پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ناخن و مراقبت های آن


ناخن و مراقبت های آن
آناتومی ناخن
ناخن از بافت سخت و مرده ای به نام کراتین ساخته شده است و نوک حساس انگشتان را در برابر آسیب حفظ میکند. از جمله مشکلات شایع ناخن ، تغییر شکل آن و درد یا التهاب پوست اطرافش است. شایع ترین علت تغییر شکل ناخن ،آسیب و عفونت های قارچی هستند. با وجود این بیشتر بیماری های پوستی رایج و از جمله پسوریازس و اگزما هم می توانند بر رشد و ظاهر ناخن ها تاثیر بگذارند. حدود ۶ ماه تا یک سال هم طول می کشد که ناخن از دست رفته جایگزین شود. بنابراین لازم است درمان مشکلات ناخن هم به همین مدت ادامه پیدا کند.
بستر ناخن: بستر ناخن قسمتی از بافت ناخن است که بافت عظیم و نازا نامیده می شود بخش بستر ناخن از لبه بافت زایا و جوانه زننده یا هلالی به هیپونی کیم hypony chium امتداد می یابد. بستر ناخن شامل رگ های خون، اعصاب و رنگدانه (سلولهای تولید کننده فلانین) می باشد. همانطور که ناخن از ریشه تولید می شود به سمت پایین بستر ناخن حرکت میکند که با افزودن مواد ناخن به ضخامت ناخن کمک می کند. سطح و صاف بودن بستر ناخن برای یک رشد طبیعی ناخن بسیار مهم می باشد.اگر اینطور نباشد ممکن است ناخن شکسته شود و یا شیارهایی برروی آن ایجاد شود که استفاده لوازم آرایشی بر روی ناخن را غیر ممکن می سازد.
ورقه ناخن: ورقه ناخن ، ناخن واقعی است که از کراتین سخت و نیمه شفاف ساخته شده است. ظاهر صورتی رنگ ناخن به خاطر رگهای خوین زیر ناخن می باشد. زیر سطح ناخن دارای شیارهایی است در امتداد طول ناخن که به چسبیدن ناخن به بسترش کمک می کند.
کوتیكول: بخش cuticle ناخن انگشت، chium epony نیز نامیده می شود که بین پوست انگشت و ورقه ناخن قرار گرفته و با ترکیب این ساختارها یک مانع و محافظ ضدآب روی ناخن ایجاد می کند.
پریونیکیوم (Perionychium) : پریونیکیوم پوستی است که روی ورقه ناخن قرار می گیرد. این قسمت لبه paronychicol نیز نامیده می شود. این بخش محل ایجاد ریشه ناخن، ناخن های رشد نکرده و عفونت پوست که paronychia نامیده می شود می باشد.
Hyporychium : محل بین ورقه ناخن و نوک ناخن می باشد. اینجا محل اتصال ناخن و پوست نوک انگشت است. همچنین جایی که یک مانع ضدآب برای ناخن تولید می شود.
رشد ناخن : ناخن ها در تمام مدت در حال رشد هستند اما میزان این رشد با سن و circulatjion آهسته می شود. ناخن های انگشتان دست سریعتر از ناخن های انگشتان پا با میزان ۳ میلی متر در هر ماه رشد می کنند. رشد ناخن از محل ریشه تا نوک آزاد ناخن (خارج شده) ۶ ماه طول می کشد. ناخن های شست پا هر ماه ۱ میلی متر رشد می کنند و بین ۱۲-۱۸ ماه طول می کشد تا کاملا یک ناخن جایگزین آن شود.
ساختمان ناخن : ساختمانی که ما از ناخن می شناسیم به ۶ بخش معین و ویژه تقسیم می شود: ۱- ریشه، ۲- بستر ناخن، ۳- ورقه ناخن، ۴ – سطح بیرونی یا کوتیکل، eponychium -۶ perionychium -۵. هر یک از این بخشها وظیفه خاص و مشخصی دارند و اگر مشکلی در هر یک از این بخشها بوجود بیاید ظاهر ناخن بشکلی غیر طبیعی بروز خواهد کرد.
ریشه ناخن: ریشه ناخن انگشت بعنوان بافت زایا (جوانه زننده) نیز شناخته شده است . این بخش از ناخن در حقیقت در زیر پوست، پشت ناخن انگشت قرار دارد و به اندازه چند میلی متر به سمت داخل انگشت امتداد می یابد. ریشه ناخن انگشت بیشترین حد ناخن و بستر ناخن (nail bed) را تولید می کند. این بخش از ناخن هیچگونه ملانوسیتی ندارد(رنگدانه ندارند) لبه بافت زایا به رنگ سفید دیده می شود و ساختار هلالی شکل آن (lunula) هلال نامیده می شود.
بیماری های ناخن
شکنندگی و ورقه ورقه شدن عمودی از قسمت نوک ناخن
این حالت در ناخن در اثر تماس مفرط دست با آب و محلولهای شیمیایی بوجود می آید. در بیشتر موارد یکی از مشخصه و علائم پیری نیز می باشد. همینطور که ما مسن تر می شویم از رطوبت و چربی طبیعی بستر ناخن کاسته می شود. این رطوبت و چربی مانند سیمانی است که لایه های ورقه ناخن را محکم درکنار هم نگه میدارد. با دیدن اولین نشانه و علائم ورقه ورقه شدن ناخن ها، آنها را هیدراته (آب رسانی) کنید. مضاف بر آن از ویتامین E و روغن ناخن jojoba که به عنوان دو چربی گیاهی هستند استفاده نمایید. Jojoba دارای مولکولهای بسیار ریزی است که قادر است به راحتی در لایه های ورقه ناخن نفوذ نماید. مولکولهای موجود در ویتامین E برای نفوذ در لایه سطح پوست و یا لایه های ورقه ناخن خیلی بزرگ هستند. روی ورقه ناخن و اطراف کوتیکل را حداقل دو بار در روز چرب کنید. اگر بیشتر با آب در تماس بودید به دفعات بیشتری ناخن هایتان را چرب کنید. هنگام نظافت و شستشو از دستکش استفاده کنید. بیاد داشته باشید که آب به عنوان "حلال جهانی" در نظر گرفته می شود و در واقع یک ماده شیمیایی است .
خطوط برجسته عمودی بر سطح ناخن (به علت پیری)
این عارضه از مشخصه های پیری است هر چند که محدود به پیری و جوانی نمی شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد می کند اما به شکل راه راه و برجسته، یعنی خطوط برجسته و عمودی از بستر ناخن بیرون آمده و رشد می کند. به مرور که ما مسن تر می شویم سطح چربی و آب طبیعی ناخن کم می شود و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می شوند. ناخن های راه راه شده برجسته را روزانه دوبار با جریان آّب رسانی و چربی و ویتامین E چرب کنید تا بهبود یابد.
نازک شدن ناخن : این عارضه به هنگام کمبود آهن در بدن در ناخن ها نمود پیدا می کند. ناخن ها از قسمت نوک ناخن نازک، ورقه ورقه و مقعر می شوند. برای رفع این مشکل و اختلال در فرم ناخن باید به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش نمود.
عفونت ناخن (گوشه کردن): پارونیشیا یا عفونت ناخن به دو شکل حاد و مزمن ممکن است بوجود بیاید. عفونت پارونیشیا در گوشه ناخن ها توسط باکتری ها ، قارچها و بعضی از ویروس ها بوجود می آید. لایه های مجاور ناخن مانند سد و محافظی میان ورقه ناخن و بافت اطراف عمل می کنند. اگر این لایه ها شکافته یا شکسته شوند این سد می شکند و باکتری ها به راحتی وارد بافت و لایه های ناخن می شوند. این نوع عفونت با متورم یا قرمز شدن و درد شدید بروز می کند. این وضعیت ممکن است در افرادی که دستهایشان به مدت طولانی با آّب تماس دارد تشدید شود و این عارضه شدیدا واگیردار می باشد.
سفیدک زدن روی ناخن: به همراه لکه و خطوط سفید بر روی ورقه ناخن،ممکن است حباب ها و منافذ کوچک و ریز پر از هوا که بر اثر آسیب های وارده به ناخن ایجاد شده اند بروز نماید. این وضعیت ممکن است ارثی باشد و هیچگونه نیازی هم برای درمان نباشد.
مراقبت طبیعی ناخن و ترمیم آن: حال که عضو ناخن را بهتر شناخته و درک می کنیم ، می توانیم بهتر و با روشی اصولی تر از ناخن های خود مراقبت نماییم. در زیر چند نکته جالب و ضروری آمده که در انجام این امر مفید خواهد بود. پوست و ناخن های ما همواره با جریان مداوم آب و چربی تغذیه می شوند. هر چیزی را که ما دیده و لمس می کنیم (غیر از نور و الکتریسیته) شیمیایی است. افراط در شستن دست و یا استفاده از محلولهای پاک کننده شیمیایی بدون دستکش می تواند به رطوبت و چربی مفید پوست و ناخن ها آسیب زده و آنها را از بین ببرد. در نتیجه این واکنش ناخن ها و پوست ، پوسته پوسته می شوند.
آب نیز همانند تمام محصولات مربوط به ناخن یک ماده شیمیایی است.
قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی می تواند عکس العمل های اگزمایی را ایجاد کند.
ورقه ناخن از لایه های بسیاری از سلولها که مواد درونی اشان را از دست داده و صاف ، سخت و شکننده می شوند تشکیل می شود.
مقاومت در ناخن یعنی ترکیبی از سختی و انعطاف پذیری.
کمک به ترمیم و حفظ زیبایی و سلامتی ناخن ها بر عهده متخصصین می باشد.اما شما نیز می توانید به ترمیم ناخن هایتان در منزل بپردازید.
ناخن هایی که شکسته و یا ورقه ورقه می شوند دچار کمبود رطوبت و چربی هستند.
بیماری ها و مشکلات ناخن باید توسط یک پزشک تشخیص داده شوند و سپس داروهای لازم در این رابطه مصرف شوند.
متخصصین ناخن برای تشخیص بیماری های ناخن و مشکلات آن تعلیم داده می شوند اما آنها مجاز به معالجه این موارد در سالنهای زیبایی نیستند.
فراموش نکنید که دستهایتان را مرطوب کنید . از آنجائیکه بیش از ۱۰ درصد از حجم ناخن را آب تشکیل می دهد. اگر ناخن آب خود را از دست بدهد همانند پوست، قابلیت ارتجاعی اش را نیز از دست خواهد داد. ناخن های خشک بیشتر در معرض شکستن هستند تا خم شدن.
ناخن های بلند بیشتر کثیف و آلوده می شوند و نسبت به ناخن های کوتاه در این حالت بیشتر احتمال برگشتن ناخن هنگام برداشتن اشیا و ورود آلودگی به داخل بستر ناخن وجود دارد.
پاک کردن مستمر کثیفی و جرم جمع شده درزیر ناخنها به مشکل ناخن خواهد افزود. وقتی از مرطوب کننده ها استفاده می کنید از بالای دست شروع کنید و به سمت ناخن ادامه دهید و روی ناخن ها را با مرطوب کننده بپوشانید. بخش کوتیکل ناخن (بخش رشد کننده بیرونی) را نیز مرطوب کنید. بخش کوتیکل ناخن مانعی است برای نفوذ رطوبت به زیر ناخن. مقدار بیشتری از مرطوب کننده را بروی لایه ناخن بمالید تا از افتادن ریشه ناخن جلوگیری نماید.
ناخن انگشتان شما هر روز در معرض آسیب قرار دارند. مواد شوینده ، پولیش کردن ( استفاده از لاک)، چسب ناخن، مواد سفت کننده ناخن و مواد شیمیایی خانگی همه جزو مواد آسیب رسان و مضر برای ناخن هستند. شما می توانید با استفاده از دستکش هنگام شستن ظروف و لباس ها در این راه کمک بزرگی به خود نمایید.
از تماس مستقیم با بنزین، گازوئیل، نفت، رنگ و دیگر مواد شیمیایی قوی احتراز نمایید. مانیکورها و مخصوصا مواد پاک کننده لاک ناخن ( استون) ناخن را خشک می کنند و اغلب باعث شکستن و خراب شدن ناخن ها می شوند. اگر به این گونه مواد شیمیایی برخورد کردید موادی را انتخاب کنید که عاری ازماده فورمال دی هاید باشند. توصیه میکنیم مقدار ۱ قاشق چایخوری روغن کرچک را در مقدار تقریبی ۲۸ گرم آستون بریزید تا هنگام استفاده به ناخنها رطوبت برسد.
ناخن هایی که به راحتی می شکنند و ترک می خورنداز مشکلات احتمالی تغذیه ای خبر می دهند. ناخن ها برای سالم بودن و ماندن به مقدار زیادی کلسیم ، منیزیم، پروتئین و سیلیس نیاز دارند.
نوشیدن و دم کرده گیاهان گزنه و سرخس و یا خوردن کپسول های این گیاهان بطور روزانه بسیار مفید خواهد بود چرا که این گیاهان سرشار از سیلیس و دیگر مواد معدنی مهم می باشند که در رشد ناخنها بسیار موثرند. استفاده از مکمل هایGLA (گل پامچال شب، گل گاوزبان یا کشمش سیاه) نیز بسیار کمک می کنند.
چگونه به ناخن ها استحکام بخشیم؟
سلامت ناخن هایتان، شما را از ناراحتی ها و دردهای بافت انگشتان دور می کند. ناخن های بلندی را که همیشه آرزوشان را داشته اید بدست خواهید آورد، زیاد مشکل نیست البته اگر چند نکته احتیاطی را رعایت کنید.
ناخن های بلند برای سالیان طولانی دشمن خانمها بود و تحقیقات هنوز در پیدا کردن راهی برای درست کردن یک تقویت کننده کامل ناخن که بتواند ناخن های خشک ، شکسته و ورقه ورقه شده را تبدیل به ناخن های زیبای بلند و محکمی کند آنهم در عرض دو هفته یا حتی کمتر ادامه دارد. فعلا هیچ محصول معجزه آسای واقعی برای تحقق بخشیدن به این آرزو وجود ندارد. در هر حال چند راه وجود دارد که شما بتوانید ناخن هایتان را استحکام ببخشید و یا امکان کمی بلند شدن و شاید حفظ آنها از شکسته شدن و ورقه ورقه شدن را بیابید. یکی از دشمنان طبیعی ناخن ، آب می باشد . آب ناخن ها را نرم کرده و آنها را آماده برای خراب شدن می کند. آب به همراه فعالیت شدید مثل پاک کردن ، سابیدن ، تراشیدن، ظرف شستن، لباس شستن و غیره این وضعیت را در ناخن تشدید خواهد کرد.
وقتی که شما در حال نظافت و پاک کردن چیزی یا جایی هستید از دستکش پلاستیکی استفاده کنید، هیچ اهمیتی ندارد که از چه نوعی باشد. حتی اگر کار شما یک یا دو دقیقه هم طول می کشد، دستکشها را بپوشید بعد شروع به کار کنید. دستکش لاستیکی ناخن شما را خشک نگه می دارد. همچنین از فعالیت هایی که بطور طبیعی باعث شکستن ناخن می شوند مانند درآوردن لباس های خیس از ماشین لباسشویی و ... نیز محافظت می کند. شب هنگام قبل از خواب شما می توانید ناخن هایتان را نرم کنید.
یک دستکش سفید کتابی را بردارید و قبل از اینکه به رختخواب بروید مقدار زیادی کرم بروی دستتان بمالید و دستکشها را بپوشید. این کار ناخن هایتان را نرم و انعطاف پذیر مانندخواهدکرد .
مواد غذاییکه شما می خورید برای انجام وظایف اندام شما بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید که ناخن هایی قوی و خوبی داشته باشید باید از تغذیه خود مطمئن باشید. کلسیم یک ماده غذایی ضروری برای داشتن ناخن های محکم است شما به میزان کافی از ویتامین D هم نیاز دارید تا بتوانید کلسیم موجود در مواد غذائی را جذب کنید. وقتی خانم ها باردار هستند اغلب رشد ناخن هایشان بهتر از هر وقت دیگری است. این به خاطر افزایش قابلیت جذب مواد غذایی در این دوران می باشد.
هرگز ناخن هایتان را نخورید و از آنها استفاده ابزاری نکنید.


همچنین مشاهده کنید