سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کاهش وزن


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- سعی در کاهش وزن ندارید.
- سعی می‌کنید وزن را کاهش دهید، ولی ناگهان پنج کیلو کم می‌شود.

- کاهش وزن نشانهٔ چیست؟
نه شکمتان گنده است، و نه لمبرهایتان باد کرده. پس چرا وزن کم می‌کنید؟
این موضوع را دست کم نگیرید. کاهش وزن ناخواسته و بدون دلیل ممکن است علامت یک گرفتاری جدی باشد. باید برای معاینهٔ کامل نزد پزشک بروید، مخصوصاً وقتی که می‌خواهید کمی وزن کم کنید، ولی ناگهان بیش از حد لاغر شده‌اید. شاید در دوران رژیم بیماری دیگری عارض شده باشد.
تنها وقتی که کاهش وزن ایرادی ندارد، هنگامی است که روش زندگیتان را با خوردن مواد مغذی و بدون چربی و انجام برنامه منظم ورزش و فعالیت جسمانی تغییر داده باشید. در این صورت نیز کاهش وزن تدریجی خواهد بود.
بیماری‌های زیادی می‌توانند باعث کاهش وزن ناخواسته و ناگهانی شوند. هر شرایطی که در آن اشتهای خود را به‌مدت طولانی از دست بدهید - مثلاً در بیماری مزمنی مثل سرطان - وزن شما را به شدت کم می‌کند. یکی از این بیماری‌های شایع از بین برندهٔ اشتها عفونت مزمن است (ایدز و سل از عمده‌ترین این بیماری‌ها هستند)
برخی بیماری‌های غده‌ای شما را بیشتر گرسنه می‌کند، ولی بدنتان را هم سبک می‌کند. پرکاری غده تیروئید سوخت وساز بدن را تسریع کرده و باعث کاهش وزن (همراه با عرق کردن، رعشه، ضعف ماهیچه‌ای، و عصبانیت) می‌شود. در بیماری قند، که لوزالمعده توانائی تنظیم قند خون را ندارد، بدن چربی خود را برای تأمین انرژی مورد نیاز مصرف می‌کند.
بعضی بیماری‌های پیری، مثل پارکینسون و آلزایمر، هم وزن را کم می‌کنند. در آلزایمر، فرد خوردن غذا را فراموش می‌کند. بعضی نیز فقط چون پیر شده‌اند لاغر می‌شوند، زیرا در پیری سوخت و ساز کند می‌گردد، چشائی ضعیف می‌شود، و اشتها از بین می‌رود.
اما فقط بیماری‌های جسمانی نیستند که وزن را کاهش می‌دهند، بیماری‌های روانی هم اشتها را از بین می‌برند. برخی افراد دچار افسردگی علاقه‌ای به خوردن ندارند و لاغر می‌شوند. در بی‌اشتهائی عصبی - که یک اختلال فیزیولوژیائی است و بیمار به علت استنباط غلط از وضع خود تقریباً هیچ چیز نمی‌خورد - کاهش ناگهانی وزن بسیار سریع است.

- درمان کاهش وزن
کاهش ناخواسته یا بی‌دلیل چیزی نیست که با خوردن زیاد غذا جبران شود. این احتمالاً نشانه یک بیماری است و باید پزشک آن را تشخیص دهد و درمان کند. پزشک معمولاً راه‌های زیر را توصیه می‌کند.
درمان سل. ابتلا به سل نشانهٔ مردن نیست. سل بیماری درمان‌پذیر است. مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای دیگر سل را از بین می‌برد، ولی درمان آن ماه‌ها طول می‌کشد.
درمان تیروئید. پزشک پرکاری تیروئید را با دارو، جراحی، یا استفاده از ید پرتوزا درمان می‌‌کند. بعد از درمان، باید قرص تیروئید بخورید تا مقدار کافی هورمون به بدنتان برسد.
کنترل بیماری قند. اگر پزشک ابتلا به بیماری قند را تشخیص دهد، با برنامهٔ خاص غذائی، ورزش، و دارو (به‌صورت خوراکی یا تزریقی) آن را کنترل می‌کند.
جستجوی سرطان. سرطان هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان آن بیشتر خواهد بود. درمان ممکن است جراحی،شیمی درمانی یا پرتو درمانی باشد.


همچنین مشاهده کنید