پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تغییر شکل انگشتان


تغییر شکل انگشتان
- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- به‌محض مشاهدهٔ شروع چرخش یا تغییر شکل در انگشتان به پزشک مراجعه کنید.

- تغییر شکل انگشتان نشانهٔ چیست؟
بند برجسته و تکمه‌‌ای انگشتان علامت گذر عمر و نشانهٔ التهاب استخوانی مفصلی است که مفاصل پیر را گرفتار می‌کند.
التهاب استخوانی مفصلی، که ورم مفاصل پیری هم نامیده می‌شود، اغلب ناشی ار وارد آمدن آسیب‌‌های کوچک در طی سال‌هاست و معمولاً مانعی برای ادامه فعالیت‌های عادی نیست، گرچه ممکن است گاه‌گاه ناراحتی ایجاد کند.
اگر دست‌هایتان در جوانی، حدود سی‌سالگی، تغییر شکل داده و دردناک شده است، ممکن است دچار التهاب شبه روماتیسمی مفاصل شده باشید که یک بیماری ناتوان کننده و نیازمند درمان طبی است. مفاصل با رباط‌هائی نگاه داشته شده‌اند، و وقتی مفصل در اثر بیماری پر از مایع شود، این رباط‌ها کشیدگی پیدا می‌کنند. رباط‌ها به‌تدریج فرسوده می‌شوند تا جائی که دیگر نتوانند بندهای انگشتان را ثابت نگاه دارند. در اینجا، انگشتان شروع به انحراف از وضعیت‌ خود می‌کنند که گاهی شدید است.
به‌دلائل نامعلوم، التهاب شبه روماتیسمی مفاصل زنان را بیشتر از مردان گرفتار می‌کند و در سنین بین ۳۵ و ۴۰ شایع‌تر است.

- درمان تغییر شکل انگشتان
به‌جز جراحی گره‌های مفاصل مبتلا، کاری دیگری نمی‌توان کرد. اما راه‌هائی برای کاهش درد آن وجود دارد.
مسکن بخورید. اگر دچار التهاب استخوانی مفصلی شده‌اید، از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. اول استامینوفن و سپس قرص‌های پوشش‌دار آسپیرین یا ایبوپروفن را امتحان کنید.
از پزشک کمک بگیرید. انواعی از داروهای مختلف می‌توانند آسیب ناشی از التهاب شبه روماتیسمی مفاصل را کاهش دهند. در سرلوحهٔ آنها داروهای ضد التهابی هستند و سپس ترکیبات طلا، متوترکسات، و استروئیدها قرار دارند. این داروها را فقط با نظر پزشک مصرف کنید.
دست‌ها را حمام پارافین بدهید. پیشنهاد فیزیوتراپیست‌ها استفاده از حمام پارافین است. دست‌هایتان را در پارافین بسیار گرم بگذارید و ببینید که چه‌گونه مفاصلتان را آرام می‌کند.
جراحی کنید. اگر تغییر شکل مفاصل گرفتار آنقدر شدید است که ناتوان کرده است، ناامید نشوید. پیشرفت‌های جراحی ترمیمی بازگرداندن بسیاری از اعمال آنها را امکان‌پذیر کرده است. جراح ترمیمی مفاصل را سر جای خود قرار می‌دهد، بافت‌های ملتهب را بر می‌دارد، رباط‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند، و حتی وسائل لاستیکی برای نگاهداری مفصل در آنجا کار می‌گذارد. جراحی غالباً ترکیبی از رویکرد‌های درمانی است که ممکن است درمان مفصل مچ را نیز شامل شود که تغییرات التهابی آن باعث تغییر شکل انگشتان شده است.
رجوع کنید به: التهاب مفصل؛ درد مفاصل.


همچنین مشاهده کنید