جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گوجه فرنگی دنیایی متنوع از مواد ارزشمند


گوجه فرنگی دنیایی متنوع از مواد ارزشمند
نام مترادف SOLANUM LYCOPERSICUM و در زبان های فرانسوی و آلمانی TOMATE، انگلیسی TOMATO و عربی طماطم گفته می شود. میوه این گیاه كه قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع موادغذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اكثراً گوجه فرنگی را در زمانی كه به رنگ قرمز است استفاده می كنند و كمتر از میوه سبز آن استفاده می شود. مهمترین تركیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا كمی بیشتر آب می باشد و بقیه درصد آن، را پرتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ویتامین های A، C و K،تیامین ، ریبوفلاوین، پانتوتنیك اسید، اسید فولیك، ویتامین E، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله كلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منزیوم، مس، منگنز، كبالت، روی و راسنیك می باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است
با توجه به تركیبات یاد شده كه فقط قسمتی از تركیبات گوجه فرنگی راتشكیل می دهند می توان به خواص كم نظیر آن پی برد. به همین دلیل در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در مورد تزیه و شناسایی مواد ارزشمند این گیاه به چاپ رسیده است. با وجود این كه مسلم است هنوز تحقیقات درباره گوجه فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن كشف نشده اند ولی تحقیقات امروز حاكی از وجود مجموعه ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این گیاه می باشد كه كمتر كسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل به ارزش آن واقف نمیباشند. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش وظایف مهمی در بدن ایفا می كند كه بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشكی درحال بررسی است. گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می كند كه باید به آن توجه كرد. دانه های گوجه فرنگی دارای روغن می باشند كه برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می شود. در طب سنتی نقاط مختلف جهان برای گوجه فرنگی اثراتی در جهت تسكین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قائل می باشند. در مراجع جدید علمی خاصیت های ضد میكروب، ضد اسهال، هضم كننده و ادرار آور را برای آن ذكر كرده اند. گرچه شباهت هایی بین تركیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد. قابل ذكر است كه تهیه پروژسترون و تستوسترون كه از هورمون های بسیار با اهمیت می باشداز مهمترین مواد گوجه فرنگی به نام TOMATIDINE در حال مطالعه و تحقیق است. همین جسم خاصیت جالب رسوب دادن كلسترول را داشته و دارای خاصیت ضد قارچ می باشد. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می شود.شاید به همین دلیل است كه در سالهای اخیر ، آب گوجه فرنگی همراه با آب میوه ها در ظروف بسته بندی شده نسبتاً بزرگ به فراوانی در مغازه ها به همراه مواد غذایی با ارزش دیگر عرضه و هر روزه از آن استفاده می كنند.
یكی دیگر از استفاده های باارزش گوجه فرنگی استفاده از ماسك آن برای خانم هاست. این مورد به خصوص برای كسانی كه به گوجه فرنگی حساسیت ندارند مفید است. برای استفاده از این ماسك می توان پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر می باشند یك یا دو گوجه فرنگی تازه را له كرده و برای مدت ۲۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت پهن كرده و سپس با آب شستشو داد.
این ماسك به علت داشتن مواد ارزشمند می تواند در طراوت و شادابی پوست موثر واقع شود. البته باید ذكر كرد كه استفاده از ماسكهای میوه ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته ای دو یا سه بار از آنها استفاده كرد چرا كه غلظت مواد موثر آنها نسبتاً پایین بوده و اثرات آنها بطئی است و در مقایسه با ماسك های شیمیایی كه غلظت مواد آنها بیش از ۲۰ برابر مواد طبیعی می باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارد. با توجه به این كه خوردن سبزی های تازه و انواع میوه ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی رویه خانم ها دارای اهمیت است، خوردن گوجه فرنگی به عنوان یك میوه با ارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می شود.


همچنین مشاهده کنید