جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میوه‌ها


میوه‌ها
میوه بیشتر از هر غذای دیگری، احتیاجات بدن را برای به‌دست آوردن سلامتی تأمین می‌کند. پنج مادهٔ اصلی حیات که باید توسط غذاهائی که می‌خوریم به بدن برسانیم عبارت است از: گلوکز، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها که تمام اینها در میوه موجود است. میوها نسبت به سایر ترکیبات غذائی، دارای مزیت‌هائی هستند که در این مقاله به خلاصه‌ای از این خواص می‌پردازیم.
انرژی موجود در میوه به شکل گلوکز است. بدن را به راحتی این گلوکز را با استفاده از اکسیژن به انرژی تبدیل می‌کند. هنگامی که بدن قندها را با کمک اکسیژن می‌سوزاند، محصولات جانبی باقیمانده از متابولیسم این قندها ترکیبات دفعی هستند، تولید می‌شوند. این محصولات شامل آب و دی‌اکسیدکربن هستند که بدن آب را استفاده کرد و دی‌اکسیدکربن را از طریق ریه‌ها با عمل تنفس دفع می‌کند. این شیوه، روشی بسیار سریع و آسان برای استخراج انرژی است. در حقیقت می‌توان گفت که بدن یک فعالیت فوق‌العاده را انجام می‌دهد، زیرا ۵۰ درصد انرژی موجود در ترکیبات غذائی را استخراج می‌کند. در حالی که یک موتور احتراقی در چنین واکنشی ۱۰ تا ۲۰ درصد انرژی استخراج می‌کند و بقیه را به‌صورت حرارت هدر می‌دهد.
در مورد سایر مواد غذائی این وضعیت متفاوت است. به‌طور مثال مواد غذائی که حاوی پروتئین هستند به روشی متفاوت سوزانده می‌شوند. هنگامی که بدن پروتئین‌ها را می‌سوزاند، مواد دفعی (باقیمانده از متابولیسم) بیشتری نسبت به زمانی که قندها را می‌سوزاند باقی می‌ماند.تفاوت دیگری که بین میوه‌ها و ترکیبات غذائی دیگر وجود دارد، فرآیند هضم و مدت زمانی است که این فرآیند به طول می‌انجامد. می‌دانیم که طی فرآیند هضم، انرژی زیادی صرف می‌شود. اما مزیت میوه‌ها در این است که نسبت به بقیهٔ غذاها انرژی کمتری برای هضم نیاز دا ند. به‌طور مثال زمان هضم آب‌میوه ۱۵ دقیقه و این رقم برای میوه‌های خام ۳۰ دقیقه است در حالی ک یک استیک ۸ تا ۱۰ ساعت زمان لازم دارد تا در بدن هضم شود به‌خصوص اگر همراه با سیب‌زمینی خورده شود.
این زمان قابل مقایسه با زمان هضم میوه‌ها نیست. هرچه زمان هضم طولانی‌تر باشد، انرژی بیشتری نیز برای آن صرف می‌شود این به آن معناست که شما نمی‌توانید از آن انرژی برای انجام فعالیت‌های دیگر استفاده کنید.مواد غذائی که فیزیک سختی دارند، برای کامل شدن عمل هضم، زمان بیشتری در معده می‌مانند. اما تمام میوه‌ها (به استثناء موز، خرما و خشکبار) مدت کمی در معده برای هضم شدن توقف می‌کند.تمام این حرف‌ها زمانی درست است که میوه‌ها درست مصرف شوند. اما مصرف صحیح یعنی چه؟مصرف صحیح یعنی اینکه میوه را همراه چیزی یا بلافاصله بعد از خوردن ماده‌ای، نخورید.
تمام میوه‌هائی که مصرف می‌شوند باید تازه باشند در غیر این صورت بیشتر خواصشان را از دست خواهند داد. البته این امر در مورد آبمیوه نیز صادق است.نکتهٔ مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آبمیوه را آرام بنوشید و اجازه دهید تا قبل از بلع با بزاق دهان خوب ترکیب شود.موضوع دیگر مقدار زمانی است که باید بین غذاها (غیر از آبمیوه) آزاد بگذارید و سپس میوه مصرف کنید.
تا زمانی که معده خالی است می‌توانید هر مقدار و تا هر وقت که بخواهید میوه میل کنید. بهتر است بعد از خوردن میوه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چیزی نخورید.اگر بدن خود را به خوردن میوه و آبمیوه در صبح عادت دهید از اثرات جالب توجه و باورنکردنی آن در تمام زندگی بهره‌مند خواهید شد.هنگامی که به‌طور کامل در اجراء اصول مصرف صحیح میوه‌ها، استاد شوید به رازی از طبیعت دست یافته‌اید که زیبائی، طول عمر، سلامتی، انرژی، شادابی و وزن طبیعی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
مصرف سرانه آب‌میوه‌ها در جهان
امروزه قسمت زیادی از میوه‌ها برای آب‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب‌میوه از استخراج آب از میوه‌های تازه به‌دست می‌آید. آبمیوه، نوشیدنی است که ۱۰۰ درصد از آبمیوهٔ طبیعی تشکیل شده باشد. متداول‌ترین این نوع میوه‌ها، پرتقال، سیب، گلابی، آناناس و انگور هستند.آب محصولات فوق ممکن است به‌صورت اولیه یا تغلیظ شده نگهداری شوند. اگر آبمیوه‌ای از رقیق‌سازی کنسانتره تهیه می‌شود باید دارای برچسب توضیح دهنده باشد.آبمیوه از نظر مواد قندی شبیه میوهٔ تازه بوده به استثنای اینکه بیشتر پکتین خود را از دست داده است.
مقدار ویتامین ”C“ آبمیوه‌ها به مقدار زیادی تفاوت ویتامین C می‌کند. در آب مرکبات تقریباً زیاد و در آب‌گوجه‌فرنگی و آناناس کمی کمتر و در آب‌سیب به مقدار کم وجود دارد.آبمیوه‌ها برای افرادی که باید سدیم کمی مصرف کنند باارزش است، چون دارای سدیم کم و پتاسیم زیاد است.مصرف آبمیوه در کشورهای اروپائی و آمریکا به سرعت رو به افزایش است. به‌طوری که سرانهٔ مصرف آبمیوه در سال ۲۰۰۰ در این کشورها به‌صورت زیر بوده است:
سرانهٔ مصرف آبمیوه در سال ۲۰۰۲:
سرانهٔ مصرف آبمیوه (انواع آن) در کشورهای اروپائی در سال ۲۰۰۴، حدود ۱/۱۷ لیتر در سال بوده در حالی که این رقم در ایران حدود ۳ لیتر است.
منابع:
۱. www.nationmaster.com/graph-tlif-fru-jui-con
۲. www.joreu.jedco.gov.jo
به نقل از کتاب علوم غذائی، سلامت و تغذیه ترجمه: دکتر سیدعلی محمودزاده، دکتر مسعود انصاری و مهندس محسن سلیمی وحید.
منابع:
۱.”تناسب و تندرستی“ ترجمه: شیرین دانشمند
۲. اینترنت
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید