سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


خروس، نماد حیوانی حاکم بر سال ۱۳۸۴


خروس، نماد حیوانی حاکم بر سال ۱۳۸۴
بر مبنای باورهای دیرینه در مشرق زمین و بین ملت های آریایی سال بر گردش دوازده صورت یا نماد متکی است. این دوازده نماد حیوانی هریک دارای خصوصیاتی است و هرکدام بر یک سال حکومت می کنند. بر هر دوازده ماه سال هم نماد حیوانی دیگر حاکم است که آنها هم ویژگی های خود را دارند. بر هر ماه هم یکی از عناصر چهار گانه آب، باد، خاک، آتش حاکم است که هر عنصر هم دارای خصوصیاتی ویژه است.
نمادهای حیوانی دوازده گانه ای که بر سال حاکم اند، عبارتند از: موش، گاو، ببر، گربه ( یا خرگوش )، اژدها ( یا نهنگ )، مار، اسب، بز( یا گوسفند )، میمون، خروس ( یا مرغ )، سگ و خوک.
شرقی ها معتقدند اتفاقات هر سال از شخصیت حیوان نمادینش متاثر است. احتمالا این هم فانتزی باقیمانده از دوران باستان است.
صدای قوقولی قوقو می آید
نماد حیوانی حاکم بر سال ۱۳۸۴ جناب خروس است که با گردنی افراشته و قدم هایی محکم از جمعیت زیر فرمان خود سان می بیند! درست مثل یک ژنرال در مراسم رسمی پادگان های ارتشی.بر مبنای باورهای شرقی سال خروس سال نظامیان و دیکتاتورهاست. سالی است که در طول آن قدرتمداران هیچگونه بی احترامی یا اعتراضی را تحمل نمی کنند. خروس سال پیشرفت های وسیع نظامی و به قدرت رسیدن نظامیان و زورمدارهاست. در این سال حتی بحث های سیاسی می تواند دردسر آفرین باشد. برای اعتراض و آزادی های سیاسی باید منتظر سال دیگر بود که سال سگ است. چینی ها بر این باورند که خروس سال یک دنده هاست. خروس آنقدر خودخواه است که برای اثبات عقیده اش حالت تهاجمی به خود می گیرد.سالی است که سیاستمدارهای راستین به مرخصی می روند و نظامیان و رفتارهای خشن نظامی بر جوامع حاکم می شود. البته سال خیال پردازها و رویاپردازها هم هست. سال قول های بزرگ و عمل های کوچک است. سال مرگ قهرمانان شجاع و متهور و لاف زن و سال شهرت های کاذب است. سال فیلسوف های پرگو و افراط و تفریط و سختکوشی مستمر و کم ثمر است.در مجموع شرقی ها معتقدند سال خروس سال سختی برای زندگی کردن است. امکان بیکاری، بی پولی و کمبود مواد غذایی وجود دارد و در نقاطی از جهان ممکن است قحطی رخ دهد. امسال سال ترقی نظامیان است. تعدادی از آنها به دلیل شجاعت و تهورشان تحسین خواهند شد. اما همه چیز در سال خروس اینقدرها بد نیست. یا دستکم بر مبنای طالع بینی های شرقی برای متولدین همه سال ها به یکسان سخت نخواهد گذشت. سال خروس برای متولدین سال هایی که بر آنها موش ( متولدین سال های ۱۳۲۷، ۳۹، ۵۱، ۶۳ و ۱۳۷۵)، گاو( متولدین سال های ۱۳۲۸، ۱۳۴۰، ۵۲، ۶۴ و ۱۳۷۶ )، اژدها ( متولدین سال های ۱۳۱۹، ۳۱، ۴۳، ۵۵، ۶۷ و ۱۳۷۹ )، اسب ( متولدین سال های ۱۳۲۱، ۳۳، ۴۵، ۵۷، ۶۹ و ۱۳۸۱)، خروس ( متولدین سال های ۱۳۲۴، ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۱۳۸۴ ) و خوک ( متولدین سال های ۱۳۲۶، ۳۸، ۵۰، ۶۲ و ۱۳۷۴ ) حاکم است، سال خوب و موفقیت آمیزی خواهد بود.
متولدین سرشناس سال خروس
به نوشته پائولا دلسول در کتاب طالع بینی چینی به ترجمه شهره شیرزاد با توجه به ویژگی های خروس، به نظر می رسد برخی از خروس های سرشناس تاریخ یونیفورم نظامی برتن دارند، مانند: ریشلیو، گوبلز، کلبر و ریموند الیور. ماری دومدیسی و پل ششم هم متولد سال خروس اند. از نویسندگان سرشناسی که در سال خروس متولد شده اند، می توان از فرانسوا موریاک، آندره موروا، ویلیام فالکنر، دکارت، کیپلینگ، لافونتن و کولت نام برد. اما یک خروس سرشناس هم در میان یاغیان و طاغیان وجود دارد. کلاید گانگستر معروف آمریکایی که فیلم بانی و کلاید بر اساس سرگذشت او ساخته شد هم متولد سال خروس است.

لادن پارسی
منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران


همچنین مشاهده کنید