سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خشکی مهبل


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید.
- خارش مهبل وجود دارد.

- خشکی مهبل نشانهٔ چیست؟
تمام زنان در هر سنی گاهی دچار خشکی مهبل می‌‌شوند. اما این خشک مهبل ناراحت‌کننده است و می‌تواند نزدیکی را دردناک کند.
مقدار ترشح نرم‌کنندهٔ مهبل در هر کسی متفاوت است. ترشح طبیعی شفاف و نسبتاً بدون بو است. در حالت عادی متوجه آن نمی‌شوید، ولی وقتی نباشد، خشکی را احساس می‌کنید.
خشکی مهبل علل مختلفی دارد. ترکیب شیمیائی مهبل ممکن است نسبت به ترکیبات شیمیائی دیگر، مثلاً صابون بسیار قلیائی، حساس باشد. یا واکنشی در برابر یک مادهٔ حساسیت‌زا مثل عطر یا رنگ نشان دهد. هرچه به دوران یائسگی نزدیک‌تر شوید، کم‌شدن استروژن بدن هم ممکن است مهبل را خشک کند. و شرایط خاص پوستی هم می‌‌توانند در خشک‌شدن مهبل مؤثر شوند.

- درمان خشکی مهبل
صابون مناسب مصرف کنید. مهبل نباید ضدعفونی شود. چون محیط زیستی مخصوصی با روش طبیعی کنترل باکتریائی و کمی اسیدی است. از صابون‌های کمتر آلرژی‌زای بدون رنگ و عطر و دارای تعادل اسیدی - بازی استفاده کنید.
از مواد آلرژی‌زا دوری کنید. اگر خشکی مهبل واکنش به یک ماده آلرژی‌زا است، باید آن را پیدا کرده و از خود دور کنید. از شایع‌ترین این آلرژی‌زاها مواد معطر و رنگ‌های مورد مصرف در شوینده‌ها و کاغذهای توالت است.
کاغذ توالت‌های معطر و لوکس را دور بریزید و از انواع سفید، نرم، و بدون بو استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید به یک نوع شوینده حساس هستید، آن را عوض کنید و لباس‌های زیر را هم دوبار آب بکشید. شاید هم نیاز به پوشیدن لباس زیر نخی داشته باشید.
از نرم‌کننده استفاده کنید. اگر گاهی دچار خشکی مهبل می‌شوید، پیش از نزدیکی از نرم‌کننده‌های محلول در آب استفاده کنید. وازلین و روغن مصرف نکنید، چون روزنه‌های سطح مهبل را می‌پوشانند و گاهی پر می‌کنند.
برخی از نرم‌کننده‌ها مولکول‌های خاصی دارند که آب را به بافت‌های مهبل می‌کشند. بعد از یک هفته استفادهٔ روزانه از اینها، می‌توانید دفعات مصرف را به دو یا سه بار در هفته کم کنید.
نزد پزشک بروید. پزشک ممکن است گرفتاری پوستی را عامل خشکی مهبل تشخیص دهد و با تجویز کرم یا آنتی‌بیوتیک آن را درمان کند.
نزدیکی کنید. داشتن رابطهٔ جنسی منظم باعث نرم ماندن مهبل می‌شود. ادامهٔ نزدیکی کمک زیادی به جلوگیری از نازک‌شدن و خشکی بافت مهبل در دوران یائسگی می‌کند.
هورمون بخورید. اگر یائسه شده‌اید و خشکی مهبل آزارتان می‌دهد، امکان درمان هورمونی را از پزشک خود سئوال کنید.
خشکی، نازکی، و حساسیت بافت مهبل بعد از یائسگی با استفاده از قرص، چسب پوستی، یا کرم کمتر می‌شود.


همچنین مشاهده کنید