پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برافروختگی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ برافروختگی مرتباً تکرار می‌شود.
ـ زیاد در معرض آفتاب بوده‌اید و گرفتگی ماهیچه‌ای هم دارید.
ـ سرگیجه یا لرز شدید هم وجود دارد.

- برافروختگی نشانه چیست؟
یادتان می‌آید سرکلاس درس ناگهان احساس برافروختگی کردید و همکلاسیتان گفت که مثل لبو قرمز شده‌اید؟ خوب، این احساس حالا هم بعد از سال‌ها گاهی روی می‌دهد. تنش روانی، نگرانی، یا اضطراب می‌توانند باعث بالا رفتن دمای بدن شوند و بدن با گشاد کردن رگ‌های خونی زیر پوست سعی در پائین آوردن آن دارد. نتیجه این کار برافروختگی و قرمز شدن پوست است.
برافروختگی بعد از ورزش یا فعالیت شدید و نیز بعد از خوردن غذاهای پرادویه هم چیزی طبیعی است.
در زنان، در دوران آبستنی، به‌علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون برافروختگی روی می‌دهد. در دوران یائسگی هم کاهش استروژن خود را با برافروختگی نشان می‌دهد.
بالا رفتن دمای بدن به هر دلیل برافروختگی ایجاد می‌کند. تب ناشی از عفونت، قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، آفتاب سوختگی، یا بی‌آب شدن همگی دمای بدن را بالا می‌برند و باعث برافروختگی می‌شوند.
به‌علاوه، هر بیماری مزمن گرفتار کننده گردش خون، از بیماری قند گرفته تا بیماری‌های قلبی، و نیز پرکاری غده تیروئید بر افروختگی به‌دنبال دارند.
برافروختگی همچنین از عوارض جانبی بعضی داروها، مخصوصاً داروهای پائین آورنده فشار خون یا کلسترول، و نیز واکنشی به مقادیر زیاد نیاسین (یکی از ویتامین‌های گروه B) است که به صورت اسید نیکوتینک خورده می‌شود.

- درمان برافروختگی
ببینید چه می‌خورید. الکل، ادویه‌ها، و نمک طبی از مواد ایجاد کننده برافروختگی هستند. از خوردن اینها و غذاهای تند خودداری کنید.
میزان استروژن بدنتان را کنترل کنید. اگر نزدیک به دوران یائسگی هستید، از پزشکتان بخواهید وضع استروژن شما را کنترل کند. شاید نیاز به درمان جایگزینی هورمونی داشته باشید که با متعادل کردن آن از برافروختگی جلوگیری می‌شود.
مراقب گرما باشید. اگر زیاد در زیر آفتاب کار می‌کنید، باید از گرم شدن زیاد بدن جلوگیری کنید. سایه‌بانی بسازید و خود را با پنکه یا آب خنک کنید. خوردن نوشابه خنک مانعی ندارد، اما به آهستگی بخورید و نوشیدن زیاد آن هم ممکن است ایجاد استفراغ کند.
داروهایتان را کنترل کنید. فهرستی از داروهای مصرفی خود ـ چه بدون نسخه و چه تجویز شده ـ به پزشک نشان دهید. شاید برافروختگی شما از یک دارو ناشی شده باشد.
اگر برای کنترل کلسترول خون یا به هر دلیل دیگر نیاسین می‌خورید، پزشک شاید خوردن یک آسپیرین را یک ساعت قبل از دارو توصیه کند. آسپیرین تولید پروستاگلاندین را که باعث برافروختگی می‌شود متوقف می‌کند.
از پزشک کمک بگیرید. علل بسیاری برای برافروختگی وجود دارد که پزشک می‌‌تواند بسته به وضعیت شما دلیل آن را بیابد و داروی مناسب تجویز کند. مثلاً اگر پرکاری تیروئید دارید، او داروئی برای کاهش تولید هورمون آن می‌دهد.


همچنین مشاهده کنید