سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

شیردادن از پستان


عفونت پستان در شش هفته اول شیردادن به نوزاد شیوع بیشتری دارد، گرچه بعضی از خانمها وقتی كه كودك خود را از شیر می‌گیرند و دیگر به او شیر نمی‌دهند تازه به عفونت پستان دچار می‌گردند. در صورت امكان باید از وقوع عفونت پستان جلوگیری شود زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما در هنگام شیر دادن به كودكتان دچار مشكل هستید و احساس راحتی نمی‌كنید، این مشكل را با پزشك خود در میان بگذارید.
اولین علایم عفونت پستان عبارتند از:‌ درد، تورم، قرمز شدن و حساسیت بیش از حد آن و شما ممكن است حال عمومی‌تان خوب نباشد و تب داشته باشید. همچنین ممكن است مثل مواقعی كه دچار آنفلوانزا شده‌اید، به درد عمومی بدن و سردرد مبتلا شوید. شما ممكن است قبل از اینكه عفونت ایجاد شود، از بروز تركها و شكافهایی در نوك پستان یا پوست اطراف آن آگاهی داشته باشید. اگر شما قبلاً دچار مشكلی در یكی از پستانهایتان شده‌اید و به خاطر عدم تخلیه شیر، پستان متورم شده است، احتمال وجود عفونت در آن بسیار زیاد می‌باشد. این وضعیت بدین خاطر رخ می‌دهد كه جریان شیر به طور طبیعی هر گونه میكروب مزاحمی را شسته و به خارج می‌برد، اما در مواقعی كه شیر جریان نداشته و تخلیه نمی‌شود، این میكروبها در پستان باقی می‌مانند. بسیاری از مادران متوجه شده‌اند كه شیر دادن از یك پستان خیلی راحت‌تر از پستان دیگرشان می‌باشد و معمولاً خانمهای راست دست راحت‌تر هستند كه از پستان چپشان به نوزاد شیر بدهند. در این موارد، آن پستانی كه كمتر از آن شیر می‌دهند، دچار پرشدگی شده و در نتیجه مستعد ایجاد عفونت می‌گردد.
اگر شما مشكوك هستید كه پستانتان دچار عفونت شده است باید هر چه زود به پزشك مراجعه نمایید. پزشك احتمالاً برای شما یك داروی آنتی بیوتیك مناسب تجویز خواهد نمود كه بر روی شیر دادن شما هم مشكلی ایجاد نكند. اهمیت زیادی دارد كه شما از همان پستان دچار عفونت شده نیز به نوزاد خود شیر بدهید، زیرا تخلیه كامل شیر از آن، خطر ایجاد آبسه در آن پستان را كم می‌كند. كودك شما از خوردن میكروبهایی (باكتریها) كه در شیرتان وجود دارد آسیبی نخواهد دید زیرا این میكروبها به آسانی در اثر وجود اسیدی كه در معده كودكان وجود دارد كشته خواهند شد و از بین می‌روند. اگر شما به هر دلیلی قادر به شیر دادن نیستید باید با استفاده از دست یا با كمك یك شیر دوش، شیر آن پستان را تخلیه نمایید.
اگر با مصرف داروهای آنتی بیوتیك، عفونت پستان سریعاً برطرف نشد، احتمال زیادی وجود دارد كه در پستانتان آبسه ایجاد شده باشد. در
چنین مواردی پزشك مجبور است كه اقدام به تخلیه آبسه نماید. عمل تخلیه آبسه، یك عمل
جراحی بسیار ساده‌ای است كه با تزریق یك آمپول بی‌حس كننده انجام می‌گردد. امروزه با استفاده از سوزنهای خیلی باریك اقدام به تخلیه آبسه كه تجمعی از چرك می‌باشد می‌كنند. این روش را اصطلاحاً مكش یا آسپیراسیون می‌نامند و ممكن است لازم باشد كه چند بار تكرار گردد. تا همین اواخر، جراحان مجبور بودند كه برای بیرون آوردن یك آبسه، یك برش بر روی پوست داده و آن را بیرون بیاورند. البته امروزه نیز گاهی اوقات بعضی از پزشكان از این روش استفاده می‌كنند. همینكه آبسه تخلیه شد شما می‌توانید به شیردادن كودك خود ادامه دهید و هیچ دلیلی ندارد كه شما در آینده به چنین وضعیتی دچار شوید.
سایر عفونتهای پستان
خانمهایی كه از پستان خود شیر نمی‌دهند، گاهی اوقات دچار عفونتی می‌شوند كه معمولاً در منطقه‌ای نزدیك به نوك پستان قرار دارد. این خانمها معمولاً در سنین حدود ۲۵ تا ۳۵ سالگی هستند و حدود ۹۰ درصد آنها سیگاری می‌باشند. به نظر می‌رسد كه چیزی در دود سیگار وجود دارد كه باعث صدمه زدن به مجاری شیری اصلی در زیر نوك پستان میشود و موجب عفونت آن می‌گردد. این بیماری كه اصطلاحاً به آن ماستیت پری داكتال (Periductal Mastitis) گفته میشود، باعث درد و قرمزی منطقه اطراف نوك پستان می‌گردد و گاهی اوقات در زیر آن یك توده ایجاد میشود.
به طور طبیعی آنتی بیوتیكها باعث از بین رفتن عفونت می‌گردند اما اگر با مصرف آنتی‌بیوتیكها، عفونت برطرف نشد، احتمالاً یك آبسه ایجاد شده است. در چنین مواردی مجبور هستید كه با مراجعه به پزشك، اقدام به تخلیه آبسه نمایید.
متأسفانه به علت اینكه تخلیه آبسه باعث برداشتن مجاری آسیب دیده نمی‌شود، احتمال زیادی وجود دارد كه دوباره این مشكل عود نماید. گاهی اوقات، مجاری شیری به قدری شدید آسیب دیده‌اند كه یك سوراخ ایجاد می‌كند و باعث میشود كه مایعاتی از آن به خارج نشت یابد و از التیام آن جلوگیری می‌كند. این وضعیت را اصطلاحاً فیستول مجرای پستانی می‌نامند. اگر شما به این مشكل دچار شده‌اید یا از بروز عفونتهای مكرر ناراحت هستید، ممكن است نیاز به یك عمل جراحی كوچك برای برداشتن مجاری آسیب دیده داشته باشید تا مشكلتان به خوبی برطرف شود.
بروز عفونت در سایر قسمتهای پستان به غیر از نوك پستان زیاد شایع نمی‌باشد. با این حال، در صورت ایجاد چنین عفونتهایی، با تجویز داروهای آنتی بیوتیك توسط پزشك، به راحتی این عفونتها از بین خواهند رفت.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید