جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

معرفی دو نرم افزار کنترل پروژه


نرم افزارهایی كه در دنیا با آنها امورات برنامه ریزی و كنترل پروژه می چرخد بسیارند ولی در ایران عمدتاً دو نرم افزار پریماورا و مایكروسافت پروجكت در پروژه ها (بسته به بزرگی و كوچكی آنها) بكار می روند :
۱) (Primavera Project Planner ( P۳
این نرم افزار كاملترین و قدرتمندترین ابزار مدیریت پروژه در جهان شناخته شده است. P۳ قادر است پروژه های تا سقف ۱۰۰۰۰۰ فعالیت را به همراه منابع بامحدودیت سازماندهی کند .به كمك ابزار های انعطاف پذیر ‍‍P۳ از قبیل ۲۴ كد فعالیت، ۱۶ كد بخشهای اطلاعاتی دلخواه، ۱۰ كد پروژه، ۱۹مرحله مرتب سازی داده ها و ۲۸ مرحله فیلتر به همراه ۳۱ تقویم برای برنامه ریزی فعالیتها می توان اطلاعات پروژه را در قالبهای گوناگون دسته بندی و تجزیه وتحلیل كرد. این نرم افزار برای مدیران پروژه توسط طراحانی كه خود مدیر پروژه بوده اند، تهیه شده است.
به كمك P۳‌ می توانید شبكه فعالیتها را سریعاً در قالب گرافیكی تهیه كنید و همچنین امكان انتخاب نوع فعالیت را به شما میدهد.
P ۳ سازمان دهی اطلاعات پروژه را آسان نموده است و می تواند شرایط مورد نظر شما را به فعالیتها تحویل كند.
Version جدید P۳ تحت عنوان P۳e كه مخفف Primavera Project Planner Enterprise می باشد به بازار آمده كه به شكل ساختاری با ویرایش گذشته ان متفاوت است . با توجه به آنكه كمپانی پریماورا تمامی پشتیبانی های خود را از ویرایش قبلی این نرم افزار برداشته است ؛بزودی P۳e كاملاً جای P۳ را خواهد گرفت.
پس جماعت Planner بشتابید برای یادگیری P۳e .
سایت اینترنتی این نرم افزار www.primavera.com بوده كه در آن می توانید مطالب متنوع و جدیدی پیرامون این نرم افزار و سایر محصولات شركت Primavera مربوط به مدیریت پروژه بیابید
۲) MSP) Microsoft Project )
این نرم افزار؛ مدیریت پروژه تمام مراحل یك پروژه از برنامه‌ریزی تا تكمیل و انتقال گزارش‌های نهایی را در بر می گیرد، MSP نیز ابزاری ارزشمند است برای:
الف) سازماندهی طرح ها ب)زمان بندی كارها ج)اختصاص منابع و هزینه‌ كارها
د) تنظیم طرح برای برآورد كردن محدودیتها و
ه) آماده كردن گزارشها برای انتقال طرح نهایی به همه كسانی كه باید طرح مورد نظر را اجراكنند .
بعد از آغاز پروژه Microsoft Project را برای كارهای در دست اقدام، به شرح زیر می‌توان به كار برد.
كنترل عملكرد واقعی
برنامه‌ریزی روی جدول زمانی پروژه
اصلاح طرح برای روبه رویی با احتمالات
ارایه گزارش‌های، در نتیجه مطلوب
در پروژه هایی كه بیش از ۹۹۹۹ فعالیت دارند باید از P۳e باید استفاده نمود.
به جدّ ؛ توصیه می شود قبل از یادگیری P۳e به یادگیری MSP بپردازید.
ویرایش آخر آن تحت عنوان Microsoft Project ۲۰۰۲ با قابلیتهای جدید به بازار آمده است.
در سایتهای اینترنتی زیر اطلاعات جدید و ارزشمندی از این نرم افزار می یابید:
microsoft.com/office/project
msprojectpartner.com
مدیریت پروژه
مدیریت پروژه؛ به كار گیری دانش؛ مهارت‌ها؛ ابزار و تكنیك‌های لازم در اداره جریان اجرای فعالیت‌ها به منظور رفع نیازها و تامین انتظارات متولیان از اجرای پروژه می‌باشد. استقرار یك نظام هدف‌مند در خصوص مدیریت پروژه‌ها؛ قادر است دانش لازم جهت هدایت و مدیریت آن‌ها را در صنعت مربوطه ایجاد نموده؛ علاوه بر برنامه‌ریزی و هدایت كارها؛ میزان نزدیكی عملیات به اهداف سازمانی را مشخص نماید.
یك كارخانه تولید لاستیك، یك طرح سدسازی، یك خط لوله گاز یا نفت خام، طرح معرفی یك محصول تازه، تأسیس یك دانشگاه، انجام یك عمل جراحی ؛ انجام یك طرح آموزشی یا فرهنگی و صدها مثال دیگر نمونه‌های كوچك و بزرگی از طرحها؛ تأسیسات و سازمانهایی هستند كه اجرا، اداره و بهره‌برداری آنها جز با بكاربستن تكنیكهای " مدیریت پروژه "امكان پذیر نبوده و اتكا به شیوه های مدیریت سنتی جهت انجام بهینه آنها كفایت نمی نماید.در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یكم؛ كشور ما از جمله كشورهایی است كه به تأسی از كشورهای در حال توسعه؛ با اولویت بخشیدن به رشد توسعه و سازندگی؛ ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف عمرانی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی- صنعتی در دستور كار خود قرار داده است. به گونه‌ای كه بیش از یك دهه است تلاش می شود ؛ سهم بودجه عمرانی دولت نسبت به بودجه جاری سالانه پیشی گیرد و از این رهگذر اولویت اصلی اقتصادی كشور؛ توجه به ساخت و تدارك پروژه‌های زیربنایی مختلف اعم از نفت و گاز؛ پتروشیمی؛ توسعه برق؛ آب و فاضلاب ؛ سدها و نیروگاهها و… قرار گرفته است.هر چند مسابقه افتتاح و كلنگ‌زنی پروژه‌های مختلف؛ با وجود بیش از نه هزار پروژه نیمه تمام ملی و چهل و پنج هزار پروژه نیمه تمام استانی و محلی در كشور- كه موجب اتلاف ؛ استهلاك و عدم اسفاده از میلیاردها دلار سرمایه می‌گردد- از جمله مهمترین ایرادهای استراتژیك مدیریت كلان كشور در مسیر فوق‌الذكر به شمار می‌رود؛ مشكلات دیگری نیز در این رهگذر به چشم می‌خورند.
طولانی شدن بسیار زیاد زمان اجرای پروژه‌ها ؛ ضعف مشهود كیفی پروژه‌های اجرا شده؛ هزینه‌ تمام شده بسیار بالای پروژه‌ها نسبت به برآوردهای اولیه؛ فقدان استراتژی اجرای قوی جهت انجام پروژه‌ها ؛ ضعف آموزش در جهت بهره‌برداری از پروژه‌های اجرا شده و… را می‌توان به عنوان بخشی از زنجیره مشكلات مهم پروژه‌های كشور ارزیابی نمود.
هر چند عدم تخصیص اعتبارات در زمان مناسب نقش بسیار مهمی را در طولانی شدن پروژه‌ها ایفا می‌كند و هر چند توجه به ساخت داخل ممكن است در ابتدای امر به پائین آمدن كیفیت تجهیزات ساخته شده و طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها بیانجامد ؛ اما به اعتقاد نگارنده ؛ منشاء عمده مشكلات و معضلات فوق‌الذكر ؛“فقدان بینش صحیح مدیریت پروژه” می‌باشد.پروژه‌های كشور عموماً به همان روش سنتی و برنامه‌ریزی نشده اداره شده و فقدان دید سیستماتیك در ارتباط با به كار بستن مجموعه تكنیك‌های مدیریت پروژه؛ سبب شده؛ همه ساله مدیران ارشد اجرایی كشور؛ میلیاردها دلار خسارت به منافع ملی وارد سازند.“برنامه‌ریزی و مدیریت جامع پروژه‌ها” به عنوان كلید طلایی ساماندهی و مدیریت بهتر پروژه‌های كشور می‌تواند سهم عمده‌ای را در بر طرف ساختن مشكلات حاد پروژه‌های كشور ایفا نماید. از همین رهگذر؛ حاكمیت نگاه استراتژیك به مقوله “مدیریت پروژه” و پیاده‌سازی یك سیستم یكپارچه “برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه” در هر یك از پروژه‌های كشور می‌تواند هدف مذكور را محقق سازد
منبع : وبلاگ مديريت فناورى اطلاعات


همچنین مشاهده کنید