سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

حساسیت به دما


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ احساس گرمی یا سردی در شما بیشتر از دیگران است.
ـ احساس گرمی بیش از پنج روز طول کشیده است.
ـ احساس خستگی، ضعف، و تحریک‌پذیری وجود دارد.
ـ بی‌خوابی، شکنندگی ناخن‌ها، یا رعشه‌ در انگشتان وجود دارد.
ـ بدون تغییر در رژیم غذائی وزن به سرعت بالا و پائین می‌شود.
ـ قاعدگی شدید یا خیلی کم است.
ـ حساسیت به دما نشانه چیست؟
بعضی افراد به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران یا سرما حساسند. این چیز تازه‌ای نیست. و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به تازگی دچار چنین حالتی شده‌اید، ممکن است نشانهٔ کم‌خونی یا اختلال تیروئید باشد.
حساسیت به سرما ممکن است زنگ اخطاری برای سرما‌خوردگی، عفونت، یائسگی، یا میگرن هم باشد.
همچنین احساس سرما می‌تواند علامت افسردگی یا اختلال فصلی عاطفه باشد، که حساسیت شدید به کاهش نور خورشید در زمستان عامل این ناراحتی است. در مبتلایان به اختلال فصلی عاطفه اغلب نظم دمای بدن به هم می‌ریزد. در بیشتر ما حداقل دمای بدن در ساعت ۳ صبح است، ولی در این بیماران حداقل دما تا حدود ساعت ۶ صبح به تأخیر می‌افتد؛ و وقتی از خواب بیدار می‌شوند، احساس سرما می‌کنند، چون برای فیزیولوژی بدن آنها هنوز نیمه شب است.

- درمان حساسیت به دما
خوشبختانه، حساسیت به دما ناراحتی مهمی نیست و به سادگی درمان می‌شود.
دمای بدن را کنترل کنید. حساسیت به گرما یا سرما ممکن است نشانهٔ تب باشد. پس، اولین کار اندازه‌گیری دمای بدن است. دما را در وقت خواب اندازه‌ بگیرید، چون تغییرات آن در این هنگام کمتر است. اگر تب دارید، استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید. (به بخش تب مراجعه کنید.)
داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها، مثل مسدود کننده‌های بتا که در درمان بالا بودن فشار خون، بیماری‌های قلبی، میگرن، و بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند، ممکن است دست‌ها و پاها را به سرما یا گرما حساس کنند. دربارهٔ این عارضه جانبی داروها با پزشک مشورت کنید، شاید در صورت امکان دارو را تغییر دهد.
در آفتاب راه بروید. اگر هنگام صبح احساس افسردگی و سرما می‌کنید، ساعت زیست‌شناختی بدنتان را با هفته‌ای سه بار پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای در زیر آفتاب صبح تنظیم کنید. سعی کنید صبح زود راه بروید، چون در هنگام صبح تنظیم این ساعت بهتر صورت می‌گیرد. بعد از مدتی صبح‌ها سرحال‌تر بر می‌خیزید و احساس سرما نمی‌کنید.
آهن بخورید. کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی، مخصوصاً در میان زنان گرفتار قاعدگی شدید و فقر غذائی است. اگر دچار کم‌خونی شده‌اید، زیاد احساس سرما می‌کنید. باید غذاهای غنی از آهن مثل گوشت لخم، بوقلمون، ماهی تن، گل‌کلم، و سیب‌زمینی بخورید. اگر با وجود غذای خوب دچار کمبود آهن هستید، پزشک ممکن است گرفتاری‌های روده را عامل آن تشخیص دهد.
حرارت را کم کنید. اگر زنی با سن نزدیک به یائسگی هستید و احساس گرگرفتگی می‌کنید، پزشک سطح استروژن بدنتان را اندازه‌گیری کرده و در صورت کم بودن آن، درمان جایگزینی هورمون را توصیه می‌کند. (به بخش گرگرفتگی مراجعه کنید.)
سردرد را درمان کنید. برخی افراد می‌گویند که هنگام سردرد میگرن دست‌ها و پاهایشان سرد می‌شود. خوراکی‌هائی مثل قهوه، پنیر، آجیل، چای، شکلات و گوشت پر ادویه اغلب سردرد میگرن را شروع می‌کند و باید از آنها پرهیز کرد. (به بخش سردرد، مراجعه کنید.)
نزد پزشک بروید. اگر حساسیت شما به گرما یا سرما همراه با علائمی باشد که در ابتدای این بخش گفته شد، باید نزد پزشک بروید. شاید دچار اختلال جدی‌تری مثل بیماری تیروئید شده باشید که درمان طبی خاص نیاز دارد. پزشک برای درمان بیماری تیروئید ممکن است مصرف دارو، یا جراحی را تجویز کند.


همچنین مشاهده کنید