پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خاطره‌های فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ سری A


خاطره‌های فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ سری A
فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ فوتبال ایتالیا پایان یافت، اما آیا فراز و نشیب‌های آن را به‌خاطر می‌آورید؟ اگر اینطور است شماها بهتر از من کارتان را بلد هستید و اما در اینجا چیزهائی را که از این فصل به خاطرم مانده البته با کمی تغییر تقدیم حضورتان می‌کنم. خاطره‌های فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ سری A جیمز ریچاردسن نویسنده گاردین را با هم می‌خوانیم.
بازیکن فصل؛ ابراهیموویچ
٭ برعکس بسیاری از بازیکنان نظیر میشل پلاتینی و مارکوفان باستین که حداقل بعد از ۶ ماه با فوتبال ایتالیا کنار آمدند، زلاتان ابراهیموویچ مهاجم سوئدی و باطراوت یوونتوس به‌طور غیرقابل منتظره‌ای عالی ظاهر شد.وی از روز اول بسیار جا افتاده نشان داد. در طول فصل تمام ویژگی‌های یک مهاجم شاداب را داشت، یعنی خلاقیت، جنجگوئی و سرانجام گلزنی.ابراهیموویچ با داشتن مهارت‌های تمام‌کننده‌ای توانست در اولین حضورش در سری۱۶A گل به ثمر برساند که آماری بیشتر از پلاتینی و فان ‌باستین داشت. به‌خاطر داشته باشید وی بازیکنی است که در کارهای گروهی هم عالی نشان داده و به همین دلیل به‌عنوان بهترین بازیکن فصل او را معرفی می‌کنم.
بهترین پیروز، شکست خورده؛ اینتر
٭ اینتر و سامپدوریا با هم بازی داشتند. شاگردان روبرتو مانچینی تا دقیقه ۸۶ با ۲ گل عقب بودند، اما اینتر تیمی نیست که به این زودی‌ها پا پس بکشد. سیاه و لاجوردی‌پوشان شهر میلان در طول ۴ دقیقه پایانی مسابقه ۳ گل به ثمر رساندند. به نظر می‌رسد، اینتر از لیورپول در استانبول هم بهتر کار کرده است!
بهترین بازی‌ها
یوونتوس ۳ ـ فیونتینا ۳
٭ بهترین بازی کدام است؟ لچه ۳ ـ اودینزه ۴ یا پارما ۶ ـ لیورنو ۴ و یا شاید هم یوونتوس ۳ ـ فیورنتینا ۳ که واقعاً همه چیز یک بازی دیدنی را دارا بود.
۲ حریف و رقیب دل‌آزرده با ۶ گل، یخ بازی را شکستند و البته پیش از بازی تمام حاضران در ورزشگاه یک دقیقه به‌خاطر فوت پاپ بزرگ سکوت کردند و بعد از آن شروع به دادن شعار علیه تیم مقابل ”ما شما را خواهیم کشت“ نمودند. سه مرتبه فیورنتینا از یوونتوس پیش افتاد و سه مرتبه هم یووه همه چیز را به تساوی کشاند. آخرین گل زمانی به ثمر رسید که زلاتان ابراهیموویچ ۲ مدافع را جا گذاشت توپ را به مارسلو زالایتا پاس داد و او نیز با هنرمندی تمام توپ را پشت سر دروازه‌بان فیورنتینا به گل تبدیل کرد، اما نمی‌توانیم از بازی زیبای فیورنتینا نیز بگذریم.
گل‌های فصل
شلیک پای چپ مونتلا مقابل کیه‌وو و ورونا اگرچه تنها یک بار اتفاق افتاد، واقعاً استثنائی بود. شلیک گوران پاندف بازیکن ”لاتزیو“ ”رم“ هم یک گل قشنگ بود چرا که او بعد از جا گذاشتن مدافعان بیکار یوونتوس توانست دروازه جی‌جی بوفون را فرو بپاشد.
بعد از آن شوت جانفرانکو زولا که شاهکار بود و در روز آخر رقابت‌های لیگ به سوی دروازه بوفون نواخته شد و یا کار دو نفره یا کوئینتا و دی‌میکله در روزی که اودینزه با نتیجه ۵ بر یک پالرمو را در هم کوبید، یا کوئینتا با یک چرخش، توپ را از مدافعان پالرمو که استیلی مثل زیدان داشت؛ ربود و دی میکله کار او را با یک گل تکمیل کرد و یا زمانی که آلبرتو گیلاردینو وارد بازی اینتر ـ پارما شد، پشت به دروازه توپ را گرفت و با یک دریبل سرپا آن را بالای سر خود انداخت و ضربه سر را بدون توجه به اطرافش به تور دروازه اینتر دوخت.همه اینها گل‌هائی دیدنی بودند، اما تفاوت چندانی بین آنها نبود. سپس گل پائولودی کانیو را که در ”دربی“ شهر رم به‌دست آمد، انتخاب می‌کنم. این بازیکن ۳۶ ساله که طی فصل تلاش کرد تا به باشگاه سال‌های نوجوانی‌اش برگردد، نیمی از بازی‌های فصل را از روی نیمکت نظاره‌گر بازی‌های هم‌تیمی‌هایش بود. کریسمس شد و تغییر مربی موجب گردید تا او دوباره به ترکیب برگردد و اولین بازی او در سال جدید توأم شد با بازی در ”دربی“ شهر رم.وی در این بازی بسیار خوب ظاهر شد. در دقیقه ۲۹ فابیو لیورانی یک پاس از میانه زمین برای پائولو دی‌کانیو ساخته و پرداخته کرد و او بعد از جا گذاشتن دو مدافع مرکزی رم، با یک شوت عالی دروازه این تیم را گشود.
ماجرای دل‌پیه‌رو
٭ ببخشید اگر در اینجا از آلساندرو دل‌پیه‌رو صحبت می‌کنم. طی سال‌های اخیر وی فصل‌های کم‌ گلی را داشته است، اما امسان نشان داد کمی سنش بالا رفته است.
وی هنوز ارزش واقعی‌اش را بیش از پیش می‌داند؛ ولی یادتان باشد او هنوز هم می‌تواند دفاع را دریبل کند.
گل‌های تعیین‌کننده بزند و روی هم رفته هنوز هم خطرناک است. وی سرانجام توانست برای یک بار هم که شده در یک بازی بزرگ نمایش خوبی داشته باشد بله دیدار میلان ـ یوونتوس را می‌گویم.
جائی که او سازنده تنها گل مسابقه بود، وی با سانتر چرخشی و ماتریکس‌وار، ترزگه را صاحب توپ کرد و دیوید هم توپ را گل کرد، اما برخورد او را طی بازی نیز فراموش نکنید.
زمانی که در بازی رم و یوونتوس تورین، لئوناردو کوفره او را زد، هیچ واکنشی نشان نداد و یا زبان گزنده وی در برابر فابیو کاپلو در تمام فصل کافی بود تا دن‌فابیو او را ۲۹ مرتبه در لیگ کنار بگذارد.
اداهای فردی
جایزه اداهای فردی هم می‌توانست نصیب دی‌کانیو شود، اما پائولو دی‌کانیو زمانی که در بازی ”لاتزیو“ ”رم“ و سامپدوریا در دور رفت، یک پنالتی غیرمنصفانه برای لاتزیو گرفته شد، سیمونه اینزاگی را از گل کردن پنالتی برحذر داشت، اما اینزاگی توپ را گل کرد، بعد از آن دی‌کانیو از وی خواست تا برای گل کردن آن چندان هم خوشحالی نکندن، اما گزینه دومی هم هست، صحنه غریب بازی اینتر چطور؟
سینیشا میهایلوویچ که به‌خاطر اظهارات بی‌دلیلش درباره جنایات اخیر صرب‌ها و همچنین رفتارهای نژادپرستانه‌اش نسبت به آدریان موتور زبانزد است، دو شوت از روی ضربه آزاد به سوی دروازه رمی‌ها نواخت. وی اکنون یک زوج مناسب پیدا کرده، آدریانو. اما در آن بازی‌ به‌جای هل دادن ۲ بازیکن، خیلی آرام برای ضربه آزاد با یکدیگر مشغول بازی سنگ، کاغذ قیچی شدند! دست آخر آدریانو ضربه ایستگاهی را زد و اینتر بازی را ۲ بر صفر برد.
پزشکان یوونتوس
٭ و حالا می‌خواهیم درباره مسئله یوونتوس تورین بگوئیم. هر باشگاهی دکتر تیمش را در دادن داروهای نیروزا به بازیکنانش مقصر نمی‌داند؛ اما آدریان موتو بعد از محرومیتش به‌علت استفاده از کوکائین، دکتر تیم را مقصر دانست. یووه باید این مسئله را در خود حل کند. آنها نیازی به این چیزها ندارند.
بدترین دیدار؛ دومین ”دربی“ شهر رم
بازی تیم‌های رم و لاتزیو ضعیف‌ترین و بی‌هیجان‌ترین ”دربی“ سری A بود. درست برخلاف دیدار اولشان، نود دقیقه تمام، احتیاط و ترس از سقوط دو تیم پایتخت را فرا گرفته بود. بازی بدون گل تمام شد و طرفداران هر دو تیم نسبت به نتیجه بازی معترض بودند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید