شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات پستان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- برآمدگی غیرعادی در پستان مشاهده شود.
- ترشح خودبه‌خود، پوست زبر با منفذهای بزرگ، لکه‌های قرمز، یا برجستگی یا فرورفتگی در یک یا هر دو پستان دیده شود.

- تغییرات پستان نشانهٔ چیست؟
پستان‌ها چون از یک بافت نرم و گوشتی ساخته شده‌‌‌اند دائماً در حال تغییر شکل هستند. کاهش یا افزایش وزن در اندازه و شکل پستان تغییر ایجاد می‌کند. پیش از شروع هر چرخهٔ قاعدگی ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث احتباس مایع و رشد بافت پستان می‌گردد. هر ماه پستان ممکن است بزرگ شود و سفت و توده‌ای شکل شود. و وقتی یائسی آغاز می‌شود، پستان‌ها سفتی خود را از دست می‌دهند.
تمام این تغییرات طبیعی هستند و علامت بیماری نیستند. تغییرات ناگهانی یا غیرعادی در شکل یا بافت پستان، یا احساس وجود آنها را باید علامت اخطار به‌حساب آورد.
گود افتادن پستان یا نوک آن ممکن است به‌علت کاهش کشسانی رباط‌های نگاهدارنده آنها در اثر بالا رفتن سن باشد. اما ممکن است نشاندهندهٔ وجود یک تومور در میان بافت پستان نیز باشد که پوست یا نوک پستان را به درون می‌کشد. در حالت اخیر، این گودی خیلی زودتر از احساس وجود تودهٔ تومور خود را نشان می‌دهد.
- بررسی تغییرات پستان
در اینجا نکاتی در مورد یافتن و اطلاع دادن تغییرات پستان به پزشک توضیح داده می‌شود.
با دقت تمام پستان خود را نگاه کنید. در جلو یک آینه ایستاده و دست‌ها را روی نشیمنگاه خود بگذارید. به‌آرامی به دوطرف بچرخید و دقت کنید آیا یک پستان از دیگری بزرگ‌تر است یا نه. همچنین پف‌کردگی یا برآمدگی، قرمزی یا لکه‌های رنگ‌رفته روی پوست، نواحی ضخیم شده با منافذ بزرگ، و ترشح بی‌رنگ، خونی، چسبناک یا زرد رنگ از نوک پستان را نیز در نظر داشته باشید.
دست‌ها را پشت سر ببرید. قرار دادن دست‌ها در پشت سر بافت پستان را کشیده و تورم، فرورفتگی، یا برجستگی‌ آن را مشخص‌تر می‌کند. با گذاشتن دست‌ها روی نشیمنگاه و جلو دادن شانه‌ها نیز بررسی تغییرات پستان را دقیق‌تر می‌کند.
تمام پستان را دست لمس کنید. کشیدن آرام دست بر روی پستان مرطوب راه سریع احساس وجود تغییر در آن است. مطمئن شوید که تمام آن را تا حد استخوان چنر و زیر بغل معاینه کنید. برای توضیح بیشتر در مورد معاینه پستان به بخش برآمدگی‌های پستان مراجعه کنید.
هر تغییر غیرعادی را به پزشک اطلاع دهید. اگر در معاینهٔ یک پستان چیزی یافتید که در پستان دیگر نیست یا آن را عادی نمی‌دانید، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. او معاینه دقیق‌تر کرده و شما را از بابت طبیعی بودن یا نبودن آن مطمئن می‌کند.
رجوع کنید به: مشکلات شیردهی؛ برآمدگی‌های پستان؛ حساسیت پستان؛ ترشح از نوک پستان.


همچنین مشاهده کنید