جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تغییر شخصیت


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- ناگهان مصاحبت با بستگان، دوستان، و همکاران برایتان دشوار شده است.
- احساس تنهائی و گوشه‌گیری می‌کنید.
- احساس نومیدی و بی‌پشتیبانی می‌کنید.

- تغییر شخصیت نشانهٔ چیست؟
شما که تاکنون آدمی خونگرم و اجتماعی بوده‌اید، ناگهان بدعنق، گرفته، و منزوی شده‌اید. همکارتان به شوخی پیشنهاد می‌کند که برای نجات از این تغییر عجیب شخصیت به یک رمال مراجعه کنید، ولی شما نمی‌خندید، چون فکر می‌کنید ممکن است راست بگوید.
وقتی تغییر ناگهانی و مشهودی در رفتار یک فرد روی دهد، باید آن را جدی گرفت. این تغییر معمولاً وقتی روی می‌دهد که گرفتاری مهمی در کار باشد.
گرچه شخصیت اصلی انسان تا ۳۰ سالگی شکل می‌گیرد، اما تغییرات تدریجی هم ممکن است در تمام طول عمر روی دهد. مثلاً مردان اغلب با بالا رفتن سن بیشتر به دیگران و زنان بیشتر به خود متکی می‌شوند. اما این تغییر به‌آرامی و در طی سالیان روی می‌دهد. تغییرات ناگهانی ظرف چند روز یا چند هفته علامت خطرناکی است.
از میان علل مختلف تغییر شخصیت می‌توان اضطراب، افسردگی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، نشانگان پیش از قاعدگی، بیماری آلزایمر، و سکته یا تومور مغزی را نام برد.

- درمان تغییر شخصیت
فهرست علل تغییر شخصیت بسیار طولانی است. اگر این حالت را در خود دیدید، بهتر است هرچه زودتر برای معاینات جسمانی و روانی نزد پزشک بروید. پزشک پس از تشخیص علت درمان مناسب را تجویز می‌کند.
رجوع کنید به: افسردکی، تحریک‌پذیری، تغییر خلق


همچنین مشاهده کنید