سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بی‌صدائی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- فقدان صدا بیش از دو هفته طول بکشد.
- بی‌صدائی به‌دنبال تصادف یا ضربه‌سر یا گردن روی داده است.
- اگر صدا ناگهانی و بدون دلیل از بین برود، فوراً نزد پزشک بروید.

- بی‌صدائی نشانهٔ چیست؟
خوشبختانه وقتی صدایتان در نمی‌آید، به‌این معنی نیست که واقعاً قدرت گویائی را از دست داده‌اید. بلکه به احتمال زیاد دچار گرفتگی شدید صدا شده‌اید.
سرفه‌ای بکنید یا صدایتان را صاف کنید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، عملاً توانائی ادای صدا دارید. گرچه خارج نشدن صدائی از گلو گمراه کننده است، ولی از بین نرفته است.
پزشکان بی‌صدائی کامل (فقدان توانائی تکلم) را نادر می‌دانند. و وقتی این حالت اتفاق افتد، نتیجهٔ تنش‌های روانی یا هیجانی است.
امکان از دست دادن صدا به‌دنبال استفادهٔ زیاد از آن - مثلا‌ً در اثر فریاد زدن زیاد هنگام تماشای مسابقهٔ فوتبال - وجود دارد. همچنین بعد از ابتلای طولانی به التهاب حنجره هم بی‌صدا می‌شوید. فشار آوردن به تارهای صوتی در هنگام التهاب حنجره ماهیچه‌های مورد نیاز برای تکلم را خسته می‌کند تا جائی که صدا برای مدتی کاملاً از بین می‌رود.
گرچه بسیار نادر است، ولی وجود تومور در قفسهٔ سینه یا شش می‌تواند به اعصاب منتهی به تارهای صوتی آسیب رسانده و توانائی گویائی را از انسان بگیرد. از بین رفتن صدا گاهی نشانهٔ سکته مغزی است.

- درمان بی‌صدائی
استراحت دادن به حنجره و خوردن مایعات فراوان صدا را برمی‌گرداند. ولی هر چیزی که به رفع‌گرفتگی صدا کمک می‌کند، بی‌صدائی را هم درمان می‌کند.
رجوع کنید به: گرفتگی صدا


همچنین مشاهده کنید