پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قاعدگی دردناک !


قاعدگی دردناک !
گرچه این ناراحتی معمولاً خطرناك نیست اما می تواند باعث تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی روزمرهٔ شخص شود و حداقل چندروزی زندگی را به كام فرد تلخ سازد.
بسیاری از دختران در ابتدای بلوغ ، از این مشكل رنج نمیبرند اما چند سال بعد ، آن را تجربه خواهند كرد . علائم این ناراحتی می توانند یكی دور روز قبل از قاعدگی شروع شوند . و در اولین روز پریود به حداكثر شدت خود برسند ، سپس بتدریج طی چند روز بعدی كاهش می یابند ، در اغلب موارد درد بصورت تیپك حالتی مبهم ، فشارنده ، و سنگینی داشته ، به پائین كمر منتشر می شود .
علت پیدایش این درد را انقباضات رحمی می دانند. سردرد ، تكرر ادرار و احساس ضعف و بیحالی تیر می توانند در این بیماران دیده شوند . تهوع و استفراغ ، احساس منگی سر و حتی اسهال هم جزء علائمی هستند كه بعضی از بیماران را تحت تأثیر قرا ر می دهند.
عوامل زیر شیوع دردهای قاعدگی را افزایش می دهند :
چاقی ، استعمال دخانیات ، تاریخچهٔ فامیلی مثبت و رحم های نزائیده
چند نكته :
۱ -طبق برخی آمارها ، ده درصد دخترها حداقل سه روز در ماه از دردهای شدید قاعدگی رنج می برند .
۲ - در هشتاد درصد موارد ، این دردها مشكل آفرین نیستند .
جنبه های درمانی :
داروهائی مثل بروفن ، ناپروكسن ، استامینوفن و . . . را می توان برای كاهش درد این بیماران مورد استفاده قرار داد .
گرم كردن موضعی می تواند ارزشمند و مفید باشد .
در صورتیكه دردهای قاعدگی همیشگی باشند ، می توان در مان با داروهای فوق را روز قبل از شروع قاعدگی شروع كرد و تا سه چهار روز بعد ادامه داد ، سپس قطع كرد .
برای اینكه شیوع مشكلات گوارشی ناشی از این داروها را به حداقل برسانیم ، مصرف داروها پس از غذا ، یا همراه با یك لیوان آب ، شیر، آب میوه یا سایر مایعات را به شما توصیه می كنیم .
در صورت صلاحدید پزشك معالج ، داروهائی مثل قرص های ضد بارداری برای بیمار شروع می شود و این كار در هشتاد و تا نود درصد موارد مؤثر خواهد بود .
توجه :
بعضی از بیماریها مثل عفونت لگنی ، فیبروم ، اندومتریوزیس و . . . می توانند باعث تشدید این دردها شوند ، بهمین خاطر در مواردی كه اقدامات درمانی معمولی مؤثر نیستند . برای اطمینان از عدم وجود این بیماریها ، با پزشك خود مشورت كنید .
استرس و فشار های عصبی ، شیوع درد های قاعدگی را افزایش می دهند و كاهش این مشكلات و می تواند نقش مهمی در كاهش دردهای قاعدگی داشته باشد .
درمان های دیگری نیز برای دردهای قاعدگی وجود دارد كه انجام آنها را به پزشك خود واگذار كنید .

دكتر فتانه تراب پرهیز / متخصص زنان وزایمان / نازائی


همچنین مشاهده کنید