جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علایم و نشانه‌های پوکی استخوان


پوكی استخوان فقط وقتی كه ایجاد شكستگی می‌ند باعث شكایت افراد می‌گردد. اهمیت دارد كه بدانیم از دست دادن استخوان به تنهایی باعث درد یا شكایتی نمی‌گردد.
برای مثال نمی‌توان كمر درد یا پشت درد را به حساب پوكی استخوان گذاشت مگر اینكه یك شكستگی ایجاد شده باشد.
شكستگی‌هایی كه در پوكی استخوان ایجاد میشوند باعث درد و ناتوانی می‌گردند. در بعضی موارد، علایم این شكستگی‌ها ممكن است تا آخر عمر باقی بمانند، در حالیكه در سایر موارد این علایم به تدریج بهبود می‌یابند. شكستگی‌های مچ‌دست، ‌ستون فقرات و گردن استخوان ران بسیار شایع هستند. با اینحال شكستگی‌های سایر نقاط بدن به ویژه شكستگی استخوان بازو نیز ممكن است رخ دهند.
شكستگی‌های مچ دست:
شكستگی‌های مچ دست كه به شكستگی كالیز هم معرف هستند در خانمهای ۵۰ تا ۷۰ ساله بسیار شایع هستند. معمولاً این شكستگی‌ها در هنگام زمین‌خوردن خانمها ایجاد میشوند. در اكثر موارد این شكستگی‌ها در استخوان رادیوس (زند اعلی) ساعت رخ می‌دهند اما چون این شكستگی‌ها در نزدیكی مفصل مچ دست قرار دارند به شكستگی مچ دست معروف هستند.
درمان شكستگی:
شكستگی‌های مچ دست دردناك بوده و نیاز به درمان دارند. انتهای شكسته شده استخوان گاهی اوقات جابجا میشود و پزشك قبل از گچ گرفتن آن مجبور است با دستكاری آن رادر وضعیت صحیح قرار دهد. معمولاً به مدت چهار یا شش هفته دست باید در گچ قرار داشته باشد.
اثرات شكستگی:
گرچه اكثر افرادی كه دچار شكستگی مچ دست می‌شوند در نهایت به وضعیت طبیعی خود برمیگردند، چندین مشكل ممكن است در طی بهبودی روی دهد. گاهی اوقات جوش خوردن دو انتهای شكسته استخوان كامل نمی‌باشد و در محل شكستگی یك تغییر شكل مچ دست یده میشود. حدود یك سوم خانمها بعد از شكستگی دچار وضعیتی به نام آلگودیستروفی می‌شوند كه باعث درد، حساسیت، تورم و سفتی دست می‌گردد و همچنین ممكن است بر روی گردش جریان خون آن منطقه هم اختلال ایجاد كند. در این بیماران اغلب درد و سفتی ممكن است به مدت چندین سال باقی بماند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید