جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اثرات دراز مدت بالا بودن فشارخون


گرچه اثرات دراز مدت خطرناكی در بالابودن فشارخون وجود دارد، اما باید تاكید نمود كه تمام این عوارض را می‌توان با درمان فشارخون پیشگیری نمود.
- قلب، عضله‌ای است كه خودش هم به خون نیاز دارد. خونرسانی به خود عضله قلب توسط شریان‌هایی به نام شریان‌های كرونری انجام میشود. اگر این شریان‌های كرونری باریك شوند. خون نمی‌تواند به اندازه كافی به عضله قلب برسد. بنابراین وقتی قلب نیاز دارد كه كار بیشتری انجام دهد مثلاً وقتی شما از پله‌های یك ساختمان بالا می‌روید، عضله قلب نمی‌تواند برحسب نیازیش مقدار بیشتری خون و اكسیژن دریافت نماید. در این حالت در قفسه سینه احساس درد ایجاد میشود كه اصطلاحاً به آن ایسكمی میوكارد یا آنژین قلبی گفته میشود.
- اگر یك شریان كرونری باریك شود و سپس یك لخته خون هم در آن تشكیل گردد، قسمتی از عضله قلب كه آن شریان به آن قسمت خونرسانی می‌كرد از بین خواهد رفت. این وضعیت را اصطلاحاً یك ترومبوز كرونری یك آنفاركتوس میوكارد و یا یك سكته قلبی می‌نامند.
- اگر در طی چند سال بر اثر بالا بودن فشارخون، شریان‌ها باریك شده و از انعطاف‌پذیری آنها كاسته شود و سفت و سخت گردند، برای قلب مشكل خواهد بود كه خون را به تمام نقاط بدن تلمبه كند. این فشار زیادی كه
بر روی قلب تحمیل می‌گردد در نهایت باعث صدمه به آن شده و قلب را دچار نارسایی می‌كند. در نتیجه در ریه‌ها آب جمع میشود و باعث تنگی نفس میشود. این وضعیت را اصطلاحاً نارسایی احتقانی قلب یا به طور ساده‌تر نارسایی قلبی می‌نامند.
- باریك شدن شریانی كه خون و اكسیژن را به مغز می‌رساند می‌تواند منجر به از دست رفتن موقتی عملكرد قسمتی از مغز شود كه آن شریان به آن قسمت خونرسانی می‌كرد. این وضعیت را اصطلاحاً حمله ایسكمیك موقت یا TIA می‌نامند. بسته شدن دائمی شریان توسط یك لخته خون، باعث از بین رفتن قسمتی از مغز میشود كه آن شریان مسئول خونرسانی به آن قسمت بود و موجب سكته مغزی می‌گردد.
- رگهای كوچك پاها هم می‌توانند آسیب دیده و سبب شوند كه خون كافی به پاها نرسد. در این حالت در هنگام راه رفتن، در عضلات ساق پاها درد ایجاد میشود.
- رگهای كوچك داخل چشم‌ها هم ممكن است بر اثر پرفشاری خون آسیب ببیند، گرچه این وضعیت ممكن است تا وقتی كه آسیب شدید به آنها وارد نشده، مشخص نباشد. به ندرت در فشارخونهای خیلی بالا ممكن است در اثر خونریزی رگها به شكبیه چشم آسیب وارد آید. این وضعیت را اصطلاحاً پرفشاری خون بدخیم می‌نامند، گرچه با درمان مناسب، نتیجه خیلی خوبی عاید بیمار خواهد شد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید