پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنیم ؟


چگونه از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنیم ؟
نور خورشید در شرایط خاص برای بدن ما اثرات مثبت و بسیار مفیدی دارد ، اما وقتی به حدی بیشتر از مقدار مورد نیاز میرسد مشكلات بسیار زیادی برای پوست ایجاد خواهد كرد كه در این مقاله بطور خلاصه به بعضی از آنها اشاره می كنیم:
ملانین رنگدانه ایست كه مسؤل ایجاد رنگ پوست شماست و در لایه های سطحی پوست قرار دارد ، بطورطبیعی پوست را درمقابل نور خورشید محافظت می كند، هر چه محتوای ملانین پوست بیشتر باشد ، رنگ آن تیره تر خواهد شد ومقاومت در مقابل اثرات مضر نور خورشید افزایش خواهد یافت . در برخی افراد نور خورشید باعث تولید ملانین بیش از حد اما غیر یكنواخت شده و تغییر رنگ غیر یكدست و نامنظمی در پوست پدید می آورد ، همچنین گشادی و اتساع عروق خونی ریز پوست ، نیز نمائی با لكه های قرمز پراكنده در نقاط مختلف پوست ایجاد می كند. تغییرات فوق معمولا زیبائی پوست را كاهش می دهند.
گر چه مقاومت پوست های تیره در برابر نور خورشید بیشتر از سایر افراد است اما این بدان معنا نیست كه این افراد در معرض خطرات ناشی از نور ماوراءبنفش خورشید نیستند . تیره گیهای پراكنده و نامنظم ، همچنین چروكیدگی پوست دست و صورت در این اشخاص نیز بطور شایعی دیده میشود.
امواج ماوراءبنفش خورشید با شكستن كلاژن و الاستین نسج همبندی پوست (كه در لایه های زیرتر آن قرار دارند) قوام و انعطاف پذیری آن را كاهش داده ( در اصطلاح علمی الاستوزیس نامیده میشود)، چین های عمیق ، برجستگیهای طولی ، شلی و چرمی شدن پوست را در این افراد پدید می آورند.
چگونه از پوست خود در مقابل خورشید محافظت كنیم؟
بهترین روش محافظت پوست در مقابل امواج ماوراء بنفش خورشید اجتناب از آن خصوصا از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۴ بعدازظهر است (در این فاصله ی زمانی بیشترین میزان این امواج مضر ، از خورشید به زمین میرسد) . در صورت لزوم سعی كنید از پیراهنهای آستین بلند ، شلوارو كلاه هائی با لبه های پهن استفاده كنید همچنین بیست دقیقه قبل از خارج شدن از جاهای سرپوشیده از كرمهای سان اسكرین (به مقدار لازم)استفاده نموده و هر دو ساعت یكبار، همچنین پس از شنا و فعالیتهای آبی آن را تكرار كنید.


همچنین مشاهده کنید