اید ؟
روش های موفقیت آمیز برای ترك سیگار در افراد متفاوت است . آنچه كه شاید به نظر دیگران احمقانه باشد ، ممكن است دقیقا آن چیزی باشد كه فرد سیگاری برای ترك كردن لازم دارد . شیوه های همراه با موفقیت برای ترك سیگار در همگان یكسان نیست . آنچه ممكن است به نظر دیگران ابلهانه جلوه كند ، امكان دارد به طور دقیق همان روشی باشد كه فردی دیگر برای ترك سیگار به آن نیازمند است . یكی ـ دو هفته پیش از ترك سیگار ، می توان با ایجاد تغییر در نوع سیگار و استفاده از انواعی كه دارای در صد قطران و نیكوتین كمتری هستند ، از وابستگی جسمی خود به سیگار كاست .
ترجمه و تخلیص : كتایون مرتضی سمنانی و امیر علی جعفری
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید