پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سیزده روش برای تقویت حافظه در سالمندان


سیزده روش برای تقویت حافظه در سالمندان
هریك از ما ممكن است چیزهایی را فراموش كنیم. هر چند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور كلی با افزایش سن، احتمال فراموشكاری بیشتر است. این فراموشكاری بیشتر مربوط به متأخر است. در دیدارها ما چیزهایی را كه مربوط به گذشته های دور است، خوب به خاطر می آوریم، اما اتفاقاتی را كه اخیراً رخ داده، فراموش می كنیم. به طور مثال خاطرات دوران جوانی را به یاد می آوریم، اما یادمان نمی آید كه یك ساعت پیش كه به خانه برگشتیم، كلید را كجا گذاشتیم؟گاهی این فراموشكاری مشكلاتی برای ما یا خانواده مان ایجاد می كند. به عنوان مثال، پیغام مهمی را فراموش می كنیم و یا یادمان می رود، قبض آب یا برق را پرداخت كنیم. حال ببینیم چگونه می توانیم مشكلات ناشی از فراموشكاری را كاهش دهیم؟
تقویت حافظه
در درجه اول از سؤال كردن و گفتن این كه «موضوعی را فراموش كرده اید» نترسید و خجالت نكشید. اگر نمی توانید مانند گذشته، چیزهایی را به یاد بیاورد، تقصیر شما نیست. بیایید به جای ناراحتی از این وضع، به راه هایی كه حافظه شما را تقویت و یا از كم شدن آن جلوگیری می كند، توجه كنید. در این جا ما به نمونه هایی از این راه ها اشاره می كنیم. البته خود شما هم ممكن است از راه های دیگر برای یادآوری بهتر مطالب استفاده كنید.
* چیزهایی را كه همیشه از آن استفاده می كنید مثل عینك یا كلید در یك جای مشخص بگذارید به عنوان مثال داخل یك كاسه بزرگ در اتاق نشیمن.
* هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید. سعی كنید هر روز یك مطلب جدید یاد بگیرید. كتاب یا روزنامه مطالعه كنید.
* در جمع دوستان یا خانواده، خاطرات گذشته را تعریف كنید. می توانید آلبوم عكس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه كنید.
* خاطرات خود را بنویسید.
* بازی های فكری مثل شطرنج انجام دهید.
* با دوستانتان مشاعره كنید.
* جدول حل كنید.
* مطالبی را كه ممكن است فراموش كنید، یادداشت نمایید. برای این كار یك تقویم جیبی بردارید. تمام تاریخ های مهم مثل روز تولد نوه تان، سالگردها، روزی كه نوبت دكتر دارید، روز آخر مهلت پرداخت قبوض و ... را در آن بنویسید. در انتهای تقویم، شماره تلفن های اقوام و دوستان را بنویسید. این تقویم را همیشه، حتی موقع خارج شدن از منزل همراه داشته باشید.
* یك دفترچه یادداشت در كنار تلفن بگذارید. هر بار كه كسی تلفن می زند، اگر پیغامی دارد و یا كاری از شما می خواهد، بلافاصله یادداشت كنید. این كار كمك می كند كه پیام های تلفنی را فراموش نكنید.
* هیچ گاه خودسرانه دارو مصرف نكنید. اما اگر دارویی توسط پزشك برای شما تجویز شده است، در مصرف درست و به موقع دارو دقت كنید. برای این كه زمان مصرف یادتان نرود، می توانید به تعداد وعده هایی كه باید دارو بخورید، شیشه های كوچكی تهیه كنید. فرض كنیم در سه نوبت ۶ صبح، ۲ بعد از ظهر و ۱۰ شب باید دارو بخورید. پس سه شیشه بردارید. روی یكی بنویسید ۶ صبح، روی یكی ۲ بعد از ظهر و روی یكی ۱۰ شب. هر روز صبح داروهایتان را داخل این شیشه بیندازید. وقتی كه به این شیشه ها نگاه كنید، یادتان می آید كدام دارو را نخورده اید.این شیشه ها را در جایی بگذارید كه در معرض دید شما باشد ولی كودكان به آن دسترسی نداشته باشند.
* تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. برای این كار قند، چربی و نمك كمی مصرف كرده، ولی مصرف میوه و سبزیهای تازه را بیشتر كنید.
توجه
در موارد زیر لازم است به پزشك مراجعه كنید:
- اگر اسامی افراد را دائماً فراموش می كنید.
- اگر فكر می كنید حافظه تان روزبه روز كمتر می شود.
- اگر فراموش كردن كارها باعث شده است كه نتوانید به تنهایی كارهایتان را انجام دهید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید