جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لرز


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ کودکی را که دچار لرز شده و تحریک پذیر یا بی‌حال است باید فوراً به پزشک رساند، چون ممکن است یک وضعیت اورژانس باشد.
ـ لرز شدید است و دندان‌ها به هم می‌خورند.
ـ لرز شدید بیش از یک ساعت طول می‌کشد یا مکرر است.
ـ همراه لرز درد یا هر ناراحتی دیگر وجود دارد.
ـ ناهنجاری دریچه قلب وجود دارد یا اخیراً دندان ترمیم شده است یا عفونت داشته‌اید.
ـ بیماری گرفتارکننده دستگاه ایمنی وجود دارد، مثل دیابت.
ـ داروی استروئید خورده‌اید یا تحت درمان سرطان بوده‌اید.

- لرز نشانه چیست؟
اگر صبح زود با لباس خانه برای خرید نان بیرون می‌روید، لرزیدن از سرما یک پاسخ طبیعی بدن است. اگر هوای درون خانه هم سرد باشد، همان پیام فرستاده می‌شود: ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی سردم است!
لرزیدن در حالت غیر از سرما ممکن است علامتی برای شروع تب باشد . وقتی ویروس یا باکتری‌ها به بدن حمله می‌کنند، گویچه‌های سفید خون پروتئینی آزاد می‌کنند که پیامی به مرکز کنترل دما در مغز می‌فرسند. این مرکز برای مقابله با عفونت با انقباض رگ‌های خونی و ایجاد لرز دمای بدن را بالا می‌برد. لرزیدن با زیاد کردن فعالیت ماهیچه‌ها گرما تولید کرده و انقباض رگ‌های خونی از اتلاف آن جلوگیری می‌کند.
وقتی می‌لرزید، پوست خنک‌تر می‌شود، ولی چون خون به نواحی عمقی‌تر بدن منتقل شده است، دمای مرکز بدن بالاتر می‌رود. غالباً لرز حداکثر تا ۱۵ دقیقه پیش از شروع واضح تب طول می‌کشد.
ویروس آنفلوانزا و برخی ویروس‌های دیگر اغلب علت لرز هستند، اما هر عفونتی ـ از عفونت‌های دستگاه ادراری گرفته تا سینه پهلو ـ ممکن است ایجاد لرز کند. اگر لرز به قدر ی شدید است که تمام بدن می‌لرزد، احتمال دارد که عفونت در کل جریان خون گسترده باشد. و اگر اخیراً به مناطق گرمسیر مسافرت کرده‌اید، ممکن است دچار مالاریا شده باشید.

- درمان لرز
تب را درمان کنید. داروهای بدون نسخه تب‌بر معمولاً لرز را هم متوقف می‌کنند. استامینوفن و ایبوپروفن در این مورد مؤثرند. (برای توضیح بیشتر در این‌باره به بخش تب مراجعه کنید)
آب بخورید و استراحت کنید. اساس درمان بیماری ویروسی و لرز یکی است. مایعات زیاد بیاشامید و خوب استراحت کنید.
پاشویه کنید. در هنگام لرز خود را بپوشانید. ظرف مدت کوتاهی تب عارض می‌شود. سپس داروی تب‌بر بخورید و در یک تشت آب با گرمای بدن بنشینید. با استفاده از یک اسنفج استحمام آب را بر روی بدن خود بمالید تا رگ‌های سطح بدن متسع شوند. با تبخیر آرام آب بدن خنک می‌شود.
الکل روی بدن نمالید. در پاشویه الکل به بدن نمالید. چون الکل به سرعت تبخیر شده و ناراحتی را افزایش می‌دهد. لزومی ندارد خیلی سریع دمای بدن را پائین بیاورید. و اگر لرز دارید، پوست احساس سرمای بیشتر خواهد کرد.
الکل نخورید. نوشیدن الکل در هنگام لرز بر کارائی مغز اثر گذاشته و ممکن است علائم خطرناک‌تر را مخفی کند. در هنگام تب نیز نوشیدن الکل می‌تواند باعث غش شود.
به پزشک مراجعه کنید. اگر لرز و تب مقاوم است، پزشک با معاینه دقیق و یافتن علائم دیگر مثل درد و سرفه علت را تشخیص می‌دهد. اگر علائم بیماری ریوی داشته باشید، ممکن است نمونه خلط را از نظر وجود باکتری آزمایش کند. پزشک بیماری را با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب درمان می‌کند و اگر تشخیص مالاریا دهد، داروی ضد مالاریا تجویز می‌کند.


همچنین مشاهده کنید