جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کراتین


كراتین

كراتین در سالهای اخیر به عنوان مكمل تقویت انرژی ورزشكاران محبوبیت زیادی كسب كرده است. برخلاف استروییدهای بدن ساز، تنها عارضه مصرف كراتین، افزایش وزن است. كراتین یك اسید آمینه است كه به طور طبیعی در عصلات اسكلتی بدن وجود دارد. هنگامی كه یك ورزش سنگین و كوتاه مدت انجام میدهید (نظیر بلند كردن وزنه)، یك واكنش شیمیایی خاص اتفاق می افتد تا انرژی كافی در اختیار عضلات قرار دهد. كراتین در این واكنش نقش اساسی دارد. بدن انسان، میزان زیادی كراتین جهت فعالیتهای معمول روزانه ذخیره نمی كند. در صورت تمایل به افزایش قدرت عضلانی، تقویت قدرت تحمل و تأخیر خستگی در ورزش های سنگین باید از مكمل كارتین استفاده كنید. با این حال، این ماده برای همه افراد مفید نیست. به عنوان مثال، كراتین به قدرت تحمل و كارآیی در ورزش های هوازی نظیر دو یا دوچرخ سواری كمك نمی كند. علاوه براین، برخی افراد به دلیل عوامل ارثی. پاسخ خوبی به مكمل كراتین
نمی دهند. انواع متعدد مكمل كراتین در بازار وجود دارد. جهت كسب بهترین نتیجه فرآورده ای را استفاده كنید كه حاوی منوهیدرات كراتین به صورت تركیب با گلوكز (كربوهیدرات) باشد.
موارد استفاده
* كراتین می تواند موجب اثرات زیر شود:
* افزایش دسترسی به انرژی فوری در عضلات
* افزایش قدرت عضلانی
* افزایش تحمل ورزش سنگین كوتاه مدت
* كمك به تأخیر خستگی
* افزایش توده عضلانی
* كاهش تخریب عضلانی در شرایط بعد از عمل جراحی
* كمك به بیماران قلبی با افزایش عملكرد قلب و كاهش اسپاسم قلبی و تقویت تحمل ورزش
منابع غذایی
بدن انسان حدود نیمی از كراتین مورد نیاز خود را می سازد. نیم دیگر از طریق مصرف غذا تآمین می شود. بهترین منابع غذایی كراتین، گوشت قرمز و ماهی است. این غذاها حاوی ۱ گرم كراتین به ازای نیم پوند گوشت خام است. با اینحال، به منظور كسب انرژی نمی توان به میزان كراتین موجود در غذا اكتفا نمود، بلكه نیاز به مكمل كراتین منوهیدرات نیز وجود دارد.
سایر اشكال
منوهیدرات كراتین به اشكال مختلف وجود دارد. رایجترین نوع آن پودری است كه با آب یا آب میوه مخلوط میشود. سازندگان معتقدند كه فرآورده های مایع جدید كراتین منوهیدرات سریع تر جذب خون میشود و از نوع پودر بهتر است. این نوع فرآورده از نوع پودری گران تر است. منوهیدرات كراتین به صورت قرص، كپسول، شمش انرژی، جویدنی با طعم میوه، تركیبات نوشیدنی و فرآورده های دیگر نیز وجود دارد. مصرف منوهیدرات كراتین به صورت تركیب با گلوكز (یك كربوهیدرات ساده) بهتر از فرآورده كراتین تنهاست. به همین جهت انواع فرآروده های تركیبی كراتین- گلوكز در بازار وجود دارد. با پزشك معالج در خصوص فرآورده مناسب جهت خودتان مشورت كنید.
نحوه مصرف
به منظور كسب نتیجه بهتر از مصرف فرآورده كراتین لازم است در ابتدا میزان زیاد كراتین به منظور ایجاد ذخیره در عضله مصرف شود. یك فرد ۸۰ كیلوگرمی باید ۵ گرم كراتین منوهیدرات ۴ بار در روز (جمعاً ۲۰ گرم در روز) به مدت یك هفته مصرف كنید. بدین ترتیب عضلات شما از كراتین اشباع و اثرات مفید آن ظاهر خواهد شد. معمولاً میزان نگهدارنده ۵-۲ گرم در روز جهت جبران میزان مصرف شده و حفظ سطح اشباع عضلانی كافی است. در صورت افزایش یا كاهش زیاد باید میزان مصرف را متناسب با آن زیاد یا كم كرد.
موارد احتیاط
عوارض جانبی مهمی در مورد مصرف مكمل كراتین منوهیدرات به منظور افزایش كارآیی ورزشی بروز نمی كند. تنها عارضه آن افزایش وزن است. این امر به دلیل افزایش آب در داخل و خارج سلولهای عضلانی است. افزایش وزن ۴-۳ كیلوگرم در در ۲-۱ هفته اول مصرف مكمل كراتین شایع است.
گزارشهایی در خصوص عوارض جانبی دیگر در هنگام مصرف مكمل كراتین نظیر گرفتگی عضلانی، كشیدگی عضلانی و مشكلات گوارشی، اختلال عملكرد كلیوی و آسیب كبدی وجود دارد. برخی مطالعات تاكنون خلاف این ادعاها را اثبات كرده است و تحقیقات بیشتر در جریان است. در حال حاضر مكمل كراتین بی خطر به نظر می رسد.
تداخل های احتمالی
از غذاها و نوشابه های حاوی كافئین اجتناب كنید چون ممكن است اثرات مثبت مصرف مكمل كراتین را از بین ببرد. توجه داشته باشید كه كافئین نه تنها در قهوه، نوشابه های سبك و چای بلكه در شكلات و برخی فرآورده های خنك بدون نسخه و مسكن ها نیز وجود دارد.
جهت اطمینان به برچسب محتویات توجه كنید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید