پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ایدز می خواهید؟ تتو در خدمت شماست...


ایدز می خواهید؟ تتو در خدمت شماست...
تا یكی دو دهه پیش، كلمه «خالكوبی» اكثر ما را یاد مردانی می انداخت با كلاه شاپو، كفش قیصری، فندك و دستمال ابریشمی! خارج از محدوده این مردان، كسی اگر خالكوبی می كرد، یا پیری بود با اعتقادات خرافی و یا جوانی زخم خورده از عشق! اما این روزها خالكوبی نه در ایران، كه در تمام دنیا بیشتر از آنكه سنتی نمادین باشد، یك كار هنری محسوب می شود و به جز دختران و زنان (و گاهی مردان) زیادی كه روانه آرایشگاه ها می شوند تا چشم و لب و ابرویشان را همان طوری طرح بزنند كه دلشان می خواهد، ستاره های سینما و موسیقی جهان را نیز به شرق آسیا می كشاند تا با نقش و نگارهای رنگارنگ، پوستشان را از سادگی در آورند!
در چنین شرایطی، عجیب نیست اگر بشنویم كه در برزیل حتی برای خالكوبی هم جشنواره برگزار می كنند!
خالكوبی چیست؟
خالكوبی به سوراخ هایی گفته می شود كه در روی پوست ایجاد می شوند و بعد از خونریزی، با افزودن مواد رنگی كه مدتی طولانی دوام داشته باشند، طرحی را روی پوست ایجاد می كنند. برای این كار، خالكوب ها (تتو كارها) سوزنی آغشته به رنگ را طبق نقشه و طرح، در پوست فرو می كنند تا این رنگ ها در زیر پوست جا بگیرند و طرح مورد نظر را با استفاده از یك یا چند رنگ روی پوست منتقل كنند.
ادعای عجیبی نیست اگر عمر خالكوبی (تتو) را تقریباً برابر با عمر انسان بدانیم. در زمان های دور، وقتی افراد روی اشیای رنگی تیزی مثل سرشاخه های ذغال شده آتشگاه ها راه می رفتند و این اشیا در پوستشان فرو می رفت، خال های رنگی ماندگاری روی پوستشان می دیدند كه در اثر محبوس شدن رنگدانه های شیء تیز در زیر پوست، به وجود آمده بود. بعد از آنكه خالكوبی از حالت تصادفی خارج شد و افراد شیوه خالكوبی را یاد گرفتند، به آن جنبه مذهبی دادند و این كار را «نقاشی روی پوست» نامیدند.قدیمی ترین نمونه ای كه از نقاشی پوست (خالكوبی) به دست آمد، مربوط می شد به جسد یك كولی ایتالیایی كه ۵۳۰۰ سال قدمت داشت و روی پوست زانو و بالای كلیه او، خطوطی خالكوبی شده به چشم می خورد. تحقیقات بعدی نشان می داد كه این مرد از افراد مقدس قبیله خود بوده است.
علاوه بر این، روی اجساد مومیایی مصر هم خالكوبی دیده شده است. از آنجایی كه مصر در مسیر رفت و آمد به اكثر كشورها قرار داشت، كم كم خالكوبی به كشورهای دیگری مثل یونان، ایران، كشورهای عربی و آسیای مركزی، منتقل شد و از طریق جاده ابریشم، به چین رسید و با عبور از جزایر ژاپنی، در ژاپن هم رواج پیدا كرد. در ژاپن، خالكوبی با مذهب و آیین های ملی آمیخته شد و تكنیك ها و طرح های هنری تازه ای را خلق كرد كه تا به امروز خالكوبی ژاپنی را از دیگر كشورها متمایز كرده است.مسافرت ها از شرق آسیا به آنسوی كره زمین، خالكوبی را به آمریكا، بریتانیا، سیبری و جزایر شمالی كره زمین كشاند. حالا دیگر این فقط یك سنت ملی یا مذهبی نبود. سربازان، دریا نوردان و خانواده های اشرافی، سمبل های قومی خود را روی پوستشان خالكوبی می كردند.سرانجام، مردی به نام «كاپیتان كوك» بود كه خالكوبی را از هاییتی به اروپا آورد و اسم عمل نقاشی روی پوست را تتو ( Tattawing ) گذاشت كه بعدها به Tattooing تغییر كرد.
سر و جان فدای زیبایی
با وجودی كه گرایش به خالكوبی روی پوست، روز به روز بیشتر می شود، اما هنوز بیشترین مشتریان خالكوبی در آرایشگاه ها، كسانی هستند كه برای تتوی ابرو، خط چشم و خط لب مراجعه می كنند و حاضر می شوند غیر از درد، بهای گزافی را هم بپردازند تا از خودشان همان نقاشی زیبایی را بسازند كه همیشه آرزو داشته اند: «دو ابروی كمونی... دو چشم آسمونی...»
بسته به اینكه كدام آرایشگاه را، در كدام منطقه از شهر انتخاب می كنید، باید مبلغ متفاوتی را برای تتو بپردازید. از ۱۵ هزار تومان گرفته، تا ۴۰ هزار تومان. آن هم برای هر عضو. این سوای قیمت تتو روی پوست است كه هر آرایشگاهی آن را انجام نمی دهد و معمولاً بسته به نوع طرح، وسعت آن، عضو مورد نظر برای تتو، تعداد رنگ های به كار رفته و... قیمت متفاوتی دارد.
لطیف زنانه یا خشن مردانه؟!
نقش هایی كه روی پوست بدن كشیده می شود، از لطافت گل و سنبل و بوته گرفته، تا خشونت مار و ببر و اژدها و آتش متغیر است. خانمی تتوكار، می گوید: «دسته بندی این طرح ها برای خانم ها و آقایان خیلی ممكن نیست. چون طرح های تركیبی (مثلاً تركیب مار و گل) می تواند برای خانم ها هم استفاده شود. اما در مجموع مفاهیم متفاوتی مثل لطافت یا صلابتی كه این طرح ها انتقال می دهند، اهمیت دارد.»این روزها تقلید، به جای سنت و اعتقادات بومی، حرف اول را در نوع، محتوا و مفهوم طرح می زند. سابق بر این، در بعضی از جوامع مثل قبایل عرب، خالكوبی روی پوست صرفاً جنبه تزیینی یا نقش نسبت دهنده فرد به یك قبیله خاص را داشت. در مصر باستان، برای جلوگیری از حسد از آنها استفاده می شد و مردم شرق آسیا نیز تتو را برای جلوگیری از چشم زخم، حذر از نیروهای شیطانی، دوری از جادو و مرگ استفاده می كردند. استفاده از تتو با این اهداف، طرح های خاصی را هم می طلبید. اما این روزها آنچه بیش از این خرافات در خالكوبی نقش دارد، تقلید از ستاره های هنری دنیا است. چه در تغییر مدل چشم و ابرو و چه در طرح دار كردن پوست.
سلامت فدای زیبایی
صرف نظر از بحث زیبایی، تتو به لحاظ بهداشتی هم كار پرخطری است. استفاده از سوزن های آلوده و رنگ های غیر استاندارد، معلومات این معادله است و احتمال بالای ابتلا به بیماری های پوستی و عفونی، نتیجه آن.دكتر سید موید علویان، رئیس مركز هپاتیت ایران در این باره می گوید: «عامل بیماری هایی مثل ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C، ویروس است كه این ویروس ها از طریق خون و ابزارهای آلوده به اینها، منتقل می شوند. در بعضی از موارد، خالكوبی ها با ابزارهای مشترك و به صورت غیر بهداشتی انجام می گیرند و این باعث ابتلای عده ای از افراد به بیماری های عفونی می شود. در حقیقت این افراد سلامت جسم را فدای زیبایی جسم می كنند.»دكتر علویان ادامه می دهد: «در حال حاضر ۲ تا ۳ میلیون نفر از مردم ایران به انواع مختلف هپاتیت مبتلا هستند و تخمین زده می شود كه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از این افراد مبتلا به هپاتیت C باشند. بررسی هایی كه انجام شده نشان می دهد كه سابقه خالكوبی در مبتلایان به هپاتیت C بیشتر است و به نظر می رسد خالكوبی علت ابتلای ۲ تا ۵ درصد افراد به این بیماری باشد.»به غیر از سوزن، رنگ های به كار رفته در تتو نیز می توانند خطر آفرین باشند. به طور كلی مواد رنگی به كار گرفته شده در تتو، از رنگ های حیوانی، سرمه، روغن و عصاره گیاهی یا اكسید مواد معدنی مثل آهن و كبالت به دست می آیند. اما در مواردی هم دیده شده كه حتی از مركب یا روغن سوخته اتومبیل هم استفاده شده است!
متخصصان پوست هشدار می دهند كه برخی از رنگ ها حاوی مواد سرطان زا هستند و برخی دیگر ممكن است موجب بروز حساسیت های شدید شوند.این داستان فقط مختص تتوهای داخلی نیست. غیر بهداشتی بودن انگار جزو لاینفكی از تتو است كه در تمام دنیا دیده می شود!جالب است بدانید كه در تحقیقی، ۲۳ نوع از رنگ های تتو كه به عنوان رنگ های طبیعی مورد استفاده قرار می گرفتند، آزمایش شدند. نتیجه این آزمایش شگفت آور بود: تقریباً همه رنگ هایی كه به زیر پوست وارد شده بودند، حاوی مواد سرطان زا بودند!
دكتر اولیور دورتساپف، یكی از اعضای جامعه متخصصان پوست و زیبایی آلمان، عقیده دارد خالكوبی با رنگ های طبیعی حتی خطرناك تر است. چرا كه در این نوع خالكوبی، ابتلا به حساسیت و اگزما بیشتر دیده شده است. علت این مسأله آن است كه رنگ های طبیعی، برخلاف رنگ های مصنوعی، ساختمان شیمیایی ثابتی ندارند و سریع تر تجزیه شده، مواد مضر را وارد جریان خون می كنند. حتی بسته به نوع و وضعیت پوست، رنگ های به كار رفته ممكن است وارد سلول های چربی شوند و حتی ده ها سال باقی بمانند.
خرابكاری هایی كه تتو به بار می آورد
كسی كه تتو می كند شاید حتی فكر این را هم نكند كه زیبایی، غیر از درد و هزینه این همه دردسر هم دارد!
ساختمان پوست در افراد مختلف و حتی در قسمت های متفاوت پوست، یكسان نیست. برای مثال، ضخیم ترین و قوی ترین قسمت پوست، پشت سینه و بین دو كتف است و نازك ترین و حساس ترین بخش آن، اطراف چشم و ابرو؛ جایی كه بیشترین تتوها در آن محدوده انجام می شوند!متخصصان پوست معتقدند تقریباً تمامی عمل های جراحی زیبایی و یا زیبایی - طبی در ناحیه پوست چشم و ابروها، به خاطر شكنندگی و حساسیت پوست این نواحی، پیامدهای خاصی دارد و انجام اعمال زیبایی در این نواحی توسط افراد غیر متخصص، پوست آن نواحی را دستخوش ناهنجاری هایی از قبیل تغییرات رنگ و از بین رفتن ظرافت پوست می كند. علاوه بر این، پوست دور چشم و ابرو مانند پوست نوك انگشت بالاترین میزان عصب گیری را دارد كه روش های غلط تتو، در عمل فیزیولوژیك پلك اختلال ایجاد كرده و مشكلاتی را در سطح كره چشم پدید می آورد.
جمع كردن آبی كه دیگر ریخته است
موارد زیادی بوده است كه نه دو ابرو، كمانی شده اند و نه دو چشم، شهلا و آسمانی و نه پوست آنقدرها خوش خط و خال كه با خیال راحت بشود آن را در معرض دید گذاشت! در این مواقع شاید پاك كردن تتو تنها گزینه ای باشد كه خیال كسی را كه در این وضعیت قرار گرفته، راحت می كند. اما وقتی پای پاك كردن تتو می رسیم، همه چیز شكل دیگری پیدا می كند.لیزر و جراحی برای این كار روش های مؤثری هستند، اما هزینه بالای پاك كردن تتو، خطراتی كه پوست را تهدید می كنند و نگرانی ها و مشكلات روحی در پی از دست دادن زیبایی، تازه اول یك ماجرای دیگر است!در مورد تتوهای دائمی اوضاع از این هم بدتر است. در این موارد، چون رنگ را با سوزن به لایه زیرین پوست منتقل می كنند، با تعویض سلول های رویه پوست، طرح تتو عوض نمی شود و همین دوام تتو، پاك كردن آن را بسیار دشوار می كند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ندا


همچنین مشاهده کنید