جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درد سینه


درد سینه
نباید فكر كرد كه تمام دردهای سینه مربوط به بیماری كرونری قلب می باشد. هیچكس این فكر را نمی كند كه برای مثال وقتی كه به زمین می خورد و دنده هایش درد می گیرد این درد مربوط به بیماری كرونری قلب باشد. همچنین اكثر ما دچار دردهای سوء هاضمه و معده شده ایم كه می تواند به سینه نیز انتشار یابد. شما ممكن است فكر كنید كه تشخیص بین درد سینه ای كه براثر بیماری قلبی ایجاد شده است از سایر علل درد سینه راحت می باشد اما حقیقت این كار حتی برای پزشكان متخصص نیز دشوار خواهد بود
آنژین قلبی: آنژین قلبی وضعیتی است كه موجب درد سینه در هنگام فعالیت كردن می شود و با استراحت كردن، این درد از بین می رود. در بیماری كرونری قلب، این درد از رشته های عضلات قلب كه به اندازه كافی به آنها اكسیژن نمی رسد ایجاد می شود. آنژین قلبی معمولاً حدود ۲ یا ۳ دقیقه طول می كشد و هیچگاه بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نخواهد كشید. این درد معمولاً وقتی كه شما از یك سر بالایی بالا می روید، در مقابل یك باد شدید راه می روید یا وقتی كه از پله ها بالا می روید ایجاد می شود اما می تواند با یك فعالیت مختصر مثل اقدام برای لباس پوشیدن نیز ایجاد گردد. این درد معمولاً در هوای سرد و وقتی كه شما بعد از خوردن غذا، اقدام به فعالیت نمایید، بیشتر می شود
آنژین قلبی ناپایدار: به طور كلی، دردهای آنژین قلبی نسبتاً قابل پیش بینی هستند و می توانیم حدس بزنیم كه چه مواقعی باید منتظر این دردها باشیم، اما اگر شریانهای كرونری باز هم بیشتر باریك شوند و یا یك لخته خون در آن ایجاد شود، بیماری می تواند وارد مرحله جدید شود كه اصطلاحاً به آن "آنژین قلبی ناپایدار" (Unstable angina) گفته می شود. در چنین مواقعی، حتی با انجام كارهای سبك و یا كمی راه رفتن هم ممكن است دردهای سینه ایجاد شوند. گاهی اوقات شما ممكن است با دردهای ناگهانی سینه از خواب بیدار شوید. هرگونه تغییری كه در الگوی درد ایجاد شود را باید به اطلاع پزشكتان برسانید تا مشخص گردد كه آیا به آنژین قلبی ناپایدار مبتلا شده اید یا خیر. آنژین قلبی ناپایدار می تواند منجر به سكته قلبی شود، بنابراین اهمیت زیادی دارد كه برای پیشگیری از آن اقداماتی صورت گیرد.
سكته قلبی: در هنگامی كه سكته قلبی رخ می دهد، درد همانند آنژین قلبی می باشد، اما در این موارد به جای اینكه با استراحت كردن، درد از بین برود، شدت درد بیشتر می گردد. افرادی كه قبلاً دچار سكته قلبی شده اند، از درد آن بعنوان بدترین دردی كه در عمرشان داشته اند یاد می كنند. كسی كه دچار سكته قلبی شده است ممكن است به نظر رنگ پریده و دارای عرق ریزش فراوان برسد و اگر به او دست بزنیم احساس سردی خواهیم نمود. حال این افراد اغلب بدبوده و ممكن است استفراغ كند. بعضی از افرادی كه دچار سكته قلبی شده اند ممكن است قبلاً هیچگونه علامت یا شكایتی از بیماری قلبی نداشته باشند. با این حال، اكثر آنها به مدت چند هفته یا چند ماه كه رگهای كرونری شان در حال تنگ شدن بوده است، دارای دردهای آنژین بوده اند. تفاوتی كه بین آنژین و سكته قلبی وجود دارد در این است كه در آنژین، عضلات قلب دچار كمبود اكسیژن می شوند اما آسیبی به این عضلات وارد نمی آید اما در سكته قلبی به علت نرسیدن اكسیژن، این عضلات از بین رفته و می میرند. در حدود ۲۰ درصد موارد، علایم سكته قلبی ممكن است خفیف بوده و اغلب با درد معده یا سوء هاضمه اشتباه می شوند. این وضعیت بیشتر در افراد سالخورده و كسانی كه به مرض قند (دیابت) مبتلا هستند دیده می شود كه شاید به این دلیل باشد كه اعصاب مربوط به درد این گونه افراد ازحساسیت كمتری برخوردار است.
نحوه شناسایی درد قلبی:
- یك درد مبهم كه با نفس كشیدن، بدتر نمی شود.
- دردی كه معمولاً در وسط سینه قرار دارد اما ممكن است به سمت چپ، به هردو دست یا به سمت گردن و فك پایین نیز كشیده شود.
- این درد بصورت یك درد سنگین، درد سوزشی، قرار گرفتن سینه در یك گیره یا منگنه و یا وجود وزنه ای بر روی سینه توسط بیماران توصیف می گردد
سایر علل درهای سینه
همه ما گاهی اوقات دچارد دردهای سینه شده ایم، همانگونه كه بقیه قسمتهای بدن ما ممكن است دچار درد شود. علل شایعی كه می توانند باعث درد سینه شوند عبارتند از:
سوء هاضمه یا درد سر معده
مری كه دهان را به معده متصل می كند، درست در پشت قلب قرار گرفته و دارای همان عصب رسانی قلب می باشد، بنابراین تعجبی ندار اگر دردی كه از مری ایجاد می شود و باعث سوزش سرمعده می شود همانند درد قلبی احساس شود. سوزش سرمعده می تواند در هر زمانی ایجاد شود اما معمولاً وقتی كه معده خالی است یا اینكه نیم ساعت بعد از
صرف غذا بروز می كند. سوزش سرمعده همچنین می تواند در شب و هنگامی كه شما دراز كشیده اید هم ایجاد شود زیرا در این

حالت، مقداری اسید از معده به سمت مری برگشت می كند و باعث تحریك و درد مری می گردد. در هنگام سوزش سرمعده، خوردن غذا یا نوشیدن شیر یا داروهای آنتی اسید می تواند به تسكین این درد كمك نماید، اما نوشیدن مایعات داغ و الكل باعث بدتر شدن درد می گردد.
با این حال، سوزش سرمعده كه براثر سوء هاضمه ایجاد می شود، هیچگاه با انجام فعالیت و یا تمرینات ورزشی ایجاد نمی شود و اگر شما در هنگام راه رفتن، احساس درد در سینه می كنید، حتی اگر همراه با آروغ زدن هم باشد، احتمال زیادی دارد كه این درد مربوط به قلب باشد و نه معده. برای مطمئن شدن از منشاء درد سینه تان، به پزشك مراجعه نمایید.
پلورزی
عفونتهای سینه مانند ذات الریه (پنومونی) می توانند باعث دردهای سینه ای شوند كه اصطلاحاً به آنها "پلورزی" گفته می شود. این درد معمولاً به صورت تیز و تركشنده بوده و فقط در یك سمت سینه ایجاد می شود و در هنگام سرفه كردن یا انجام یك نفس عمیق، بدتر می گردد. این درد كاملاً از درد ثابت و مبهمی كه در موارد درد قلبی ایجاد می شود، متفاوت می باشد.
درد عضلات سینه
در قسمت پشت سینه و در بین دنده ها، عضلات متعددی وجود دارند كه نقش مهمی در عمل تنفس كردن، بازی می كنند. همانند تمام عضلات بدن، این عضلات نیز می توانند به دردهای روماتیسمی دچار شوند. این در معمولاً منحصر به قسمت كوچكی از سینه می شود (در جلو یا عقب سینه۹ و در هنگام نشستن یا خوابیدن در بعضی وضعیتها بدتر می شود. معمولاً این دردها از چند ساعت تا چند روز طول می كشند و سپس خودبخود بهبود می یابند و دوباره چند هفته بعد تكرار می گردند.
سایر علل دردها سینه كه شیوع كمتری دارند، عبارتند از:
زونا: بیماری زونا می تواند باعث درد شدیدی در اطراف سینه شود كه بعد از ۲ یا ۳ روز در محل درد، تاولهایی ایجاد می گردد.
عفونتهای ویروسی: ویروسهای سرماخوردگی ا آنفلوانزا می توانند غضروفهایی را كه باعث اتصال دنده ها به جناغ سینه می شوند را گرفتار سازند. در چنین مواردی، با دست زدن به سینه و یا فشار دادن آن، احساس دردی ایجاد می شود كه با دردهای قلبی كاملاً متفاوت می باشد.
به دام افتادن عصب: گاهی اوقات،، فشاری كه بر روی یك عصب در گردن یا پشت ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد درد در بازو یا اطراف سینه شود. این وضعیت می تواند به علت وارد آمدن آسیب به دیسك بین مهره ای یا بوسیله آرتریت ستون فقرات ایجاد شود. علت نسبتاً شایع دیگری كه به خصوص در خانمها دیده می شود، فشردگی یك استخوان مهره در ستون فقرات می باشد كه معمولاً بر اثر پوكی استخوان ایجاد می گردد.
طپش قلب
احساس طپش قلب (وقتی كه ضربانهای قلب نامنظم می شوند) در افراد سالم بسار شایع می باشد. معمولاً براثر استرس، فشار عصبی، سیگار كشیدن یا نوشیدن مقادیر زیاد چای یا قهوه، این احساس طپش قلب ایجاد می شود.
افراد دچار بیماری كرونری قلب نیز می توانند دچار مشكلاتی در ناهماهنگی ریتم قلب شوند، اما این وضعیت به احتمال زیاد، بعد از یك سكته قلبی بروز می كند و پزشك شما در چنین مواقعی با دادن داروهای ویژه، سعی در كنترل این مشكلات می كند. اگر این احساس طپش قلب، همراه با از حال رفتن، تنگی نفس یا درد سینه باشد، شما باید سریعاً با پزشك خود این مشكلات را مطرح نمایید.
تنگی نفس
دلایل مختلف بسیاری برای ایجاد تنگی نفس در افراد وجود دارد كه شایع ترین آنها عبارتست از: برونشیت مزمن، آمفیزم و آسم. نارسایی قلبی نیز می تواند باعث تنگی نفس شود و در افرادی كه سكته قلبی كرده اند نیز ممكن است ایجاد گردد. اگر قلب به خوبی نتواند عمل تلمبه كردن خود را انجام دهد، مایعات در بافتها و ریه ها جمع شده و احتباس می یابند و در نتیجه تنگی نفس ایجاد می شود. در چنین مواردی، بیمار در هنگام دراز كشیدن مشكل خواهد داشت و در نیمه های ب با مشكلات تنفسی از خواب بیدار خواهد شد. این افراد همچنین ممكن است دچار سرفه های همراه با خلط كف آلود یا خونی شوند.
وقتی كه مایعات در جاهای دیگری از بدن تجمع پیدا كنند، شما ممكن است از ورم ردن مچ پاهایتان شاكی باشدی و یا اینكه به علت ورم كبد و روده تا، از در معده شكایت نمایید. وقتی كه شما دچار یك بیماری قلبی هستیدن وجود تنگی نفس یا سرفه كه در عرض چند روز بهبود نمی یابد، می تواند علامت هشدار دهنده و با اهمیتی باشد. امروزه برای درمان نارسایی قلبی، داروهای خوبی كشف شده است و هرچه زودتر شما به درمان آن بپردازید، بهتر خواهد بود.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید