جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ترشح پستان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ترشح شفاف و زرد آبکی، یا خونی است.
- یک یا هر دو پستان به‌طور مداوم ترشح دارد.

- ترشح پستان نشانهٔ چیست؟
ناگهان متوجه وجود یکی دو قطره مایع شیری ترشح شده از پستان بر روی لباستان شده‌اید. آیا این چیز خطرناکی است؟ الزاماً نه. در بیشتر موارد، کمی ترشح از نوک پستان، درست مثل ترشح چربی از پوست، چیزی عادی است.
مانند فولیکول‌های پوست، در مجاری منتهی به نوک پستان هم به‌طور طبیعی مایع وجود دارد. این مجاری لوله‌هائی برای انتقال شیر هستند. بنابراین، وجود کمی مایع در آنها تعجب‌آور نیست. رنگ این ترشحات از خاکستری، سبز یا قهوه‌ای تا سفید متغیر است.
اگر نوک پستان را فشار دهید، ترشح بیشتری خارج می‌شود. این کار مانند مک‌زدن آن توسط بچه است و ممکن است تولید پرولاکتین را تحریک کند. پرولاکتین هورمون تحریک‌کنندهٔ تولید شیر و مایعات دیگر در پستان است.
در مادران شیرده، ترشح نوک پستان ممکن است بدون تحریک آن صورت بگیرد. صدای نوزاد گرسنه، ظرف چند ثانیه باعث خروج شیر از پستان می‌شود.
اما فشار دادن نوک پستان در زنان غیر شیرده هم می‌تواند باعث خروج مایع از آن شود. این ترشح در تمام زنان جوان یا پیر، زنانی که هرگز آبستن نشده‌اند، و زنانی که سال‌هاست بچه‌دار نشده‌اند دیده می‌شود.
در واقع، درست مانند مک‌زدن بچه، هر نوع تحریک پستان - مثلاً دوش گرفتن با آب پرفشار، آزمایش پستان‌نگاری، کرست تنگ، یا لباس‌هائی که هنگام ورزش پستان را تحریک کنند - باعث ترشح آن می‌شود.
تغییر مقدار هورمون‌های بدن نیز ترشح پستان به‌دنبال دارد. میزان هورمون‌های بدن زنان با مصرف قرص‌های ضدبارداری، شروع دوران یائسگی، یا هورمون‌ درمانی تغییر می‌کند. علاوه بر تغییرات هورمونی، عوامل دیگری، مثلاً مصرف داروهای ضدافسردگی و پائین آورندهٔ فشار خون، باعث ترشح پستان می‌شوند.
اگر ترشح غلیط، زرد، قهوه‌ای، سبز، یا چرک مانند باشد ممکن است عفونتی در پستان داشته باشید. ترشح شفاف، آبکی، یا خونی ممکن است نشانهٔ وجود یک تومور خوش‌خیم یا بدخیم باشد. به‌همین‌دلیل توجه به قوام، رنگ، تداوم، و محل ترشح اهمیت دارد.

- درمان ترشح پستان
نزد پزشک بروید. اگر هر نوع ترشح غیرطبیعی از پستان مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونتی در کار باشد، پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌کند.
لباس مناسب بپوشید. اگر مستعد ترشح پستان هستید، لباس‌هائی بپوشید که پستان را تحریک نکنند، مخصوصاً در هنگام ورزش. پوشیدن کرست در این شرایط بهتر است، چون مالش مرتب لباس بر پستان آن را تحریک و وادار به ترشح می‌کند.
بالشتک شیر استفاده کنید. اگر مادر شیردهی هستید، گذاشتن بالشتک‌های مخصوص در داخل کرست از ترشح و ریختن بر روی لباس‌هایتان ممانعت می‌کند.


همچنین مشاهده کنید