پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عوامل خطر مرتبط با نحوه زندگی


بسیاری از جنبه‌های زندگی روزانه می‌تواند بر استخوانها اثر بگذارد كه این موارد شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی،‌مصرف الكل و سیگار می‌باشد. گرچه اثر این عوامل بر روی استخوان و ایجاد شكستگی بطور كلی كمتر از عوامل خطری هستند كه قبلاً شرح داده شد، اما از این نظر كه می‌توان این عوامل را اصلاح نمود و خطر پوكی استخوان را كاهش داد اهمیت دارند.
عوامل خطر مربوط به نحوه زندگی در ایجاد پوكی استخوان:
- عوامل مربوط به رژیم غذایی شامل كمبود ویتامین D و كلسیم
- الكل
- سیگار
- عدم فعالیت بدن
عدم فعالیت بدنی:
فعالیت كم بدنی در دوران كودكی و نوجوانی ممكن است باعث كاهش حداكثر توده استخوانی شود. همچنین بی‌حركت بودن در هر سنی منجر به از دست دادن سریع استخوانها می‌گردد. در افراد سالخورده، عدم فعالیت بدنی اغلب همراه با كاهش قدرت عضلانی بوده و خطر زمین خوردن و سقوط و در نتیجه شكستگی را افزایش می‌دهد.
رژیم غذایی:
عوامل بسیاری در رژیم غذایی می‌توانند بر روی اسكلت بدن تاثیر بگذارند. مصرف كم كلسیم در دوران كودكی و نوجوانی ممكن است منجر به كاهش حداكثر توده استخوانی شود و در آینده نیز به علت مصرف ناكافی كلسیم در رژیم غذایی ایجاد پوكی استخوان نماید. كمبود ویتامین D كه اغلب همراه با كمبود كلسیم میباشد، باعث نرم شدن استخوان و ایجاد بیماری نرمی استخوان می‌گردد و احتمال بروز
شكستگی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف زیاد پروتئین‌ها،‌ كافئین و نمك ممكن است خطر بروز پوكی استخوان را افزایش دهد.
الكل:
مصرف زیاد الكل می‌تواند به علت كاهش توده استخوانی و نیز افزایش احتمال سقوط افراد باعث بروز شكستگی شود.
سیگار كشیدن:
خانمهایی كه سیگار می‌كشند دارای هورمون استروژن كمتری هستند و سن ایجاد یائسگی آنها پایین‌تر است. بعلاوه، پزشكان معتقدند كه سیگار دارای اثرات مضری بر روی سلولهای استخوان‌ساز (استئوبلاستها) هستند. بنا به این دلایل، خانمهای سیگاری در خطر زیادی برای ابتلاء به پوكی استخوان هستند.
چه چیزهایی باعث زمین خوردن، سقوط افراد میشود؟
در واقع تمام شكستگی‌های مچ دست و گردن استخوان ران و بعضی از شكستگی‌های مهره‌های ستون فقرات در اثر زمین خوردن و سقوط ایجاد میشوند. با افزایش سن، احتمال زمین خوردن افراد بیشتر می‌گردد. بعضی از عواملی كه باعث زمین خوردن میشوند اشكالاتی هستند كه در محیط افراد وجود دارند مثلاً ‌گیر كردن پا به لبه فرش یا وجود چاله در خیابان. همچنین بعضی از عوامل هستند كه مستقیماً به سلامت فرد ربط دارند، مثل ضعف بینایی، آرتریـ، ضعف عضلات و ناتوانی كه در اثر سكته مغزی ایجاد شده است.
مصرف الكل و نیز داروهای آرام‌بخش نیز می‌توانند باعث زمین ‌خوردن افراد شوند.این عوامل خطر در سقوط و زمین خوردن به ویژه در افراد سالخورده اهمیت دارند و ر صورت وجود، خطر عمده‌ای در پیدایش شكستگی گردن استخوان ران می‌باشند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید