جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رنگ‌‌پریدگی پوست


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- احساس ضعف، خستگی، یا تنگی نفس وجود دارد.
- اگر رنگ‌پریدگی ناگهانی و همراه با عرق، نبض تند، و تنگی نفس باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

- رنگ پریدگی پوست نشانهٔ چیست؟
جریان خون در زیر پوست به گونه‌ها رنگ گلگون می‌دهد که نشانهٔ سلامت به حساب می‌آید. اگر این جریان خون کاهش یابد رنگ پوست پریده به‌نظر می‌رسد.
تنش‌های شدید جسمانی و هیجانی بر جریان خون در زیر پوست تأثیر می‌گذارند. وقتی یک شوک هیجانی، آسیب شدید، یا عفونت روی دهد یا در معرض سرمای شدید قرار گیرید، بدن با تنگ کردن رگ‌های خونی زیر پوست خون را به مرکز خود می‌کشد تا دمای بدن را بالا برده و اکسیژن و مواد مغذی به اندام‌های حیاتی برساند.
تنش گرمائی، وقتی بدن بیش از حد گرم شود، نیز با دور کردن خون از پوست رنگ آن را سفید می‌کند. در این حالت، عرق کرده و احساس غش می‌کنید.
کم تحرکی علاوه بر بیماری‌های دیگر باعث رنگ‌پریدگی پوست هم می‌شود. رنگ و روی افراد کم حرکت کمتر گلگون می‌شود، چون قلب آنها خون کمتری تلمبه می‌کند. ورزش زیاد هم ممکن است تعداد گویچه‌های سرخ خون را بیشتر کرده و اکسیژن بیشتری به پوست برساند.
رنگ پریدگی (همراه با خستگی و تنگی نفس) هم علامت کم‌خونی کمبود آهن است. آهن در ساخت گویچه‌های سرخ که رنگ قرمز به خون می‌دهند و اکسیژن را به تمام بدن می‌برند دخالت دارد. کم‌خونی کمبود آهن معمولاً ناشی از کمبود شدید یا طولانی خون در اثر قاعدگی، زخم‌های گوارشی، التهاب معده، بواسیر، مصرف زیاد آسپیرین، و گاهی تومورهای روده بزرگ است.
علاوه بر این، کمبود آهن در هنگام بارداری، شیردهی یا رژیم غذائی نخوردن مواد دارای آهن، مثل گوشت قرمز، دیده می‌شود.
همچنین رنگ‌پریدگی گاهی نشانهٔ کم‌خونی‌های ناشی از اختلالات خونی یا بیماری‌های مزمن است. برخی از این کم‌خونی‌ها ارثی هستند.
بالاخره، رنگ پریدگی یکی از زنگ‌های خطر حملهٔ قلبی است. اگر ناگهان غرق عرق می‌شوید، ضربان قلبتان تند می‌شود، دچار تنگی نفس می‌شوید، و رنگتان می‌پرد، فوراً به بخش اورژانس مراجعه کنید.

- درمان رنگ‌پریدگی پوست
آزمایش کنید. آزمایش خون برای اندازه‌گیری فریتین (پروتئین ذخیره کننده آهن) مقدار آهن موجود در بدن را معلوم می‌کند. و اگر دچار کمبود آهن باشید، پیش از بروز کم‌خونی شدید آن را درمان می‌کنید. اگر میزان فریتین در مرز کمبود آهن باشد، پزشک رژیم غذائی پرآهن یا قرص‌های آهن تجویز می‌کند.
ورزش کنید. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، و نرمشی که با حرکات دست و پا همراه باشد به ساخت گویچه‌های قرمز خون کمک کرده و جریان خون را بیشتر می‌کند. ورزش منظم رنگ و رو از ظرف چند هفته گلگون می‌کند.
از اسید میوه کمک بگیرید. اگر در اثر عفونت دچار رنگ‌پریدگی شده‌اید، به‌جای استفاده از روژگونه، از محلول‌های دارای اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده کنید که از میوه‌ها گرفته می‌شود. این ماده التهاب مختصری ایجاد کرده، سلول‌های کهنه را می‌ریزاند، و سلول‌های تازه را به‌جای آنها می‌آورد.
سر را بین زانوان بگیرید. اگر ناگهان رنگتان می‌پرد، عرق می‌کنید و دچار گیجی می‌شوید، خم شده و سرتان را پائین‌تر از قلبتان بگیرید. این کار به جریان خون در مغز کمک کرده و رنگ صورت را بر می‌گرداند. سپس نوشیدنی خنکی بخورید، لباس‌های اضافی را درآورید، و به سایه بروید.


همچنین مشاهده کنید