جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لالیگا در فصلی که گذشت


لالیگا در فصلی که گذشت
٭ لالیگا در فصلی که گذشت را چگونه دیدید؟ از رقابت‌های آن لذت بردید؟ راضی‌تان کرد؟
انتظار شما این بوده وقتی هر فصلی به پایان می‌‌رسد، نکات خواندنی آن فصل به رشته تحریر دربیاید. هر چند به نظر کمی دیر می‌رسد، اما بررسی از زوایای دیگر هم عالم خود را دارد و احتمالاً شما نیز با خواندن آن با ما هم‌عقیده می‌شوید.
پدیده فصل
٭ باید لالیگای ۲۰۰۵-۲۰۰۴ را فصل ساموئل اتوئو نامید. انتقال وی از رئال‌مایورکا و رئال‌مادرید ـ که ۵۰ درصد قراردادش را صاحب بود ـ به بارسلونا در واقع نماد انتقال قدرت از پایتخت به کاتالونیا شد و شوق گلزنی را در بارسا زنده کرد تا بعد از ۶ سال دوباره جام قهرمانی را بالای سر ببرد و این در حالی بود که رئال‌مادرید با بحران مربیگری مواجه شد.ساموئل اتوئو در شرایطی که ۲ هفته به پایان رقابت‌های لالیگا باقی مانده بود، با گل خود مقابل لوانته خیال بارسلونا را از بابت قهرمانی راحت کرد، اما در عوض به رقیب خود دیه‌گو فورلان فرصت داد تا با انگیزه‌ بهتری گلزنی کند. وی در ورزشگاه نیوکمپ ”هت‌تریک“ کرد و در دیدار با لوانته هم ۲ گل زد تا با ۲۵ گل زده و در واقع با یک گل بیشتر از ساموئل اتوئو که در تمام طول فصل برترین گلزن بود، عنوان ”پیچیچی“ را از آن خود کند.اما، اتوئو نگرانی به خود راه نداد و در جشن قهرمانی هنگامی که دستانش جام را لمس کرد، گفت: مادریدی‌های کثیف، جلوی ما قهرمان‌ها زانو بزنید! و ۶ بار این حرف‌ها را پشت میکروفون در حضور ۱۰۰ هزار هوادار بارسا تکرار کرد، اما روز بعد ساموئل اتوئو ناگزیر بود عذرخواهی کند. وی گفت: معذرت می‌خواهم، من نسبت به تیمی که به من لطف کرد، ناسپاسی کردم.وی طی فصل به نحو دیگری هم خبرساز بود. او به همراه ریچارد مورالس بازیکن اوساسونا که از رفتارهای ضدنژادی و توهین‌های هواداران تیم‌های رقیب به تنگ آمده بودند، بعد از گلزنی، هنگام خوشحالی کردن شروع به تقلید حرکات میمون می‌کردند.ساموئل اتوئو در این باره گفت: اگر طرفداران ما مثل میمون رفتار کنند ما هم مجبور می‌شویم که مانند میمون بعد از گلزنی برقصیم.
یک خاطره کوچک
٭ توماس رونکرو از نویسندگان روزنامه AS که در ماه نوامبر گذشته نوشته بود؛ اوون ستاره به دردنخوری است، ۱۲ اوت روز دردناکی برای رئال‌مادرید بود. آنها مایکل اوون را خریدند و ساموئل اتوئو را به بارسلونا فروختند و نتوانستند تیه‌ری آنری را به خدمت بگیرند. اوون، آنری، ریس، توتی، دروگبا، آدریانو یا زیدان نیست. بیائید روراست باشیم مایکل اوون یکی از کهکشانی‌ها نیست.رافائل بنی‌تز درست بعد از فروش وی به رئال‌مادرید حرکت به سوی قهرمانی را آغاز کرد. شاید حرف‌های او منصفانه بوده باشد، اما توماس رونکرو همان نویسنده‌ای است که ۱۲ اوت نوشت؛ هر سکی که به توانائی‌های اوون شک کند، احمق است!
فیلم فلینی رانیه‌ری!
٭ آنخل کاپسا درمارکا گزارش بازی آتلتیک بیلبائو و والنسیا را چنین نوشته بود؛ کلودیو رانیه‌ی عاشق سینما است. وی در بازی دیروز داستان فیلم خود را عوض کرده بود. رانیه‌ری نباید عقب بکشد، بلکه همیشه باید بهترین هنرپیشه‌های خود را به میدان بفرستد مخصوصاً آنهائی که فصل پیش اسکار گرفتند. بیشتر هنرپیشه‌های ایتالیائی او نمی‌دانند که چگونه باید مانند آیمار، آنگولویا و یسنته مفید باشند. آنها روی صندلی‌ها منتظر فرصت خود می‌نشینند تا اینکه کارگردان بالأخره آنها را جلوی دوربین بفرستد تا میزان فروش فیلم فلینی رانیه‌ری را بهبود ببخشند.
بدترین تلاش برای رهائی
٭ لوکاس آلکاراس تنها ۲ روز به‌عنوان مربی راسینگ سانتاندر دوام آورد، همان‌طور که رئیس این باشگاه انتظار داشت، وی باشگاه را ترک کرد و کسی نتوانست او را پیدا کند بنابراین اخراج شد.
رکوردهای عجیب!
٭ اگر ازدواج عجیب رونالدو تنها ۸۰ روز دوام آورد، دوره مربیگری خوزه آنتونیو کاماچو در رئال‌مادرید هم تنها ۱۱۵ روز بود. البته رکورد وی بهتر از رکورد اولین تجربه مربیگری‌اش در سانتیاگو برنابئو بود که تنها ۲۳ روز طول کشید و رئال‌مادرید حتی یک مسابقه هم برگزار نکرد. کاماچو بعد از استعفا اعلام نمود، به آمریکا می‌رود تا ۶ ماه تمام استراحت کند. جالب آنکه وی بعد از یک هفته از تعطیلات خود بازگشت.
مضحک‌ترین دورغ
٭ بازیکنان رئال‌مادرید از ماه نوامبر به اوج خود رسیدند و بعد از ژانویه و مارس و بعد از ماه می همراه با قهرمانی بارسلونا از راه رسیدند.
هوگوگاتی دروازه‌بان سابق آرژانتین شرط بسته بود که اگر مادرید امسال به قهرمانی نرسد وسط میدان بازی در سانتیاگو برنابئو با شلیک گلوله خودکشی خواهد کرد. مردم هنوز منتظر اجراء تصمیم هوگو هستند!
زیدان؛ قهرمان تصادفی!
٭ توماس رونکرو نویسنده روزمانه AS نوشت که زین‌الدین زیدان با بازی خوب خود در مسابقه با اسپانیول که با حضور مقامات کمیته المپیک اجراء می‌شد، باعث گردید که میزبانی المپیک ۲۰۱۲ را به مادرید بدهند.رونکرو می‌نویسد: به‌خاطر فوتبال خوبی که رئال به اجراء گذاشت، مادرید میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ شده است نه ”باب سیمون“ و نه ”کارل لوئیس“، هیچ‌یک چیزی را که در بازی دیدند، باور نمی‌کنند. دستان من هم وقتی نام زین‌الدین زیدان را می‌نویسد، می‌لرزد. زیزو یک انسان بزرگ است که به جهان تعلق دارد. وی بازی‌های المپیک را تقدیم ما کرد.این نوشته‌ها حتماً زیدان را خوشحال کرده است وی سفیر تقاضا برای میزبانی المپیک بود البته از طرف پاریس.توضیح اینکه، لندن به‌عنوان میزبان المپیک ۲۰۱۲ انتخاب شد!
بدترین نوع رازداری
٭ جنگی میان خوان لاپورتا و ساندرو راسل درگرفت. این ۲ حدود یک سال پنهانی از هم متنفر بودند تا آنکه در روزهای پایانی سال این نفرت به اوج خود رسید و آشکار شد. همه می‌دانستند که چنین اتفاقی رخ خواهد داد. جالب آنکه ساندرو راسل اعلام کرده، در انتخابات بعدی ریاست بارسا، به‌عنوان رقیب خوان لاپورتا شرکت خواهد کرد.
بزرگترین دروغ‌ها
٭ یک نویسنده ورزشی نوشته بود؛ مادریدی که پرز ساخته، یک مکان جادوئی و امن مانند بهشت برای ارائه فوتبال است و بازیکنان مانند فرشته‌هائی سپیدپوش هستند. امیلیو بوتراگوئنو، معاون فلورنتینو پرز هم این نوشته‌ها را چنین تکمیل کرد که پرز یک فوق بشر است!
شعار سال
٭ چند روز بعد از ”دربی“ مادرید، عده‌ای از طرفداران خشمگین آتلتیکو مادرید با کت و شلوار و کروات در شرایطی که باتوم در جیب‌های خود داشتند، به زمین تمرینات تیم خود جهت اعتراض کردن به بازیکنان حمله کردند.یک پرچم که شعاری روی آن نوشته شده بود؛ ”تماشای بازیکنان ابله مجانی“، گویای نارضایتی طرفداران از بدترین ”دربی“ آتلتیکو بود.
بهترین مدیریت یک مسابقه!
٭ این بخش درباره ”دربی“ سویا بتیس و داور فرناندو تکسیراویتینس است که برای اولین بار طی ۹۸ سال گذشته بحث رنگ لباس ۲ تیم را پررنگ‌تر کرد.سویا با لباس سفید و بتیس لباس‌های راه‌راه سبز و سفید بر تن داشتند. فرناندو تکسیراویتینس از داوران خوب اسپانیا فراموش کرده بود که به ۲ تیم درباره لباس‌های دومشان تذکر بدهد و هنگامی هم این کار را انجام داد که دیگر خیلی دیر شده بود.بتیس لباس‌های دوم خود را نیاورده بود و سویا رقیب دیرینه این تیم هم زیر بار پوشیدن لباس‌های قرمز رنگ خود نمی‌رفت. هر ۲ تیم لباس‌هایشان سفید بود، بنابراین ساعت ۴۵/۶ دقیقه بعداظهر در حالی که بازی باید رأس ساعت ۷ شروع می‌شد، یکی از مقامات باشگاه بتیس مجبور شد، طول شهر را با یک وانت طی کند و لباس‌های جدیدی را بخرد. این لباس‌ها سرتاسر سبز رنگ بودنبد.ساعت ۱۷/۷ دقیقه بعداظهر بازیکنان بتیس لباس‌های خود را پوشیدند و عکس پیش از بازی را گرفتند، اما خبری از بازیکنان سویا نشد! کمی بعد آنها با لباس‌های تمرینات خود به میدان آمدند چون به داور قول داده بودند لباس خود را عوض کنند، جالب آنکه حریف هم با وجود مخالفت اولیه این کار را انجام داده بود.
بازی ۴۵/۷ دقیقه بعداظهر رو به آغاز شدن می‌رفت که باز هم چند دقیقه متوقف گردید چرا که کمک داوران دروازه‌ها را کنترل نکرده بودند. انگار پیش از آن، وقت این کار را نداشتند.
خرید فصل
٭ جاناتان وودگیت. بیشتر از این نگوئید!!
گل فصل
٭ شاید گل اول رونالدینیو به والنسیا گل زیبائی باشد، اما گل فصل در دیدار دیگری به ثمر رسید. ضربه پابلو اوربیز بازیکن اتلتیک‌بیلبائو از فاصله ۴۵ متری به تیر دروازه اصابت کرد و در برگشت به زمین خورد و با تغییر جهت از خط دروازه گذشت، اما کمک‌داور این گل را مردود اعلام کرد و نپذیرفت!
بازیکن سال
٭ ۳ نفر شایسته بودند. اول؛ ساموئل اتوئو به‌دلیل خوش‌فکری و گل‌های زیبایش. دوم؛ دکو به‌خاطر آنکه یک بازیکن کامل بود و سوم؛ خوان رومن ریکلمه به‌دلیل حرکات آهسته و خلاقش.
بهترین مربی
٭ مربی گتافه! وی طی سفر به ویارئال در نزدیکی سواحل کاستلون بازیکنان خود را از مسیری برد که اتوبوس حامل آنها در گِل گیر کرده و همه با لباس‌های گِل گرفته خود را نجات دادند.
نوع دیگر بهترین مربی!
٭ باز هم مربی گتافه! کیکر سانچز فلورس برادرزاده لولا فلورس، آوازخوان فلامینگو جوانترین مربی اسپانیا است. انتظار می‌رفت که گتافه امسال با خطر سقوط به دسته پائین‌تر مواجه گردد، اما آنها رئال‌مادرید را مغلوب کردند و با وجود کاستی‌های تیمشان، به رده سیزدهم رسیدند، البته مانوئل لوئیس پلگرینی مربی و یارئال، لورن سوآرز مربی بتیس و البته فرانک ریکارد هم سزاوار این عنوان بودند.
نقل قول‌های سال در رئال
پاسخ عجیب به پرز به مطبوعات
٭ فلورنتینو پرز در پاسخی سرد به اتهامات خود مبنی بر اعمال نفوذ به مطبوعات گفته بود؛ میزان فروش روزنامه‌هائی که از مادرید بد می‌نویسند، پائین می‌آید!
جواب اوون
٭ مایکل اوون در جواب روزنامه‌نگاران که پرسیده بودند؛ آیا زمان زیادی طول می‌کشد تا وی درباره بدترین ”دربی“ مادرید حرف بزند، گفت: خب فکر نمی‌کنم این قضیه آنقدرها هم طول بکشد!
گراوسن پیشنهاد داشت؟!
٭ فلورنتینو پرز گفت: ما بهترین بازیکن دانمارک را خریدیم. وی از ایتالیا و انگلستان پیشنهادات خوبی داشت، اما همه را به‌خاطر رئال رد کرد؛ اما بشنویم حرف‌های توماس گراوسن را. وی روز بعد به خبرنگاران چنین گفت: من هیچ پیشنهادی به جزء پیشنهاد رئال‌مادرید نداشتم!
توصیه عجیب آگیره!
٭ اسپرانزا آگیره درباره نخست‌وزیر اسپانیا، خوزه لوئیس زاپاترو گفت: وی نباید علناً به طرفداران از بارسلونا بپردازد، چون نماینده همه مردم اسپانیا است.
در شرایطی که خوزه ماریا آزنا رهبر سابق حزب او، با رئالی‌ها بارها نشست و برخاست می‌کرد و با آنها چای می‌نوشید، حتی ۲ بار به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رفته بود.
استقبال از نوع پرز!
٭ فلورنتینو پرز با این جمله از دیه‌‌گو آرماندو و مارادونا که به مادرید آمده بود، استقابل کرد؛ تنها اشتباه بزرگ تو این بود که در دوران حرفه‌ای خود برای رئال‌مادرید بازی نکردی!
تیم فصل
٭ نوبت به کار سنتی انتخاب تیم فصل می‌رسد که باید در آن بهترین‌ها را در نقاط مختلف جا بدهیم، به‌علاوه، ۵ نفر که نیمکت ذخیره‌ها را گرم کنند تا دامنه انتخاب این فصل را کمی گسترش بدهند.
پیش از اینکه شروع به نق زدن کنید و بخواهید اسم نامزدهای خودتان را بیاورید سعی کنید دشواری گزینش ۱۱ نفر را در رقابتی فشرده به‌خاطر بیاورید. اصلاً ساده نیست. خب، چه کسانی را انتخاب می‌کنید؟ اسم‌های بزرگی که همچنان به درخشش ادامه داده‌اند یا نامزدهای خاموش‌تر که به رغم محیط تاریکتر اطرافشان، درخشیده‌اند؟ اینجا آمیزه‌ای از هر دو تیم را داریم.
دروازه‌بان خوزه مانوئل رینا از ویارئال
٭ بسیار سخت است، چون در رقابت‌های لالیگا می‌شود شماره یک‌های بسیار خوبی را پیدا کنید، اما لیورپول این یکی را بیهود نخریده است. استاد مهار پنالتی، شجاع، به موقع و سرنوشت‌ساز که فرمانروای ۱۸ قدم می‌باشد.
مانوئل رینا امسال در بسیاری از اوقات شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد، در شرایطی که مدافعانی که جلوی او قرار می‌گیرند، کمتر از ستاره‌های رئال‌مادرید و یا بارسلونا پرآوازه و توانا بودند.
مدافع راست میشل سالگادو از رئال‌مادرید
٭ در فصلی که پست مدافع کناری به ندرت مجال نفس کشیدن داشته تنها بازیکن رئال‌مادرید بود که به این جمع راه پیدا کرده است.
بعد از چند فصل بازی‌های نه چندان خوب و خلاقانه، سالگادو ناگهان تبدیل به یک مدافع همه‌کاره شد، یکی که خوب حمله می‌کرد و با ۱۱۰ درصد توانش به بازی می‌پرداخت. تازه این در شرایطی بود که رئال‌مادرید بد بازی می‌کرد، اما او همچنان پیش می‌تاخت.
مدافع میانی کارلس پویول از بارسلونا
٭ یک بلوک واقعی! سرسخت اما، نه بازیکنی که اخلاق را زیر پا بگذارد و درون و بیرون زمین یک مرد ساده و بی‌حاشیه باشد.
در سال ۱۹۹۹ که بارسا برای آخرین بار لالیگا را فتح کرد، نتوانسته بود در تیم جائی پیدا کند، اما این بار سزاوار آن بود که به تنهائی جام را بالای سر ببرد. پیش از حضور فرانک ریکارد، سرعت و قدرتش در مصاف‌های تک ‌به ‌تک درخشان بود، اما حالا قدرت بازیخوانی بهتری دارد، اگرچه هنوز خیال اسپانیا هم با وجود او از بابت یک مدافع فوق‌العاده راحت است.
مدافع میان سرجیو راموس از سویا
٭ احتمالاً پدیده این فصل لالیگا است. این پسرک محلی پارسال در بدو حضورش در لالیگا تنها در ۷ بازی شرکت کرد، اما از آن به بعد زندگی را برای ”قصاب‌های سویا“ آلفارو و ناوارو دشوار نمود. حالا سرجیو راموس به مدافعی تبدیل شده که هر مربی رؤیای داشتن را دارد. سرسخت اما گاهی اوقات ظریف و تکنیکی.
وی بسیار سریعتر از یک مدافع میانی معمولی است و انواع و اقسام مشکلات را برای تیم‌هائی که می‌خواستند از قلب دفاع سویا رسوخ کنند، پدید آورد. وی روی توپ‌های هوائی هم همین قدر خوب است. به نظر می‌‌رسد رئال‌مادرید قصد خرید لوئیس پرتا مدافع اتلتیکو را داشته باشد. ب
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید