جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کلسیتریول


ویتایمن D خودش فعال نیست و شكل فعال ویتامین D كلسیتریول می‌باشد، نشان داده شده است كه مصرف روزانه كلسیتریول به میزان ۰/۲۵ میلی‌گرم می‌تواند از دست دادن استخوان پیشگیری نماید و باعث كاهش خطر شكستگی‌های ستون فقرات شود. از آنجایی كه این دارو بسیار قوی میباشد، ممكن است منجر به افزایش سطح كلسیم در خون (هیپركلسیمی) و در ادرار (هیپركلسیوری) شود كه می‌تواند باعث بروز مشكلات جدی شود. بنابراین لازم است كه در ماه اول و سوم پس از شروع درمان با كلسیتریول و سپس هر ۶ ماه یكبار اقدام به انجام ازمایش خون و بررسی سطح كلسیم خون شود. در صورتی كه مشخص گردید كه سطح كلسیم خون و ادرار افزایش یافته است باید اقدام به انجام آزمایش خون و بررسی سطح كلسیم خون شود. در صورتی كه مشخص گردید كه سطح كلسیم خون و ادرار افزایش یافته است باید اقدام به توقف مصرف این دارو نمود كه معمولاً بعد از یك یا دو هفته سطح كلسیم خون به میزان طبیعی كاهش می‌یابد.
عوارض جانبی:
مشكلاتی كه بعلت افزایش سطح خون ایجاد می‌گردند عبارتند از: تهوع، از دست دادن اشتها، استفراغ، یبوست یا اسهال، تشنگی، افزایش بیش از حد ادرار، سردرد و خستگی بیش از حد. مقدار زیاد كلسیم در ادرار می‌تواند باعث خسته شدن سنگهای كلیه شده یا تجمع كلسیم می‌تواند در نهایت منجر به نارسایی كلیه‌ها گردد.
كسانی كه باید كلسیتریول مصرف نمایند
اكثر پزشكان عقیده دارند كه از كلسیتریول فقط باید در بیماران دچار پوكی استخوانی كه نمی‌توانند هورمون درمانی یا بیفسفوناتها را مصرف كنند، استفاده نمایند. آنها به دو دلیل به این كار معتقد هستند. اول اینكه هیچ مدركی وجود ندارد كه نشان دهد مصرف كلسیتریول می‌تواند باعث كاهش خطر بروز شكستگی‌های مچ دست یا گردن استخوان ران شود. در حالیكه هورمون درمانی و بیفسفوناتها می‌توانند باعث كاهش خطر بروز اینگونه شكستگی‌ها شوند. دومین دلیل این است كه انجام آزمایشهای متعدد خون برای ارزیابی سطح كلسیم خون كه در هنگام مصرف كلسیتریول انجام میشود برای بیماران مشكل می‌باشد.
كسانی كه نباید از كلسیتریول استفاده نمایند
از كلسیتریول نباید در افرادی كه به بیماریهایی دچار هستند كه سطح كلسیم خونشان بالا است استفاده شود. همچنین از مصرف كلسیتریول در خانمهای حامله و خانمهای شیرده باید اجتناب شود. اگر سابقه وجود سنگهای كلیوی یا هرگونه شواهدی مبنی بر وجود اختلاف در عملكرد كلیدها میباشد باید از این دارو با احتیاط استفاده شود.
می‌توان از كلسیتریول بجای ویتامین D استفاده نمود
نه داروهای حاوی ویتامین D بسیار بی‌خطرتر از كلسیتریول هستند و باعث حفاظت كافی در مقابل كمبود ویتامین D در افراد سالم میشوند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید