جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خروپف


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- همسرتان می‌گوید که خروپف همراه با دوره‌های توقف تنفس در حدود ده ثانیه یا بیشتر دارید.
- در روز دچار خواب‌آلودگی می‌شوید یا خوابتان می‌برد.
- خروپف می‌کنید و گرفتار فشار خون بالا، تورم پاها، اشکال در نعوظ، فراموشی، یا مشکل در تمرکز هستید.

- خروپف نشانه چیست؟
خروپف کردن بسیار شایع و درمان آن بسیار مشکل است. از نظر پزشکی چیز بی‌اهمیتی است، به‌طوری که بسیاری از پزشکان نیازی به درمان آن نمی‌بینند. خروپف کردن ممکن است چیزی طبیعی باشد و تعداد کسانی که خروپف می‌کنند به‌قدری زیاد است (مردان بیشتر از زنان) که توجه به آن غیر عادی به‌نظر می‌آید. اما روی دیگر سکه خروپف بی‌نفسی در هنگام خواب است.
در هنگام بیداری، ماهیچه‌های حنجره مسیر هوا را باز نگاه می‌دارند، ولی وقتی می‌خوابید، این ماهیچه‌ها شل می‌شوند. در کسانی که خروپف می‌کنند زبان یا بافت درون گلو مجرای هوا را تا حدی می‌بندد. عبور هوا از میان این لولهٔ تنگ شده ایجاد صدا می‌کند.
برای فائق آمدن بر انسداد نسبی مجرا، بدن هوا را با شدت بیشتری به درون می‌کشد، که با این کار، بافت‌های شل شده به هم می‌چسبند و بی‌نفسی روی می‌دهد.
کسی که دچار بی‌نفسی در هنگام خواب شود، نه فقط یک‌ یا دوبار ، بلکه صدها بار در طول شب گرفتار توقف تنفس می‌شود. این انقطاع تنفس و خروپف خواب آرام را بر فرد حرام کرده و احتمالاً قلب را تحت فشار قرار می‌دهد و فشار خون را بالا می‌برد.

- درمان خروپف
هر کسی که خروپف می‌کند الزاماً گرفتار بی‌نفسی نمی‌شود. اما هر کسی که بی‌نفسی هنگام خواب دارد خروپف می‌کند. در هر دو مورد، باز نگاه داشتن مجرای تنفس مشکل است. درمان هم تا حدی نومید کننده است. میزان موفقیت درمان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما به هر حال، این درمان‌ها در برخی افراد مؤثر بوده است.
عادتتان را تغییر دهید. سرماخوردگی، داروهای مسکن، آلرژی، چاقی، بالا رفتن سن و مصرف الکل پیش از رفتن به رختخواب تنفس هنگام خواب را مختل کرده و در درمان خروپف باید به آنها توجه شود. ولی ممکن است هیچ یک از شرایط بالا را هم نداشته باشید و خروپف کنید.
به بغل بخوابید. بهترین وضعیت برای جلوگیری از خروپف خوابیدن به پهلو است، چون زبان و بافت‌های شل شدهٔ گلو سر راه تنفس قرار نمی‌گیرند. خوابیدن به پهلو را یاد بگیرید.
به پشت نخوابید. یک جیب در پشت لباس خوابتان در بین کتف‌ها بدوزید و توپ تنیسی را در آن بگذارید تا شب به پشت نخوابید. بعد از چند هفته بدون توپ به بغل می‌خوابید. سقلمه زدن هم کار خوبی است و شخص خروپف کننده را به پهلو می‌چرخاند.
گول نخورید. گول تبلیغات بالش‌ها و گردن‌بندهای ضد خروپف را نخورید. هیچ کاری از آنها بر نمی‌آید.
از CPAP استفاده کنید. اگر می‌توانید با چیزی مثل دستگاه غواصی بخوابید، ماشین فشار هوای مداوم مثبت (CPAP) برای جلوگیری از بی‌نفسی و خروپف مناسب است. این دستگاه یک ماسک بینی سه گوش دارد که با لوله‌ای به یک پنکهٔ کوچک متصل است. پنکه فقط به اندازهٔ مورد نیاز برای باز نگاه داشتن گلو و مسیرهای تنفسی هوا به درون بینی می‌فرستد.
بسیاری از مبتلایان بعد از استفاده از این دستگاه بهتر خوابیده‌اند و دیگر خروپف نمی‌کنند. اما این دستگاه بسیار گران است و فقط با تجویز پزشک هم فروخته می‌شود.
جراحی کنید. برای درمان خروپف‌های معمولی که خطری هم ندارد، برداشتن بافت زیادی گلو یا بازکردن راه ‌تنفسی در بینی توصیه می‌شود. عمل جراحی انحراف بینی و برداشتن پولیپ همیشه مؤثر نیست.
اما بزرگی لوزه‌ها و لوزهٔ سوم در کودکان پیش درآمدی برای خروپف و بی‌نفسی در سال‌ها بعد است و باید عمل شود.
نتیجه عمل جراحی برداشتن لوزه‌ها، قسمت عقب سقف دهان، و زیان کوچک نیز نامعلوم است.


همچنین مشاهده کنید