پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مراجعه به پزشک


ازهر چهار نفری كه به سوءهاضمه دچار هستند، سه نفرشان هیچگاه به خاطر این مسئله به پزشك مراجعه نمی‌كنند و با تغییر در نحوه زندگی و یا مصرف داروهای بدون نسخه‌ای كه از داروخانه‌ها تهیه می‌كنند، با سوءهاضمه خود كنار می‌آیند.
علایم بد
اگر شما دچار هر یك از علایمی كه در اینجا بیان میشود، هستید، بدون هیچگونه معطلی باید به پزشك مراجعه نمایید زیرا ممكن است این علایم به خاطر یك بیماری خطرناك مثل سرطان معده ایجاد شده باشد. تشخیص زودرس و درمان به موقع باعث ایجاد شانس زیادی در معالجه این بیماریهای خطرناك میشود. این علایم بد عبارتند از:
- كاهش وزن بدون دلیل
- بی‌اشتها شدن
- اشكال در قورت دادن و بلع
- استفراغ خونی یا استفراغ موادی به رنگ قهوه‌ای
- دفع مدفوع خونی
- سوءهاضمه‌ای كه بر اثر مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن یا دیكلوفناك ایجاد شده باشد.
همچنین در صورتی كه سوءهاضمه شما دارای این علایم هم نباشد، در صورتیكه بعد از دو هفته كه با تغییر در نحوه زندگی و مصرف داروهای بدون نسخه، این سوءهاضمه هنوز باقی بود، باید به پزشك مراجعه نمایید.
اگر سن شما بالاتر از ۴۰ سال می‌باشد و تازه برای اولین بار است كه دچار سوءهاضمه شده‌اید و یا اینكه سوءهاضمه‌ای كه جدیداً پیدا كرده‌اید با انواعی كه قبلاً دچار آن بوده‌اید، تفاوت دارد، باید سریعاً به پزشك مراجعه نمایید. پزشك شما ممكن است قبل از اینكه درمان شما را شروع نماید، اقدام به انجام چندین آزمایش و بررسی دیگر نماید.
اقدامات پزشك
پزشك در ابتدا از شما سوالات زیادی درباره علایمی كه شما دچار آن شده‌اید خواهد پرسید، مانند از چه هنگامی این علایم شروع شده، چه چیزی باعث بروز این علایم شده، چه كارهایی
باعث تسكین آن میشود و سوالاتی از این قبیل.
سپس او شروع به معاینه شما می‌كند و با دست زدن بر روی شكم شما، به شناسایی محل درد می‌پردازد. اگر بعد از انجام این كارها، پزشك به موارد خاصی مشكوك شد، ممكن است برای شما تقاضای انجام آزمایشاتی بنماید.
علایم بد و هشدار دهنده
بعضی از علایم ممكن است نشانه وجود یك بیماری وخیم و خطرناك باشند و شما باید در صورت وجود هر یك از این علایم، سریعاً به پزشك مراجعه نمایید:

- كاهش وزن

- از دست دادن اشتها

- اشكال در بلع غذا

- استفراغ خونی یا استفراغ موادی به رنگ قهوه‌ای

- سیاه رنگ شدن مدفوع (بعلت وجود خون در آن)

- ایجاد سوءهاضمه در هنگام مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل آسپیرین و ایبوپروفن
آزمایشاتی كه پزشك ممكن است درخواست نماید، عبارتند از:
-
آزمایش معمولی خون: این آزمایش ساده برای بررسی اختلالات شایع مثل كم خونی بكار می‌رود.
-
آندوسكوپی
-
رادیوگرافی با استفاده از ماده حاجب (باریوم)
-
آزمایش شناسایی عفونت هلیكوباكترپیلوری
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید