چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مشکلات پروستات


پروستات واقعاً چیست؟ اكثر مردم كلمه پرستات را شنیده اند، اما اطلاعات خلی كمی راجع به آن دارند و بسیاری از مردم حتی نمی دانند كه پروستات در كجای بدن قرار دارد. در حقیقت هنوز هم در مورد عملكرد پرستات، مسائلی وجود دارد كه پزشكان و دانشمندان دقیقاً آن را نفهمیده اند و باید در مورد آن بیشتر تحقیق نمایند.
غده پروستات، درست در زیر مثانه قرار دارد. پروستات تولید قسمتی از مایعی می كند كه اصطلاحاً به آن "منی" گفته می شود و این مایع در اوج لذت جنسی خارج می گردد. پروستات برای اینكه عمل خود را به خوبی انجام دهد، نیازمند هورمونهایی است كه از بیضه ها ترشح می گردند و در صورتی كه این هورمونهایی مردانه كه از بیضه ها ترشح می شوند مقدارشان كاهش یابد، پروستات كوچك می گردد. مایعاتی كه از غدد ترشح می شوند در اپی تلیوم غدد ساخته می شوند. اپی تلیوم عبارت است از لایه هایی از سلولهای ویژه كه به آنها اصطلاحاً سلولهای اپی تلیال گفته می شود. در تمام غدد، اپی تلیوم توسط بافتی به نام استروما محاصره می شود. در پروستات، این استروما حاوی رشته های عضلانی می باشد كه می تواند باعث ایجاد مشكلاتی در بیماریهای پروستات شود. در هنگام بزرگ شدن پروستات، هم اپی تلیوم و هم استروما بزرگ می گردند. بعلاوه، گرچه پروستات شبیه یك عضو منفرد می باشد، اما در واقع از دو قسمت مختلف تشكیل شده است كه هركدام از این قسمتها، مستعد ابتلاء به بیماریهای مختلفی می باشند.
با وجود اینكه ممكن است كمی پیچیده به نظر آید، اما دانستن این موضوع كه پروستات از دو قسمت داخلی و خارجی تشكیل شده و هردوی این قسمتها از غددی (اپی تلیوم) كه توسط بافت (استروما) حاوی عضلات احاطه شده تشكیل یافته اند، می تواند به درك ما از بیماریهایی كه پروستات را گرفتار می سازند و نحوه درمان آنها كمك بسیاری نماید.
در نزدیكی پروستات، دو عضله حلقوی تنگ كننده وجود دارد كه به آنها اصطلاحاً "اسفنكتر" گفته می شود. این اسفنكترها باعث كنترل مثانه و توقف نشت كردن ادرار از مثانه می شوند. آنها همچنین به خروج مایع منی در هنگام اوج لذت جنسی كمك می كنند. عضله حلقوی كه در زیر پروستات قرار دارد و به آنها اصطلاحاً "اسفنكتر خارجی مثانه" گفته می شود، به ویژه برای جلوگیری از نشت ادرار از مثانه به بیرون، اهمیت دارد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید