جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تب مالت هدیه شیر ناپاک


تب مالت هدیه شیر ناپاک
همیشه وقتی صحبت از شیر می شود همه به فواید آن فكر می كنند اما به راستی مگر شیر ضرر هم دارد؟ امروز می خواهیم از مضرات شیر بگوییم اما نه آن شیری كه قابل خوردن است بلكه شیرهای ناپاكی كه در ظاهر هیچ تفاوتی با شیرهای پاك ندارند! از تب مالت برایتان می گوییم بله! تب مالت یا هدیه شیرهای ناسالم...
تب مالت از جمله بیماری های عفونی است كه این روزها به دلیل گرمی هوا بازارش بسیار داغ داغ است. بسیاری از خانواده ها گمان می كنند با ورود با سابقه شیرهای پاستوریزه دیگری رد پای اینگونه بیماری ها به طور كامل از صفحه روزگار محو شده است اما باید این نوید را به خانواده ها داد و آن هم اینكه تا وقتی شیر هست تب مالت هم در كنارش است.
تب مالت چیست؟
همان طور كه گفته شد تب مالت یك بیماری عفونی نواحی گرمسیری به شمار می رود كه توسط نوعی میكروب به نام بروسلا ملی تنسیس انتقال می یابد. این میكروب در شیر بز، گوسفند و شترهای آلوده وجود دارد و از این طریق به راحتی می تواند بیماری را انتقال دهد. متاسفانه بازار شیرها، ماست ها و خامه ها و سایر لبنیات محلی در كشور ما همیشه از رونق خاصی برخوردار بوده و به دلیل علاقه مردم و همچنین طعم خوشمزه اینگونه محصولات هرگز نمی توان جلوی ورود اینگونه محصولات را گرفت پس كار باید در سطحی غیر از این اجرا شود تا سلامتی افراد تضمین شود. متاسفانه تا وقتی كه با این بیماری آشنا نشویم نمی توانیم راه حی برای آن بیابیم از این رو شناخت تب مالت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
تب مالت در ایران
اساساً ایران یكی از مناطق تب مالت خیز جهان به شمار می رود و اگر بخواهیم با دیدی باز به این قضیه بنگریم بهترین راه ریشه كن كردن این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است كه به راحتی قابل اجرا است. به طور كلی مناطق آلوده در ایران به ۳ گروه عمده تقسیم می شوند:
۱ _ مناطقی كه در دسته اول قرار می گیرند مناطقی هستند كه میزان تب مالت در آنها در بالاترین حد قرار دارند كه استان های ایلام، كرمانشاه و همدان از این قرارند از این رو در خرید یك چنین محصولاتی از این شهرها باید بسیار جانب احتیاط را رعایت كرد.
۲ _ مناطق با ریسك متوسط كه شامل استان های یزد، اصفهان، خراسان و آذربایجان غربی هستند.
۳ _ و در نهایت دسته سوم كه استان های گیلان، مازندران، تهران و سمنان هستند كه میزان بروز تب مالت در این شهرها در كمترین حد و اندازه قرار دارد.
تب مالت چه علایمی دارد؟
یكی از مهمترین نكاتی كه در مورد تب مالت وجود دارد این است كه ۱ تا ۳ هفته پس از ابتلا تازه علایم بیماری خود را نشان می دهد. به عنوان مثال بیمار روزها پس از برگشت از سفر به ناگهان دچار علایم بیماری می شود. شروع علایم بیماری ممكن است ناگهانی (طی ۱ تا ۲ روز) و یا تدریجی (بیشتر از یك هفته) باشد. علایمی همچون تب، لرز، عرق كردن، سردرد، دردهای عضلاتی و خستگی از شایع ترین و مهمترین علایم تب مالت به شمار می روند. به تب بیمار توجه كنید. در پاره ای از موارد بیمار صبح ها تب ندارد و بعدازظهرها تب بیمار تشدید می شود. از این رو علایم یك چنین بیماری كه یا در سفر است یا از سفر بازگشته بسیار بااهمیت است و نباید نادیده گرفته شود.
راه های انتقال تب مالت چیست؟
شایع ترین و مهمترین راه انتقال تب مالت در ایران همان طور كه قبلاً اشاره شد خوردن محصولات شیری آلوده به میكروب است. همچنین گوشت نپخته حیوانات آلوده هم می تواند سبب بروز بیماری شود. نكته قابل توجه در این خصوص این است كه تب مالت یك بیماری مسری نیست و این بدان معنی است كه انتقال بیماری از شخصی به شخص دیگر امكان پذیر نیست.
پس چه باید كرد؟
۱ _ در شهرهایی كه احتمال آلودگی وجود دارد دام ها باید بر علیه این بیماری واكسینه شوند، تزریق واكسن تب مالت به دام ها، حداقل هفت سال ایمنی ایجاد می كند و باعث می شود دام مربوطه مبتلا به این بیماری نشود. از این رو به دامداران توصیه اكید می شود در شش تا هفت ماهگی دام حتماً واكسن مربوطه را در مورد دام مورد نظر اعمال كنند.
۲ _ از مصرف شیر، لبنیات آلوده و غیرپاستوریزه ولو بسیار خوشمزه اجتناب كنید. شیرها را حداقل ۱۰ دقیقه در دمای جوش نگه دارید و مطمئن باشید با این عمل شیر مورد نظر از میكروب پاك می شود.
۳ _ پنیرهای تازه را هرگز نخورید و سعی كنید پنیری را مصرف كنید كه حداقل ۶۰ تا ۹۰ روز در آب نمك نگهداری شده باشد.
۴ _ فراموش نكنید میكروب تب مالت تا ۴۰ روز در خاك خشكی كه با ادرار، مدفوع و سایر محصولات حیوان مبتلا آلوده شده باشد زنده می ماند و همچنین این زمان در خاك های مرطوب طولانی تر است از این رو مراقب محصولات در این مناطق باشید.
۵ _ از خامه ها و سرشیرهای باز كه در برخی مغازه ها عرضه می شوند هرگز استفاده نكنید. درست است شاید بسیار خوشمزه باشند اما در پس این مزه خوشمزه خطرات بسیاری نهفته است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ندا


همچنین مشاهده کنید