شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شورهٔ سر


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- لکه‌های قرمز خارش‌دار بر روی پوست سر دیده می‌شود.

- شورهٔ سر نشانه چیست؟
شورهٔ سر نشاندهنده وجود قارچ مخصوصی بر روی پوست سر است. این قارچ در همه جا وجود دارد و در ۲۰ درصد افراد پوست سر را تحریک کرده و باعث پوسته‌ریزی بیش از حد آن می‌گردد که پزشکان آن را التهاب سبوره‌ای پوست می‌نامند. پوسته‌های ریخته به تدریج بر روی شانه‌ها می‌نشینند.
به عقیدهٔ برخی پزشکان، آنچه این قارچ ضعیف را تبدیل به عامل بیماری پوستی می‌کند کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن را در برابر آن است که باعث مسلط شدن قارچ بر روی سر می‌شود.
برخی دیگر می‌گویند که شورهٔ سر واکنش ایمنی پوست است که ناگهان تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها را بر آن امکان‌پذیر می‌کند و باعث شورهٔ سر می‌شود.
بیماری‌های پوستی مثل پسورباز، که با لکه‌های قرمز روی آرنج و زانو مشخص می‌شود، نیز می‌‌توانند باعث ایجاد نوعی شوره شوند. این حالات شدید شوره را باید درمان طی کرد.

- درمان شوره‌سر
وقتی یک بار گرفتار شورهٔ سر شدید، تکرار آن بسیار آسان‌تر روی می‌دهد. درمانی برای آن وجود ندارد، اما می‌توانید با کشتن قارچ‌های روی سر آن را از بین ببرید. اگر از دست شوره به تنگ آمده‌اید این کارها را انجام دهید.
سر را بشوئید. اگر کمی شورهٔ سر دارید، لااقل روزی یک بار سر را با شامپوی معمولی بشوئید.
شامپوی شوره استفاده کنید. اگر شوره با شستن روزانه از بین نرفت، از شامپوهای مخصوص شوره که حاوی سولفید سلنیم هستند استفاده کنید. این شامپو ظرف دو تا سه هفته شوره را از بین می‌برد.
شامپوی شوره را تغییر دهید. کسانی که نوع شامپوی مصرفی را تغییر می‌دهند نتیجهٔ بهتری می‌گیرند. استفادهٔ مداوم از یک شامپو پوست را به آن عادت می‌دهد و تأثیر شامپو کم می‌شود. بهتر است به‌طور متناوب از شامپوهای ضدشورهٔ مختلف استفاده کنید.
دوبار شامپو بزنید. یک بار استفاده از شامپوی شوره باعث از بین رفتن چربی سر می‌شود و بار دوم ماده درمانی آن تأثیر بیشتری در درمان دارد، چون سر تمیز شده است.
آرامش داشته باشید. تنش روانی از علل شایع تشدید شورهٔ سر است. اگر آرامش پیدا کنید، شوره نیز کم می‌شود.
آفتاب بگیرید. اگر موهای سرتان کم است و شوره دارید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید قارچ‌ها را ضعیف می‌کند.
روغن بمالید. مالیدن کمی روغن روی پوست سر باعث حل شدن شوره‌ها می‌شود. اما زیاد آن ممکن است ساقهٔ موها را آسیب رسانده و آنها را بشکند. بهتر است چند قطره روغن زیتون را هنگام شب و بعد از شستن سر بر روی آن بمالید و روی آن را با کلاه حمام بپوشانید. صبح دوباره سر را شامپو بزنید. این راه درمانی بسیار خوبی است.
محلول هیدروکورتیزون استفاده کنید. محلول بدون نسخهٔ یک درصد هیدروکورتیزون به تسکین التهاب پوست همراه با شوره کمک می‌کند. اما مواظب باشید: هیدروکورتیزون ممکن است عفونت قارچی جدی‌تر را مخفی کند و باعث عود شدیدتر آن شود. مالیدن چند قطره محلول بعد از شامپو زدن کافی است. کرم‌های هیدروکوتیزونی قوی‌تری نیز برای این کار وجود دارد، اما برای استفاده از آنها باید از پزشک اجازه بگیرید.
شامپوی ضد قارچ استفاده کنید. شامپوهای ضد قارچ در درمان شورهٔ سر بسیار مؤثرند، اما باید زیر نظر پزشک استفاده شوند.
رجوع کنید به: خارش سر


همچنین مشاهده کنید