پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برآمدگی پوست


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- هر برآمدگی یا تغییر در برآمدگی موجود باید به پزشک نشان داده شود.

- برآمدگی زیر پوست نشانهٔ چیست؟
به احتمال زیاد گرفتار سرطان نشده‌اید، ولی به هر حال، نباید این برآمدگی را نادیده بگیرید. بیشتر برآمدگی‌های زیر پوست سرطانی نیستند و به احتمال زیاد بی‌خطرند. اما پزشک باید نوع آن را تشخیص دهد.
برآمدگی‌های شایع کیست، آبسه، یا تومورهای خوش‌خیم چربی (لیپوم) هستند که گرد و بی‌خطرند و با دست تغییر حالت می‌دهند. این برآمدگی‌ها در همه جای بدن دیده می‌شوند، ولی معمولاً در پستان، دست، پا و پشت بیشترند.

- درمان برآمدگی زیرپوست
در بیشتر موارد، دیدن یک برآمدگی زیر پوست چیز وحشت‌آوری نیست. ولی توصیه می‌شود برای تشخیص دقیق هرچه زودتر نزد پزشک بروید. به هرحال، نکات زیر را در نظر داشته باشید.
اهمیت ندهید. لیپوم که شایع‌ترین نوع برآمدگی است معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد. وجود این برآمدگی‌ها جای نگرانی ندارد، مگر این که عفونی شوند، که آن هم به‌ندرت اتفاق می‌افتد. اگر لیپوم در حاشیهٔ پستان باشد، ممکن است ناراحت‌کننده باشد و نیاز به برداشتن با عمل جراحی پیدا کند.
آبسه را باز کنید. اگر برآمدگی کیست یا آبسه باشد، پزشک آن را با ایجاد شکاف کوچکی را تخلیه می‌کند و روی آن را باندپیچی می‌کند.
خود را معاینه کنید. معاینه مرتب بدن بهترین روش برای یافتن احتمالی برآمدگی‌هاست. زنان باید هر پنج تا هفت روز بعد از پایان قاعدگی یا ماهی یک بار در دوران یائسگی پستان‌های خود را معاینه کنند. مردان نیز باید هر ماه بیضه‌ها ار معاینه کنند. روش معاینه کردن پستان‌ یا بیضه‌ را از پزشک خود سئوال کنید.
درمان کنید. علت توصیهٔ مراجعه به پزشک با دیدن هر برآمدگی یا تغییر در اندازه و شکل آن این است که وجود علائم سرطانی تشخیص داده شود. اگر سرطانی باشد، هرچه زودتر شروع به درمان کنید، شانس بهبودی بیشتر می‌شود. درمان به نوع، اندازه، مکان و امکان گسترش سرطان در بدن بستگی دارد.


همچنین مشاهده کنید