پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پول الکترونیک: تفاوت انواع کارتهای خرید و دریافت چیست؟


پول الکترونیک: تفاوت انواع کارتهای خرید و دریافت چیست؟
بسیاری از افراد واژه‌های مختلف Smart Card (كارت هوشمند) ، Credit card (كارت اعتباری)، Visa Card و .... را شنیده‌اند. آیا برای شما این سؤال پیش نیامده كه این اصطلاحات چه تفاوتی با یكدیگر دارند؟ جدول زیر به این سؤال پاسخ داده است:
فناوری كاربرد
شركتهای مطرح دنیا
(كارت حافظه) Memory Card
(كارت هوشمند) Smart Card
(كارت مغناطیسی) Magnetic Card
(كارت پلاستیكی) Plastic Card
(كارت شناسایی) ID Card
(كارت اعتباری)Credit Card
(كارت موجودی حساب)Debit Card
Master Card
Visa Card
Travel Card
با توجه به این جدول ممكن است یك شركت مثلاً Visa برای كاربرد كارت اعتباری خود كارت هوشمند و یا كارت پلاستیكی عرضه كند. همچنین كارت شناسایی می‌تواند یك كارت پلاستیكی معمولی باشد، یك كارت مغناطیسی باشد، كارت هوشمند باشد و یا كارت حافظه باشد. تعریف هركدام از اصطلاحات زیر آمده است :
كارت حافظه : یك كارت پلاستیكی است كه روی آن به اندازه مشخص برای مثال چند كیلو ‌بایت حافظه الكترونیكی تعبیه شده و از طریق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسایی است. كارت تلفن نوعی كارت حافظه محسوب می‌شود.
كارت هوشمند : شبیه كارت حافظه، یك كارت پلاستیكی است كه یك قطعه فلزی شامل حافظه، پردازنده و نرم‌افزار مربوطه روی آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنیت بیشتری نسبت به كارت حافظه برخوردار است. سیم كارت تلفن همراه یك نوع كارت هوشمند است.
كارت مغناطیسی: اطلاعات مختصر دارنده كارت در یك نوار مغناطیسی روی كارت پلاستیكی تعبیه می‌شود. ملی‌كارت (سیبا) نوعی كارت مغناطیسی است.
كارت پلاستیكی: همانگونه كه از ظاهرش پیداست تنها یك كارت پلاستیكی است كه نوشته‌های روی آن ارزشمند است. كارت خدمات اینترنت یك كارت پلاستیكی است كه نام كاربری و رمز عبور روی آن نوشته شده است.
كارت اعتباری:‌ دارنده این كارت می‌تواند به میزان اعتباری كه در حساب خود دارد از طریق این كارت خرید كند و یا پول دریافت نماید. ممكن است مبلغ اعتبار فرد بیش از مبلغ سپرده فرد باشد. كارتهای اعتباری دو نوع هستند. الف-‌ كارتهای محدودی كه توسط برخی شركت‌ها برای خرید از محصولات شركت‌های طرف قرارداد عرضه می‌شود (برای مثال كارت ثمین) . ب ـ‌ كارت‌های اعتباری عمومی كه توسط بانك عرضه می‌شود و همه جا قابل استفاده است.
كارت موجودی حساب: كارتی كه با حساب شخصی در بانك ارتباط دارد و به كمك آن می‌توان موجودی را مستقیماً از بانك (دستگاه خودپرداز) دریافت نمود و یا مبلغ مورد نظر را مستقیماً از آن پرداخت كرد. در این روش بیش از سپرده نمی‌توان هزینه كرد. كارت‌های بانك‌های كشور از این نوع هستند.
كارت‌های اعتباری و موجودی حساب ممكن است به صورت مستقیم در دستگاه‌های پرداخت خودكار مورد استفاده قرار گرفته و یا در اینترنت به كار گرفته شوند
منبع : وبلاگ مديريت فناورى اطلاعات


همچنین مشاهده کنید