پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

التهاب پروستات (پروستاتیت)


پروستاتیت یا التهاب پروستات معمولاً در نتیجه یك عفونت مجاری ادراری كه به پروستات گسترش یافته است ایجاد می گردد. التهاب پروستات را معمولاً با آنتی بیوتیك درمان می كنند.
التهاب حاد پروستات
التهاب پروستات می تواند در هر سنی ایجاد شود و اغلب بعلت عفونت است. گرچه التهاب مثانه (سیستیت) در خانمها بسیار شایع می باشد و باعث سوزش و تكرر ادرار می گردد، اما این علایم می تواند در آقایان هم رخ دهد. چنین علایمی ممكن است به علت عفونت پروستات كه اصطلاحاً به آن "التهاب حاد پروستات" گفته می‌شود ایجاد گردد. در این حالت، بیمار تب كرده و حال عمومی اش بد می شود. در مردان مسن تر كه به بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) نیز دچار هستند، هرگونه مشكلات قبلی پروستات می توانند بدتر شوند و گاهی اوقات باعث احتباس یا بند آمدن ادرار شود.
در بعضی مواقع، یك عفونت بیضه كه اصطلاحاً به آن "اپیدیدیمیت" گفته می شود باعث پیچیده تر شدن مشكلات التهاب پروستات شده و علامی آن ممكن است بر علایم التهاب پروستات غلبه نماید. این وضعیت نیز توسط تجویز آنتی بیوتیكهای مناسب درمان می گردد.
با این حال،پروستات نمی تواند خیلی خوب آنتی بیوتیكها را جذب نماید و بعضی از آنتی بیوتیكها نیم توانند اثر خود را بر روی پروستات بگذارند. در صورتی كه به یك عفونت پروستات مشكوك هستیم، بهترین نوعی از آنتی بیوتیكها كه می توانیم بكار ببریم اصطلاحاً به گروه "كینولون ها" معروف هستند. داروهای این گروه عبارتند از: سیپروفلوكساسین، اوفلوكساسین و نورفلوكساسین. اهمیت زیادی دارد كه طول مدت استفاده از آنتی بیوتیكها به اندازه ای باشند كه به طور كامل از عفونت پاك شوند كه معمولاً چند هفته به طول خواهد كشید. دوره درمان باید كامل شود و حتی اگر علایم عفونت به طور كامل هم از بین رفت، برای جلوگیری از عود مجدد عفونت، داروهای آنتی بیوتیك باید تا آخر دوره مصرف شوند.
مصرف مقادیر زیاد آب و مایعات و نیز استراحت كردن بسیار اهمیت دارد. انجام فعالیتهای جنسی می تواند مفید باشد زیرا در هر بار كه مایع منی خارج می گردد، مقداری از بقایای عفونت را هم خارج می سازد. به ندرت ممكن است یك آبسه در پروستات ایجاد شود. در چنین مواردی با استفاده از یك عمل جراحی شبیه TURP چرك را خارج می سازند.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید