سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کورک


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پوست اطراف کورک قرمز است.
- رگه‌های قرمزی از کورک پراکنده شده است.
- تب وجود دارد.
- ابتلا به دیابت وجود دارد.
- داروی آنتی‌بیوتیک یا کورتیزون خورده شده است.

- کورک نشانهٔ چیست؟
کورک یک جوش بزرگ دردناک و گرگرفته است. این التهاب دردناک و قرمز نتیجهٔ یک عفونت است، مخصوصاً عفونت با باکتری استافیلوکوک. باکتری‌های استافیلوکوک در بیمارستان‌ها فراوانند و در هنگام مراجعه به بیمارستان ابتلا به یکی از انواع آن غیر منتظره نیست. یا حتی وجود یک حامل آن در میان بستگان و دوستان می‌تواند باعث ابتلای فرد شود. مشکل بتوان مقصر را شناخت؛ افراد حامل باکتری‌های مولد کورک ممکن است هیچ‌گاه خود دچار کورک نشوند؛ باکتری‌ها در مجاری تنفسی آنها معلقند و علامتی نشان نمی‌دهند تا زمانی که به فرد مستعد دیگری منتقل شوند.
بعد از خوردن آنتی‌بیوتیک نیز امکان ابتلا به کورک وجود دارد. باکتری‌های استافیلوکوک ممکن است به آنتی‌بیوتیک مصرف شده مقاوم باشد و با کشته شدن باکتری‌های رقیب فراوان شده و ایجاد گرفتاری کند. مصرف کورتیزون هم می‌تواند مقاومت در برابر کورک را کاهش دهد.
پزشکان می‌گویند که وجود بیماری‌هائی مثل دیابت و نقص دستگاه ایمنی بدن زمینهٔ مساعدی برای بروز کورک است.

-درمان کورک
فقط یک درمان خانگی برای کورک توصیه می‌شود. غیر از آن، برای اطمینان کامل به پزشک مراجعه کنید.
آن را گرم کنید. پارچه‌ای را در آب داغ فرو برده و آن را روی کورک بگذارید. اگر کورک در قسمت‌های پائین بدن است، در وان آن را گرم بنشینید. بعد از چند روز ماساژ آب گرم، کورک سر باز می‌کند و ماده‌ای زرد چرک مانند بدبو از آن خارج می‌شود. بعد از آن، کورک بهبود می‌یابد.
نیشتر بزنید. اگر کورک با آب گرم خوب نشد، باید به پزشک مراجعه کرد تا آن را نیشتر بزند. او کورک را بی‌حس کرده، وسط آن را شکاف داده، و مادهٔ درون آن را تخلیه می‌کند. هیچ‌گاه خودتان کورک را نیشتر نزنید، چون ممکن است عفونت را گسترش دهید.
عفونت را درمان کنید. پزشک اغلب کشت باکتری برای درمان کورک با آنتی‌بیوتیک مناسب انجام می‌‌دهد. غالب کورک‌ها با دی‌کلوکساسیلین درمان می‌شوند که یک داروی مشتق از پنی‌سیلین و اختصاصی برای عفونت استافیلوکوکی است. اگر کورک مرتباً در نواحی زیر بغل و کشالهٔ ران دیده می‌شود، این ممکن است نوعی جوش باشد، نه یک عفونت. در این مورد، پزشک آنتی‌بیوتیک‌های دراز مدت تجویز می‌کند.
برای این نوع کورک‌ها باید آنتی‌بیوتیک دارای خواص ضدالتهابی، مثل تتراسیکلین، اریترومایسین، یا مینوسیکلین، مصرف کرد. پنی‌سیلینی آنها را از بین نمی‌برد.
کورک را تمیز کنید. اگر کورک تخیله شد، آن را با صابون ضدباکتری بشوئید.
کورتیزون مصرف کنید. اگر پزشک تشخیص داد که کورک کوچک است و هنوز پر از مایع نشده است، تزریق مقدار کمی کورتیزون ممکن است ظرف یک روز آن را بهبود دهد.
حامل باکتری را درمان کنید. اگر پیدایش کورک مرتباً در افراد خانواده دیده می‌شود، پزشک می‌تواند این چرخش را قطع کند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ در بینی از این تکرار کورک در خانواده جلوگیری می‌کند. پزشک با کشت ترشحات بینی می‌‌تواند حامل باکتری را پیدا کند.


همچنین مشاهده کنید