چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نحوه بهبود مدیریت بازاریابی ایمیل، افزایش فروش و سود حاصله در ۴ مرحله ساده


در واقع بسیاری از عناصر حیاتی تجارت الکترونیک به آن وابسته هستند : از قبیل سرمایه گذاری مشترک، انتشار خبر نامه، بررسی مطالب به طور خودکار، توزیع کالا، گزارشهای رایگان، پیغامهای خود پاسخگو ، دوره های آموزشی تجارت الکترونیک، ایجاد شبکه، و .... این لیست را می توان همچنان ادامه داد . البته واضح است که منظور ما همان بازاریابی پست الکترونیک ،Email Marketing است . موفقیت شما در بازاریابی بدون استفاده از ایمیل ممکن نیست . هیچ چیزی به قدرت یک لیست خوب و فهم چگونگی استفاده از آن نمی رسد. به کمک بازاریابی از طریق ایمیل می توانید حقیقتاً پیغامی را صبح فرستاده و در انتهای روز چندین هزار دلار در آمد کسب کنید. چیزی را که بیان می کنم بخش اول نحوه بهبود مدیریت بازاریابی از طریق ایمیل، افزایش فروش و سود حاصله در ۴ مرحله ساده است . بنابراین با من همراه باشید . مرحله اول : ایجاد یک خط موضوع جالب توجه (subject line ) Russell crow در صورتیکه کسی فیلمش را تماشا نمی کرد هرگز نمی توانست جایزه آکادمی را برای فیلم گلادیاتورکسب کند.هم چنین اگر هیچ کس به موسیقی گوش نمی دادBritney spears نیز نمی توانست با تکثیر آخرین CD خود بهquadruple platinum راه یابد. و اگر مردم پیغامهایی را که می فرستند نخوانید ، شما نیز نمی توانید حتی یک ریال از بازاریابی ایمیل خود درآمد داشته باشید. اینکه پیغام شما تا چه حدی مورد قبول و پذیرش قرار گیرد به مهارت شما در نحوه نوشتن خط، موضوع ، و subject پیام تحرک بر انگیزتان دارد. سه نکته مهم در زمینه نوشتن موضوع پیامها وجود دارد که آنقدر قانع کننده هستند که دریافت کننده پیام را مجاب کند بر روی پیام شما کلیک کرده و آنرا برای مطالعه باز کند. ۱ـ شخصی نمودن پیغام مشاهده نام شما در خط موضوع یک پیام جالب توجه و هیجان بر انگیز است. ما عاشق دیدن نام شخصی خود هستیم هیچ چیز نمی تواند پس از این توجه ما را به خود جلب کند که چیزی درباره خود یا برای خود مشاهده کنیم. جنبه شخصی دادن به پیام به گیرنده می فهماند که این پیغام یک SPAM نیست . با وجودیکه بعضی از اسپم ها به بانکهای اطلاعاتی حاوی نام شخصی ما دسترسی دارند اما در اکثر موارد لیستهای آنها بوسیله بهره برداری از ایمیلها بوجود می آید. بنابراین هنگامیکه نام خود را درخط موضوع یک پیام می بینیم فوراً جذب آن می شویم. جیمی ، اینجا می توانی اطلاعاتی را که در خواست کرده بودی، بدست آوری . جیمی، دوست دارم یک کپی رایگان در اختیارات بگذارم. جیمی، آیا این را فراموش کردی؟ یک ویژگی جالب دیگر در زمینه خط موضوع پیام این است که نوع علاقه گیرنده پیام را شناسایی کرده و بصورت هدفمند بازاریابی کنید. تذکر : همیشه در نظر داشته باشید که پیام خود رابه گیرنده ای بفرستید که به موضوع خاصی علاقمند است . مثلاً پیامی درباره ورزش کشتی را به لیست مربوط به خانمهای خانه دار نفرستید. فرض می کنیم شما پیغامی را می فرستید و در آن اعلام می کنید که محصولی با حق چاپ مجدد در اختیار دارید و این پیغام شما به لیست افرادی وارد می شود که به چنین محصولاتی علاقمند هستند. در اینجا چند خط موضوع را که ممکن است بخواهید برای این پیام استفاده کنید ارائه شده است . محصولی جدید با حقوق چاپ مجدد امروز عرضه شد. امروز محصولاتی جدید با حق چاپ مجدد ارائه شد. محصولاتی با حق چاپ مجدد در اختیار شما قرار می گیرد. این محصول جدید را بفروشید درآمد حاصله را برای خود نگه دارید. ممکن است در روز ۵۰۰ ایمیل دریافت کنم، اما اگر به محصولی با حق چاپ مجدد علاقمند باشم، حال چه در آن لیست باشم و یا نباشم، در اینصورت چنین خط موضوع خاصی به هنگام دانلود کردن ایمیل ها بر جسته بوده و توجه مرا به خود جلب می کند. هنگامیکه شما هر دو جنبه شخصی نمودن پیام و یافتن گیرنده ای علاقمند به موضوع خاص را با یکدیگر ترکیب کنید، در اینصورت خط موضوع بسیار جذابی خواهید داشت. جیمی، امروز محصولی جدید با حقوق چاپ مجدد عرضه شد. جیمی، محصولی با حق چاپ مجدد در اختیار توست . جیمی ، این محصول جید را بفروش درآمدش را برای خودت نگه دار. این پیام همان چیزی است که من همیشه آنرا می خوانم. ۲ـ قدرتمندی : نکته کلیدی دیگر برای نوشتن یک خط موضوع ایمیل که خواننده را وادار می کند نگاهی به پیغام شما بیاندازد، استفاده از کلمات یا واژه های قدرتمند است. یک واژه « قدرتمند» واژه ای است که احساسات و عواطف را تحریک کند بارها دیده ایم که ما نه بر اساس منطق بلکه بیشتر طبق احساسات خود خرید می کنیم . بازاریابی پست الکترونیک نیز بر همین پایه استوار است. در اینجا تعدادی از واژه های قدرتمند را ذکر می کنیم: رایگان ، جدید، انحصاری ، شگفت انگیز، سریع ، سود آور، ضمانت شده ، نامحدود، قدم به قدم، یک شبه و غیره . هیچوقت از «و غیره » در خط موضوع پیام خود استفاده نکنید زیرا یک واژه قدرتمند نیست. واژه های قدرتمند، انگیزه ای قوی برای خواندن ایجاد می کند چرا؟ چون این واژگان موجب تحریک احساسات می شوند و کنجکاوی خواننده را بر می انگیزد. این کلمات تحریک بر انگیز هستند. بنابراین از آنها استفاده کنید: از آنجایی که تا به حال تذکر داده ام که چه چیزی را باید در خط موضوع خود وارد کنید اجازه دهید متذکر شوم که چه چیزی را نباید در خط موضوع بکار ببرید. همانقدر که از یک مار زنگی خشمگین اجتناب می کنید، حتماً باید از دو چیز نیز همیشه دوری کنید. یعنی مبالغه و علائم موجود در صفحه کلید. هیچگاه ادعای عجیب و غریبی مثل یک شبه ۰۰۰/۵۰ دلار کسب کنید، را مطرح نکنید اگر چیزی که مدعی آن هستید باور کردنی نیست بنابراین گیرندگان پیام شما براحتی حتی بدون خواندن پیام آنرا حذف می کنند. شما را به خدا ازعلامتهای موجود در صفحه کلید مثل !!!!!! استفاده نکنید . هیچ کس پیامهایی مثل **** فوری*** یا ((( فوراً بخوانید))) یا @@@ خبر کوتاه و داغ @@ را نمی خواند ، تقریباً واکنش به این نوع پیامها مثل زمانی است که صدای زنگ نخراشیده ساعت شما ۵ صبح به صدا در آید. به عبارت دیگر این پیامها خسته کننده و ملال آور هستند. ۳ـ کلمات نوید بخش سومین نکته مهم ارائه و نشان دادن نتایج مطلوب است. خط موضوع پیام شما باید نوید بخش یا امید وار کننده باشند. خط موضوع باید خواننده را در لحظه مشاهده آن مطلع سازد که اگر پیام ایمیل شما را بخواند چیزی در انتظار او خواهد بود. آن چیزی را که در خط موضوع می نویسید باید مطلوب باشد بطوریکه خواننده درصدد از دست دادن و حذف آن برنیاید. باید احساسات و عواطف را جلب و جذب نموده و خواننده را مثل زمانیکه منتظر دیدن نقطه اوج یک فیلم واقعی است ، به لبه صندلی اش بکشاند. خط موضوع پیام شما باید باعث بوجود آمدن امید و انتظار شود. الگوی تمرینی را خریداری می کنیم تا از طریق ورزش انداممان مناسب به نظر برسد . تنقلات و شیرینی جات می خریم زیرا از مواد خوشمزه و شیرینی خوشمان می آید و به مطب دندانپزشک می رویم زیرا مقدار زیادی تنقلات و شیرینی جات نوش جان کرده ایم. ما معمولاً حاصل و نتیجه محصولات را مد نظر قرار می دهیم. کار می کنیم زیرا می خواهیم چک دستمزد و حقوق خود را دریافت کنیم. وسیله نقلیه را می رانیم زیرا می خواهیم به جایی برویم. گلف بازی می کنیم زیرا از آن لذت می بریم ما جامعه ای نتیجه گر هستیم . با نوشتن خط موضوع ایمیلی که نتایج خوبی را نوید می دهد باعث ایجاد انتظار و تحریک خواننده خواهید شد. به تفاوت میان دو خط موضوع زیر توجه کنید. آموزش رایگان و ۷ روزه تجارت الکترونیک امروز عرضه شد... . آموزش رایگان و ۷ روزه تجارت الکترونیک را می توانید در ۵ دقیقه کسب کنید...... . کدامیک از این موضوعات باعث ایجاد انگیزه می شوند؟ مورد دوم نوید بخش است ... می توانم در عرض ۵ دقیقه آنرا بدست آورم. این یکی از بزرگترین نکات کلیدی بازاریابی ایمیل است و تا به حال اغلب مورد اغماض قرار گرفته . باعث تعجب من است که چند انتشارات ایزین (ezine) برای مثال از این خط موضوع استفاده می کنند. خبر نامه باب ـ شماره ۲۱۲ خدای من ، نمی توانم انتظار خواندن چنین چیزی را داشته باشم. البته بعضی از مردم به هر حال چنین چیزی را می خوانند ... علی الخصوص اگر شما خوانندگانی داشته باشید که بدانند کادر شما از نوع درجه یک هستند. اما من توجهی به این امر نمی کنم که شما چه کسی هستید، شما می توانید همیشه نتایج بهتری با خط موضوعی که باعث ایجاد انگیزه می شود داشته باشید. شما می توانید از سه نکته کلیدی شخصی نمودن ، قدرتمندی و نوید بخشی پیغام در هر نوعی از بازاریابی ایمیل خود استفاده کنید. پیغامهایی با پاسخگویی خودکار ، خبرنامه ها ، گزارشهای رایگان، پیامهای انفرادی، ارائه دهندگان سرمایه های مشترک همگی می توانند از بازاریابی ایمیل استفاده کنند. اگر تمامی این ترفندها را به کار گیرید، زمان آن فرا می رسد مطلبی را بنویسید که نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین نگارش Email باشد. این مقاله بخش اول از سری ۴ قسمتی «نحوه بهبود مدیریت بازاریابی ایمیل، افزایش فروش و سود حاصله در ۴ مرحله ساده» می باشد . در شماره بعدی به بررسی بخش دوم در زمینه نحوه ترغیب افراد برای خواندن تمامی ایمیل شما می پردازیم.
منبع : شبکه رسمی بازاریابی و تجارت الکترونیک


همچنین مشاهده کنید