جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رالوکسیفن


رالوكسیفن (Raloxifene) درمان جدیدی است كه اخیراً برای پیشگیری از پوكی استخوان ستون فقرات در دسترس قرار گرفته است. این دارو به صورت روزی یك قرص مصرف می‌گردد. از بعضی جهات این دارو شبیه استروژن عمل می‌كند، اما برخلاف آن باعث خونریزی از مهبل یا افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان نمیشود.
در واقع شواهدی وجود دارد كه این دارو خانمها را از ابتلاء به سرطان پستان در حداقل سه سال اول شروع درمان محافظت می‌كند. رالوكسیفن در برطرف كردن مشكلات یائسگی خانمها مثل برافروختگی، احساس داغ شدن و عرق ریزش شبانه كمكی نمی‌كند.
در حال حاضر هنوز مشخص نشده است كه آیا این دارو دارای اثرات مشابهی از هورمون درمانی در بیماری قلبی و پیشگیری از بروز آلزایمر دارد یا خیر.
عوارض جانبی رالوكسیفن:
عوارض جانبی این دارو هنوز به درستی
مشخص نشده است با اینحال رالوكسیفن می‌تواند باعث افزایش برافروختگی و احساس داغ شدن در خانمها شود ونیز ممكن است سبب گرفتگی عضلات پاها شود. همچنین همانند هورمون درمانی، این دارو می‌تواند باعث افزایش خطر ترومبوز وریدی گردد. بنابراین بهتر است در خانمهایی كه سابقه قبلی ترومبوز وریدی دارند یا كسانی كه دارای عوامل مستعد كننده ایجاد ترومبوز وریدی هستند مثل خانمهای چاق و بی‌تحرك از این دارو استفاده نشود.
كسانی كه نباید از رالوكسیفن استفاده نمایند
خانمهای حامله و خانمهای شیرده نباید ازرالوكسیفن استفاده كنند، همچنین خانمهایی كه به سرطان پستان یا سرطان آندومتر مبتلا هستند نیز نباید از این دارو استفاده نمایند. رالوكسیفن برای خانمهایی كه دارای علایم شدید یائسگی هستند مناسب نمی‌باشد زیرا ممكن است باعث بدتر شدن این علایم شود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید