شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دندان‌قروچه


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- دندان‌ها را از روی عادت به هم می‌سائید یا آنها را طوری به هم می‌فشارید که انگار چیزی می‌جوید یا گاز می‌زنید.
- همسرتان می‌گوید که در خواب دندان‌قروچه می‌کنید یا آنها را به هم می‌سابید.

دندان‌قروچه نشانهٔ چیست؟
عادت دندان‌قروچه سه علت اصلی دارد. عده‌ای فقط برای فرو خوردن تنش روانی این کار را می‌کنند. برخی مفصل غیرطبیعی آرواره دارند که باعث گرفتگی دردناک ماهیچه‌های آنها می‌شود . در بعضی افراد، معمولاً زنان بین ۱۷ تا ۳۵ ساله، اختلال خفیف دستگاه عصبی مرکزی آنها را وادار به دندان قروچه می‌کند.
کسانی که کارهای نیازمند دقت دارند، مثل ساعت‌سازان و جراحان مغز، نیز مستعد دندان‌قروچه هستند. پرشدگی تازهٔ دندان که درست روی دندان مقابل نمی‌نشیند یا بلندتر از دندان‌های مجاور است نیز باعث دندان‌قروچه می‌شود، که شاید روش میزان کردن ناخودآگاه با دندان‌های دیگر باشد.
دندان‌قروچه ممکن است چندان ناراحت‌کننده نباشد، ولی آنقدر مهم هست که باید درمان شود. حداقل باعث آزردن آرواره‌ها می‌گردد. اگر به دندان‌قروچه ادامه دهید، ممکن است مفصل آرواره در رود یا آسیب ببیند و باعث سردرد، درد گردن یا شانه، و زنگ زدن گوش‌ها شود؛ تقریباً همیشه باعث لق شدن دندان‌ها و فرسودن سطح جوندگی آنها می‌گردد.

- درمان دندان‌قروچه
چون بیشتر موارد دندان‌قروچه نیاز به درمان طبی دارد، بهتر است برای معاینهٔ دندان‌ها نزد دندان‌پزشک بروید.
توجه کنید. وقتی دهانتان را می‌بندید، نباید دندان‌ها به هم برخورد کنند. دندان‌های بالا و پائین فقط هنگام جویدن و بلعیدن چیزی با هم تماس پیدا می‌کنند. در طول روز توجه کنید و ببینید آیا دندان‌هایتان را به‌هم می‌زنید یا نه.
آرواره‌ها را ورزش دهید. با خسته کردن ملایم ماهیچه‌های آرواره کمتر آنها را به‌هم می‌فشارید. با جویدن نوبتی قطعات نان یا کاهو با دندان‌های هر طرف ماهیچه‌ها را خسته کنید. این کار را به مدت لااقل یک ماه روزی دو تا سه بار تکرار کنید. خسته کردن روزانهٔ آروار‌ه‌ها باعث استراحت شبانهٔ آنها می‌شود.
آرامش داشته باشید. چون دندان‌قروچه عمدتاً عادت مقابله با تنش روانی است، با انجام ورزش، روش‌های آرامش‌بخشی، ماساژ و یوگا اعصاب خود را آرام کنید.
محافظ دندان بگذارید. استفاده شبانه از محافظ دندان، که در برخی ورزش‌ها کاربرد دارد، مانع دندان‌قروچه شبانه می‌شود. همچنین دندان‌پزشک می‌تواند محافظ خاصی برای دندانتان بسازد.
در طول روز از دندان‌ها مراقبت کنید. دندان‌پزشک متخصص می‌تواند محافظ مخصوصی در پشت دندان‌هایتان کار بگذارد که مانع به‌هم خوردن آنها می‌شود و اگر بخواهید دندان‌قروچه کنید، پلاستیک محافظ را گاز می‌زنید.
مفصل را تصحیح کنید. در موارد شدید دندان‌قروچه، دندان‌پزشک متخصص با کار گذاشتن وسایل مخصوص یا عمل جراحی مفصل جابه‌جا شده را که باعث گرفتگی ماهیچه‌ها شده است به‌جای خود برمی‌گرداند و ثابت می‌کند.
روکش دندان بگذارید. اگر دندان‌قروچه به‌قدری شدید است که دندان‌هایتان را می‌ساید، روی دندان‌ها را روکش بگذارید.
پرشدگی را تنظیم کنید. اگر پرشدگی دندانتان بلندتر از حد عادی است، دندان‌پزشک می‌تواند آن را کمی کوتاه و به اندازه کند.


همچنین مشاهده کنید