پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خود درمانی سوءهاضمه


علایم سوءهاضمه به قدری شایع هستند كه ما معمولاً اهمیت چندانی بهاینگونه داروها انواع مختلفی دارند كه می‌ آنها نمی‌دهیم و با مصرف داروهای بدون نسخه‌ای كه از داروخانه‌ها تهیه می‌كنیم، اقدام به درمان آنها می‌كنیم. توان آنها را به راحتی تهیه نمود، با این حال باید به خاطر بسپارید كه وجود این علایم به این معنی است كه به هر حال مشكلی در دستگاه گوارش وجود دارد و اگر شما دچار چیزی بیشتر از علایم خفیف گاه‌گاهی هستید، لازم است بجای اینكه خودتان با این مشكل برخورد نمایید، درمان آن را به پزشك محول نمایید.
اولین اقدامات درمانی
اگر شما اخیراً یكی، دو بار دچار سوءهاضمه خفیف شده‌اید، بهرت است سعی نمایید كه تغییراتی در زندگی خود بدهید تا نسبت به معده خود، مهربان‌تر باشید.
تغییراتی در نحوه زندگی
اگر شما گاهی اوقات دچار سوءهاضمه میشود، می‌توانید با تغییراتی كه در زندگی‌تان می‌دهید، مشكل سوءهاضمه خود را برطرف نمایید.
- اگر سیگاری هستید، دست از این كار بردارید.
- سعی كنید كه وزن خود را كم نمایید و به میزان حركت و تمرینات ورزشی خود اضافه نمایید. بجای اینكه با اتوبوس و یا ماشین خودتان به این طرف و آن طرف بروید، شما باید با راه رفتن و یا استفاده از دوچرخه این كار انجام دهید.
- از مشروبات الكلی پرهیز نمایید.
- از یك رژیم غذایی سالم استفاده كنید. از غذهای چرب مثل غذاهای سرخ كردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز كمتر استفاده نمایید و بیشتر از میوه‌ها، مرغ یا ماهی كباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده كنید.
- مقدار فیبر را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید. فیبر در میوه‌ها و سبزیجات و نان سبوس‌دار به میزان زیادی وجود دارد.
- از مصرف ادویه‌های تند، نمك و سركه خودداری نمایید. بعضی از غذاهای سالادی (مثل پیاز و گوجه فرنگی) اغلب ممكن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.
- از مصرف كافئین كه در قهوه، چای و نوشابه‌های كولادار وجود دارد كمتر استفاده نمایید.
- از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری نمایید. قبل از اینكه
دراز بكشید، چند ساعت به غذایی كه خورده‌اید فرصت بدهید تا هضم شود.
- معده ما دوست دارد كه نظمی در غذا خوردن وجود داشته باشد و وقتی شما همیشه سه یا چهار وعده غذا در سر ساعات معینی می‌خورید، بهتر كار خود را انجام می‌دهید.
- اضطراب واسترس بر روی كار كردن عضلات معده اثر می‌گذارند، بنابراین سعی نمایید كه در طول روز، بعضی اوقات به خودتان آرامش دهید. بر اثر مصرف داروهایی مثل آسپیرین و داروهای ضد التاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، دیكلوفناك سدیم، ‌پیروكسیكام، ‌ایندومتاسین و مفنامیك اسید، ممكن است سوءهاضمه ایجاد شود و یا اینكه وضعیت موجود، بدتر گردد. این نوع داروها را معمولاً افراد برای تسكین درد و یا در بیماریهای مفاصل مصرف می‌كنند. این داروها باعث كاهش التهاب میشوند كه این كار را با كاهش تولید ماده‌ای در بدن به نام پروستاگلاندین‌ها (Prostaglandin) انجام می‌دهند. پروستاگلاندین‌ها به غیر از اینكه در مفاصل ایجاد التهاب می‌كنند، دارای یك اثر مفید در معده هستند كه باعث محافظت معده در مقابل اسید میشود. بنابراین تعجبی ندارد كه مصرف داروهایی كه باعث كاهش پروستاگلاندین‌ها میشوند دارای عوارض جانبی مثل سوءهاضمه و ایجاد زخم معده باشد.
شما ممكن است متوجه شده باشید كه مصرف استامینوفن‌ بجای آسپیرین می‌تواند از بروز سوءهاضمه جلوگیری نماید، اما هیچگاه بدون مشورت با پزشكتان، مصرف داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن را قطع ننماید.
مشورت با دكتر داروساز
ایجاد تغییر در نحوه زندگی، همیشه هم برای خلاص شدن از سوءهاضمه كافی نمی‌باشد، اما اگر شما دارای علایم نگران‌كننده‌ای نیستید، منطقی است كه به مدت دو هفته سعی نمایید كه خود را درمان نمایید. برای این منظور، می‌توانید با مشورت با یك دكتر داروساز، از داروهایی كه به نسخه پزشك نیازی ندارند استفاده نمایید. دكتر داروساز با اطلاعاتی كه دارد می‌تواند براساس علایم شما، داروهای مناسبی را به شما توصیه نماید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید