پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میزان بروز پرفشاری خون


پاسخ به این سوال كه چقدر پرفشاری خون در جامعه شایع می‌باشد بستگی به معیارهایی دارد كه برای تشخیص پرفشاری خون استفاده می‌كنیم. شیوع پرفشاری خون با افزایش سن بالا می‌رود، به ویژه در جوامعی كه مصرف نمك در رژیم غذایی آنها زیاد است. بنابراین وقتی شیوع پرفشاری خون را در جامعه بررسی می‌كنیم، باید به مسئله سن افراد هم توجه داشته باشیم. خانم‌ها در سنین قبل از یائسگی نسبت به مردان هم سن خود دارای فشارخون كمتری هستند، اما از سن ۵۰ سالگی به بعد تفاوت چندانی از نظر فشارخون بین خانم‌ها و آقایان دیده نمیشود.
این امر به این علت است كه قبل از یائسگی، خانم‌ها به علت داشتن هورمون استروژن، نسبتاً از ابتلاء به بیماریهای قلبی محافظت میشوند. بعد از یائسگی به علت این كه سطح هورمون استروژن در خانم‌ها پایین می‌آید، خانم‌ها هم مانند آقایان دچار بیماریهای قلبی میشوند. هر خط یا مرزی كه بین فشارخون بالا و فشارخون طبیعی كشیده میشود و آنها را از یكدیگر جدا می‌كند، دلبخواهی و اختیاری است. حتی اگر فشارخون شما در محدوده میانگین جامعه قرار دارد، شما نسبت به كسی كه فشارخونش از این حد كمتر است بیشتر در معرض خطر هستید. بنابراین فشارخون ۱۴۰/۸۰ نسبت به فشارخون ۱۳۰/۷۰ دارای پیش آگهی بدتری خواهد بود. با این حال با دانسته‌های فعلی، پزشكان معتقدند كه بهتر
است فشار خونهای بالاتر از ۱۶۰/۹۰ را درمان دارویی نمود.
حدود ۲۵ درصد مردم دارای فشارخون دیاستولیك ۹۰ یا بیشتر هستند. این گونه افراد نیاز به درمان دارویی خواهند داشت. اگر فشارخون دیاستولیك شما زیر ۹۰ میباشد اما فشار سیستولیك شما بالاتر از ۱۶۰ است، شما دچار پرفشاری خون ایزوله یا مجزا هستید. این وضعیت در افراد با سنین كمتر از ۶۰ سال به ندرت دیده میشود، اما در ۲۰ تا ۳۰ درصد اشخاص بالای ۸۰ سال دیده میشود. تحقیقات اخیر نشان داده است كه درمان دارویی برای پایین آوردن فشار سیستولیك در پیشگیری از سكته قلبی و سكته مغزی بسیار موثر است.
در بریتانیا حدود ۷ تا ۱۰ میلیون نفر دارای فشارخون بالا هستند. عوامل اقتصادی- اجتماعی نقش مهمی در ایجاد فشارخون دارد، به طوری كه افرادی كه در مناطق فقیرنشین بریتانیا زندگی می‌كنند دارای فشارخون بیشتری هستند. تخمین زده میشود كه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد بالغ نیاز به درمان دارویی فشارخون داشته باشند. بنابراین پرفشاری خون شایع‌ترین اختلال مزمن طبی در جهان غرب میباشد. حدود ۵۰ میلیون نفر در آمریكا وجود دارد كه فشار خونشان در حدی است كه نیاز به درمان دارند و حدود همین تعداد هم در اروپا وجود دارد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید