سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

لکه‌بینی قاعدگی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- لکه‌بینی در هنگامی روی داده است که انتظار خونریزی قاعدگی دارید، و احتمالاً آبستن هستید.
- لکه‌بینی بی‌دلیل بیش از سه ماه طول بکشد.
- لکه‌بینی با تب یا درد لکن همراه است.

- لکه‌بینی قاعدگی نشانهٔ چیست؟
حدود ۵ درصد زنان در هنگام تخمک‌گذاری دچار لکه‌بینی (ترشح لکه‌های خونی روشن) می‌شوند. این لکه‌های بی‌خطر تقریباً هر ماه در اواسط چرخهٔ قاعدگی دیده می‌شود و اغلب با درد خفیفی در طرف راست یا چپ شکم همراه است. (البته در برخی زنان، فقدان تخمک‌گذاری نیز، که باعث ضخیم شدن دیوارهٔ زهدان و ریختن مناطق کوچکی از آن در مواقع مختلف می‌شود، ممکن است علت لکه‌بینی باشد.)
لکه‌بینی بدون ارتباط با تخمک‌گذاری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله عفونت مهبل، مثانه، گردن زهدان، یا اندومتر (پوشش داخلی زهدان). علل دیگر عبارتند از وجود پولیپ (زائده‌های گوشتی درون زهدان)، ناهنجاری سلول‌های گردن زهدان، سرطان، عوارض آبستنی، قرص‌های ضد بارداری، یا عدم تعادل هورمونی.

- درمان لکه‌بینی قاعدگی
پزشک باید علت لکه‌بینی را یافته و نوع درمان را مشخص کند.
علت را بیابید. پزشک با احتیاط نواحی بیرونی، پوشش مهبل، و گردان زهدان را معاینه می‌کند. در صورت لزوم نمونهٔ کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش میکروسکپی می‌فرستد.
هورمون را متعادل کنید. برای کنترل انجام تخمک‌گذاری، باید یک نمودار تغییرات دمای بدن بسازید. اگر فقدان تخمک‌گذاری عامل لکه‌بینی باشد، پزشک احتمالاً داروی هورمونی، به‌صورت قرص‌های ضد بارداری یا پروژسترون، برایتان تجویز می‌کند.
گرچه قرض‌های ضدبارداری درمان مرسوم در این مورد هستند، در برخی زنان خود آنها باعث لکه‌بینی می‌شوند. در این صورت، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر می‌دهد.
عفونت را درمان کنید. اگر عفونت مهبل یا مثانه علت لکه‌بینی باشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.
مراقب گردن زهدان باشید. گاهی گردن زهدان (ورودی باریک زهدان) سلول‌های غیرطبیعی می‌سازد. این حالت به لکه‌بینی منجر می‌شود و درمان آن آسان است. پزشک با استفاده از پرتو لیزر این سلول‌ها را از بین می‌برد. این گرفتاری شایع است و در دو سوم موارد خطری ندارند، اما ممکن است مقدمه‌ای برای سرطان باشد. بنابراین، تشخیص و درمان آن ضروری است.


همچنین مشاهده کنید